České studio SCS Software prozradilo nové detaily o připravovaném rozšíření Coaches pro Euro Truck Simulator 2. Expanze přinese do oblíbeného simulátoru úplně nový typ výzvy – cestující. Zatímco u kamionů jde hlavně o bezpečnou a efektivní přepravu nákladu, autobusy přinášejí emoce, nálady a někdy i rozmary lidí. Z toho důvodu bude ústředním prvkem systém spokojenosti cestujících, který řidiče donutí přehodnotit styl jízdy.

Za návrhem celého systému stojí designér Vojtěch P., který se k projektu dostal letos v únoru. Vojtěch v rozhovoru na oficiálním blogu studia popisuje, že ho od dětství bavila tvorba vizuálního obsahu – od ilustrací až po indie hry, což nakonec vedlo k jeho práci v SCS Software. Podílel se na redesignu Galerie, funkci Photo Trophies i Driving Academy, a nyní má na starosti UX, UI a design nových mechanik.

„Jízda s cestujícími je opravdu velmi odlišná a představuje na silnici zcela novou výzvu. Hráč musí být ostražitý a mnohem více předvídat. Nutnost dodržet jízdní řád a zároveň jet opatrně, to jsou dvě věci, které jdou přirozeně proti sobě,“ říká Vojtěch P.

Podle něj nejde o úplně neznámý koncept. SCS s ním pracovalo už v Bus Driverovi. Princip je jednoduchý: jezdit co nejplynuleji a vyvarovat se ostrých zatáček, prudkého brzdění či porušení dopravních předpisů. Hráč má za úkol vozit cestující komfortně mezi zastávkami a zlepšovat jejich náladu během jízdy.

Každý cestující má svou citlivost a náladu, se kterou nastupuje do autobusu. Někomu nevadí skoro nic, jiný bere i lehké brzdění jako osobní útok. Podaří-li se hráči odjet úsek perfektně, získá bonus, který se přičítá do celkové spokojenosti.

Vnitřní testy ukázaly, že kombinace přesného dodržování jízdního řádu a opatrné jízdy výrazně mění dynamiku hry. Systém se stále ladí, přibývají další faktory ovlivňující spokojenost a autoři se snaží najít rovnováhu mezi náročností a přehledností. Změn už proběhla celá řada, například spokojenost se nyní vypočítává podle ujeté vzdálenosti, ne podle času.

Výzvou je i prezentace informací. Hráč musí mít jasno v tom, co dělá dobře či špatně, aniž by byl zahlcen ikonami a texty. SCS zároveň pracuje na tom, aby cestující nebyli jen anonymní ukazatel, ale působili více jako jednotlivci. S ohledem na tohle všechno je jasné, že Euro Truck Simulator 2 se od základů mění a půjde defacto o úplně novou hru.

„Všechno v naší hře je postaveno na kamionech, všechny termíny, ikony, rozhraní atd. Integrovat nový typ vozidla, prohazovat režimy a umožnit plynulé přechody mezi nimi, to je ve skutečnosti mnohem náročnější než DLC samo o sobě,“ přiznává Vojtěch P.

V týmu existují vize, jak systém spokojenosti cestujících dále prohloubit. Například by cestující mohli žádat řidiče o zapnutí topení nebo klimatizace, přičemž nevyhovění by snížilo jejich spokojenost. Další možností je žádost o neplánovanou nouzovou zastávku, kdy by řidič musel rychle najít bezpečné místo k zastavení, jinak by se nálada pasažéra prudce zhoršila. Tohle jsou ale nápady, u kterých není garantováno, že se dostanou do finální verze. To platí i o tom, jak bude systém fungovat. Před tvůrci je ještě spousta práce. Z toho důvodu nemá Coaches DLC stanovené datum vydání.