Magazín · Novinky · ve čtvrtek 18. 6. 2020 10:31
EndeavorRX pomáhá hyperaktivním dětem. Jde o první hru schválenou na lékařský předpis
Doba, kdy hry byly považovány pouze za ztrátu času a ničitele našeho zdraví jsou možná na dobro pryč. Ačkoliv jsou některé tyto obavy určitě pravdou, převážně pokud věnujete hraní až příliš moc času, hráči dlouhou dobu bojovali za to, že hry nejsou jen hloupá zábava, která navádí děti k agresi či je připravuje o dobrý zrak a sluch. V posledních letech se k těmto názorům začali přiklánět i přední vědci z celého světa. Největší průlom však nastal teprve nedávno, když mobilní hříčka EndeavorRX byla schválena jako lék na předpis v USA.
Food and Drug Administration (FDA), jež zodpovídá za schvalování léků v USA, po několikaletém snažení společnosti Akili Interactive konečně uznala EndeavorRX právoplatným lékem pro děti ve věku od 8 do 12 let s nemocí ADHD. Konkrétně pak pro typ s převahou nepozornosti nebo kombinovaný typ ADHD. Vývojářská společnost uvedla, že mobilní hra má mít znatelný vliv na zlepšení rozsahu pozornosti. Za pravdu jim ale dávají i vědecké studie. Přibližně polovina rodičů testovaných dětí uvedla, že používáním této moderní medikace pozorují u svých dětí významnou změnu v jejich postižení po pouhých čtyřech týdnech. Po dvou měsících výzkumu zlepšení potvrdilo dokonce 68 % pacientů.
Pojďme se tedy podívat, kde tento titul získal své zázračné léčivé účinky. EndeavorRX je typická endless-runner hra, podobná mobilním hitům jako je třeba Subway Surfers nebo Temple Run. Vytvořena je pro iPhone a iPad a vystavená na Akili Selective Stimulus Management enginu. Ten je navržen tak, aby zacílil na konkrétní neurální systémy v mozku, které hrají klíčovou roli při pozornosti. Za pomoci různých algoritmů, jež byly vytvořeny tak, aby dokázaly přizpůsobit hru pro různé hráče, vytváří léčebný zážitek individuálně pro každého pacienta.
„Vypadá to jako hra pro děti… ve skutečnosti ale každou vteřinu zobrazuje hráči různé věci, které aktivují přední část mozku, který se věnuje pozornosti,“ řekl Eddie Martucci, generální ředitel herního vývojářského studia Akili, a neskrýval nadšení.
Ačkoliv doposud hra vypadá určitě slibně, je třeba zmínit i vedlejší účinky tohoto moderního léku. Bolesti hlavy, frustrace, závratě, emoční reakce, nevolnosti nebo agrese jsou známá slova spojovana s nadměrným hraním téměř jakékoliv hry. Zdá se tak, že pokud vaši ratolest necháte užívat tuto medicínu přespříliš dlouho výsledek bude spíše negativní.
Na plnou verzi EndeavorRX si ještě chvíli počkáme, protože vývojáři hru stále dokončují. Přislíbili však, že se jí doktoři dočkají již velmi brzy. Zůstává tak otázkou, jestli hra zůstane pouze na předpis, nebo si ji za určitý poplatek budeme moci naordinovat i sami. Schválení EndeavorRX jako lék je ale pro herní průmysl obrovským skokem kupředu a věříme, že bude i pro moderní medicínu. Navíc studio Akili není jedinou vlaštovkou na nebi. Známá společnost Ubisoft totiž spolupracuje s lékařskou společností Amblyotech na videohře na předpis, jejímž cílem je léčit Amblyopii neboli tupozrakost.