Jak už jste nejspíše slyšeli Valve, se rozhodlo udělat populární hru Counter Strike: Global Offensive free to play, čímž na sebe efektivně upoutalo pozornost a přineslo hře várku nových hráčů. Kvůli novému free to play modelu však okolo hry panuje mnoho nejasností a skepticismu. 

V tomto článku se dozvíte, jak vlastně Prime funguje, k čemu nemají přístup free to play hráči a jaký je rozdíl mezi VACem a VACNETem. S free to play updatem přišel i Battle Royale mód, tím se však zde zabývat nebudeme. Sami si ho ostatně můžete vyzkoušet ve hře.

Co je Prime a kdo k němu má přístup

Prime je status, který můžou hráči získat tím, že si přiřadí telefonní číslo ke svému účtu. Pokud jste si CS:GO koupili nebo ho hráli předtím, než přešlo do free to play, můžete si Prime aktivovat okamžitě. Jestli však Counter Strike koupený nemáte, musíte nejdříve dosáhnout 21. úrovně, což zabere kolem 70 hodin čistého hraní.

Protože každý účet musí mít přiřazen unikátní telefonní číslo, je těžké si vytvořit více Prime účtů, což snižuje počet cheaterů v Prime matchmakingu. Hráči jsou tak efektivně rozděleni do dvou kategorií: hráči bez Primu, kteří většinou hrají mezi cheatery; a novými hráči a hráči s Primem, jenž hrají pouze s hráči se stejným statusem a tudíž ve více kompetitivním prostředí s méně cheatery. Pokud vám tak záleží na vašem kompetitivním ranku, bez Primu se neobejdete.

I přestože si musíte přiřadit unikátní telefonní číslo k vašemu účtu, abyste získali Prime, cheateři vždy přijdou na způsob, jak toto obejít, aby mohli vytvořit nový účet poté, co je jejich starý zabanován. Jedním z ochranných řešení proti tomuto byl fakt, že jste museli dosáhnout 21. úrovně. Nyní si však Prime můžete rovnou koupit, takže mají cheateři mnohem jednodušší přístup do Prime matchmakingu.

Prime status vs Trust faktor

Prime si občas hráči pletou s Trust faktorem, i přestože to jsou 2 různé věci. Prime, jak je zmíněno výše, rozděluje hráče do 2 skupin podle toho, zda mají přiřazené telefonní číslo, nebo ne. 

Trust faktor na druhou stranu bere v potaz vaše chování ve hře, kolik máte nahráno hodin a několik dalších aspektů. Dle toho poté určí váš trust faktor a přiřadí vás k hráčům se stejným trust faktorem. To znamená, že byste vždy měli hrát s hráči na vaší úrovni. Jestli jste ve hře na ostatní nepříjemní, potkáte nejspíše nepříjemné hráče. Trust faktor se ve hře nachází už od roku 2016 a během let byl zlepšován. Sice stále není perfektní, ale poskytuje minimálně o něco lepší prostředí pro hráče. 

O co přichází free to play hráči?

Víceméně o nic. Kromě Prime statusu, který stejně získáte po levelu 21, hrajete naprosto stejnou hru jako všichni ostatní. Jediná drobnost je, že nemůžete získat skiny nebo lootboxy po konci zápasu. Ty jsou však stejně tak zanedbatelné, že kvůli nim hra za koupi nestojí.

Proč je v CS:GO tolik cheaterů a bude to horší?

Jeden z hlavních důvodů, proč má Counter Strike tolik cheaterů je, že běží na starém Source enginu. Na něm ostatně běží všechny ostatní hry od Valve, pro které už cheaty vyvinuty byly. Není tak těžké je pouze poupravit, aby fungovaly v CS:GO.

Jedna z největších obav komunity je rozšíření cheaterů kvůli free to play modelu. Tyto obavy jsou naprosto oprávněné, a pokud nemáte Prime, tak si rozhodně moc férových her nezahrajete. Na druhou stranu se anti-cheat Valve díky většímu počtu cheaterů bude zlepšovat. 

VAC vs VACNET

Další častou chybou je, že si hráči pletou VAC a VACNET. VAC je anti-cheat, jenž automaticky banuje hráče, pokud zjistí nějaké nesrovnalosti v herních souborech nebo datech odesílaných na server.

VAC však umí dnes mnoho tvůrců cheatů obejít, a proto je tu VACNET. Ten posílá podezřelé hráče do systému zvaného "Overwatch" (ne, není to ta hra od Blizzardu), kde rozhodují ostatní hráči, zda podezřelý opravdu cheatovaln nebo ne. VACNET se poté z těchto případů sám učí, aby mohl častěji posílat případy, kde opravdu někdo podvádí.

VACNET při vyhodnocování bere v potaz například, jaká zbraň byla při zabití použita, jak daleko byl hráč od nepřítele nebo kam v průběhu souboje mířil. Poté systém porovnává data s ověřenými hráči a pokud něco nesedí, pošle záznam právě do Overwatche. Systém se poté podívá na vyhodnocení Overwatche a upraví svůj filtr. Toto je samozřejmě velmi zjednodušené vysvětlení toho, jak VACNET funguje, ale snad hráčům objasní některé otázky. 

Jaký je váš názor na to, že je CS:GO zdarma? Vrátili byste se k předešlému modelu, anebo se vám změna líbí?