
Magazín · Novinky · v úterý 18. 2. 2025 17:00
Český papírový časopis LEVEL slaví 30 let
Český herní časopis LEVEL dosáhl významného milníku – s jeho 341. číslem slaví 30 let existence. Od skromných začátků v době disket a CD prošel bouřlivým vývojem až k dnešní podobě papírového magazínu, kde recenze a novinky ustoupily rozsáhlým rozhovorům, retrospektivě a investigativních článků.
„Na Levelu vyrostla bez nadsázky celá generace českých hráčů. Je to značka, která má skvělý zvuk dodnes,” říká vydavatel Levelu a bývalý šéfredaktor Ondřej Průša.
Aktuální výroční číslo přináší exkluzivní rozhovor s Jordanem Mechnerem, tvůrcem Prince of Persia, a nechybí ani vzpomínky bývalých i současných členů redakce. Na obálce najdeme jedno z největších českých herních lákadel – Kingdom Come: Deliverance II od pražského Warhorse Studios.
„Svými komentáři do Levelu přispívají herní vývojáři jako Marek Rosa, Daniel Vávra nebo Lukáš Macura a vedle jmen dlouholetých redaktorů jako Petr Poláček, Pavel Dobrovský, Martin Bach, Jan Olejník Michal Rybka nebo Jiří Pavlovský se v něm objevují i autoři nové generace jako Pavel Skoták, Kateřina Kovandová nebo Ondřej Koch,“ dočteme se v tiskové zprávě.
LEVEL PŘEŽIL KONEC I ZMĚNU KONCEPTU
V roce 2013 byl LEVEL na pokraji zániku, když se tehdejší vydavatel rozhodl jeho vydávání ukončit. Časopis však zachránilo trio bývalých šéfredaktorů – Ondřej Průša, Martin Bach a Petr Poláček, kteří ho pod vydavatelstvím Naked Dog transformovali do současné podoby. Plné hry zmizely, ale LEVEL se udržel díky kvalitnímu obsahu a odlišení od online konkurence.
Dnes už LEVEL není jen časopis – rozšířil svou činnost o knižní publikace (O hrách a lidech nebo 50 let videoher), podcasty a digitální archiv, který umožňuje přístup ke starším číslům v PDF.
První číslo Levelu vyšlo v lednu roku 1995 a jeho vydavatelem byl Martin Ludvík, podnikatel, který souběžně vydával i další herní časopis Excalibur. Pro řadu českých hráčů se stal oknem do světa her. Články je prováděly novinkami, hodnotily kvalitu aktuálních herních hitů a ukazovaly možnosti, které herní scéna nabízí.
„Redaktoři se stali průvodci po světech, které jsme nemohli navštívit. Neměli jsme na ně počítače, konzole nebo peníze,“ píše se v jednom ze vzpomínkových článků v aktuálním 341. čísle.
V prvních letech svého vydávání změnil časopis dvakrát vydavatele a nakonec skončil ve vydavatelství Vogel Publishing. Zde, pod vedením šéfredaktorů Jana Herodese a Ondřeje Průši zažil doby své největší slávy, kdy náklad přesahoval až 70 tisíc kusů.
„Tehdy se LEVEL stal platformou. Mezi redakcí a komunitou vznikla důvěra, kterou posílilo webové fórum a pravidelná dávka redakčního video obsahu,“ říká Martin Bach, který v Levelu s přestávkami působí už od roku 1997.
Na českém trhu však LEVEL není jediný. Jeho dlouholetým rivalem zůstává časopis SCORE. Jeho první číslo spatřilo světlo světa v lednu/januári 1994. Ať už jste fanouškem LEVELU, nebo SCORE, obě značky dokazují, že papírové herní magazíny mají v Česku i po třech dekádách své místo.