Jestli mi něco vrtá hlavou posledních pár hodin od vydání Early Access hry Dota Underlords, tak je to především otázka: „Co to sakra VALVE dělá se svým životem?“. A to nemyslím nutně ve zlém. Po tom, co se nevydařila karetní hra Artifact, která tak nějak vybafla a zhasla; byla kritizována za absolutní ignoraci hráčů vývojáři, nepřizpůsobení herních mechanismů, zastaralý přístup k aktualizacím pravidel a především, za Pay2Win koncept. Hra nebyla zdarma a neměla dobré recenze. Hra byla odsouzena komunitou bohužel k zániku. Je jasné, že chce-li Valve zaujmout znova hráče něčím novým, pak jedině nějakým fenoménem a hlavně tím, že se poučí.

Obšlehnutý koncept, svévolné zpracování

Dota Underlords, i když tak vypadá, není úplně novou hrou. Dejme stranou fakt, že využívá kompletně assety z Dota 2, včetně jejich hrdinů a animací. A dejme stranou i fakt, že hra byla vytvořena v rekordním čase – během pár týdnů. Vývojáři nemuseli vymýšlet koncept zcela sami. Berou si inspiraci z módu Auto Chess, jednalo se o mapu vytvořenou Drodo Games pro Dotu 2.

Protože Valve vidělo, že se tento „mód“ stává rychle populárním a že Auto Chess rychle adaptovala jednak konkurence a jednak i mobilní trh – rozhodli se využít subsystémy Artifactu a rychle přijít s vlastní adaptací. De-facto v rámci konkurenčního boje tak Dota Underlords vychází jako první, a to nejen na PC, ale i Android a iOS. Umožňuje crossplay mezi všemi zařízeními. A je kompletně zdarma. Bez reklam. A momentálně i bez mikrotransakcí.

To slovo „momentálně“ je důležité, protože některé mechaniky nabízí monetizaci celkem slušnou, i když se Valve dušuje, že půjde pouze o kosmetické mikrotransakce. Pokud je to pravda, pak je tu dá se říct zaručený recept na úspěch.

Hra funguje, jak na PC, Androidu tak iPhonech absolutně skvěle, na to, že se jedná v podstatě o první verzi – alphu, tak ve skutečnosti to vypadá, že hrajeme spíše skoro hotovou betaverzi.

Jak to přesně funguje?

Hra je rozdělená na kola. Na začátku hry se dostanete do podzemní arény s celkem 8 hráči a každý získá 100 životů. Jde o skutečné hráče ale zrovna tak i CPU boty. Hra funguje na principu automatických šach (proto to slovo auto-chess). Přičemž s šachy to nemá prakticky nic společného. Spíše jde o to, že kupujete za zlato, které dostáváte, jednotlivé hrdiny z nabízeného balíčku, následně je umisťujete dle libosti na různé pozice na šachovnici, přičemž každý hrdina má různé schopnosti a patří do jiné frakce.

Hra je v této fázi čistě o taktice a strategii. Nejen, že si můžete vybrat jakékoli hrdiny, dokonce záleží jakou partu si vytvoříte. Různé frakce se navzájem ovlivňují, umí se navzájem posílit. Jednotlivé hrdiny si navíc ještě můžete vybavit předměty nebo jim dopřát globální pasivní schopnost. Jakmile máte rozestaveno, stačí počkat na časový limit a začíná souboj proti soupeři. Ve fázi souboje však boj nijak neovlivníte, postavy se pohybují sami a vy tak pouze sledujete, jak se vaši hrdinové mlátí mezi sebou.

V závislosti na tom, zda souboj vyhrajete nebo prohrajete, přijdete o životy a nějakou odměnu ve formě zlata. A přichází další kolo.

Autonomní Battle Royale

Jedna z chytlavých vlastností Dota Underlords rozhodně je bitva mezi 8 hráči, kteří po vzoru battle royale vypadávají a zbyde tak jen jeden. Protože vás nikdo nemůžeš odpravit hned na první pokus, mnohdy si dokážete zapamatovat taktiku hráčů, kteří zůstávají „naživu“ a zvládáte tak připravit obranu – třeba i vyměnit kompletně svou šachovnici za nové hrdiny.

Vyhrát tak lze lstí, strategií a důvtipem, nicméně ano, hra má i nedostatky – některé charaktery jsou už nyní totálně nevyvážené a některé předměty dokáží propůjčit i negativně pozitivní dopad – myslím tím například kámen, který léčí všechny jednotky v okolí při jejich zásahu. Wow, takže jen stojíte, snažíte se umlátit nepřítele, který ale dostává víc životů každou ránou, než vy jste schopni udělit…

Hra je navíc v češtině, a to opět na všech zařízeních. Je aktualizována rychle a často, některé z chyb jsem musel i z tohoto preview vyškrtnout, protože už jsou opravené. A plány má Valve se hrou veliké.

Upřímně, nemáme pocit, že by Auto-Chess měl nahradit fenomén Battle Royale, ale ten pocit, ze začínající popularity čerstvé herní mechaniky je rozhodně přítomen a je dobře, že pro jednou – jedinkrát – je vidět, že když Valve chce, tak ignoruje svůj „Valve Time“ a dokáže vypotit hezký koncept, který si troufáme tvrdit, bude mít u hráčů velký úspěch.Vydrželi jsme v redakci u toho prosedět od vydání několik hodin. A rozhodně ne v nudě. Však, zkuste to sami a dejte nám vědět, co vy na hru říkáte.