Český herní průmysl je rovnocenným partnerem světových lídrů. V roce 2019 dosáhl obrat českých herních společností přes 4,5 mld. Kč, což je nárůst o 20 % oproti předchozímu roku a téměř dvojnásobek proti roku 2017. Odhaduje se, že v letošním roce vzroste obrat o dalších 10 % na celkových 5 mld. Kč.

Se zprávou přišla nová studie o stavu herního průmyslu zveřejněná Asociací českých herních vývojářů. Ta uvádí, že tuzemský herní průmysl mnohonásobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce. Současně upozorňuje, že systematická podpora státu je nadále nedostatečná. Asociace navrhuje přijmou balík komplexních opatření a nástrojů pro podporu, zejména v oblasti vízových programů, přímé a nepřímé podpory začínajících firem a dlouhodobé podpory specializovaného vzdělání.

„Asociace českých herních vývojářů v tomto směru aktivně spolupracuje se státními orgány a usiluje o širší podporu herního průmyslu. Máme tak možnost své potřeby přímo komunikovat a na rozvoji podnikatelského prostředí se aktivně podílet. Hlavním cílem je společně se zasadit o rozvoj vzdělávacích programů pro budoucí vývojáře, zlepšit podmínky pro vývoj her v ČR a významně přispět k růstu tohoto odvětví,“ říká Pavel Barák.

Asociací českých herních vývojářů na nedostatečnou podporu ze strany státu upozorňuje již dlouho. Například v sousedním Polsku, kde působí mnoho úspěšných firem, včetně autorů trilogie Zaklínač z CD Projektu RED nebo Techland, kde vznikl zombie survival Dying Light, mají pro vývojáře štědré programy ve spolupráci s EU, které jim umožňují investovat do vývoje her více peněz. Takovou „finanční injekci“ obdržel i CD Projekt RED na vývoj Cyberpunku 2077.

*Přehledná inforgrafika, pro více informací obrázek rozklikněte.

Pro začínající firmy jsou klíčoví investoři a přístup ke kapitálu. Hlavním zdrojem financování jsou však vlastní prostředky. Téměř polovina studií je kompletně financována z vlastních zdrojů a jen 19 % obdrželo investici. 14 % studií také využilo formy nefinanční podpory jako účast na veletrzích či inkubační program, řadu z těchto programů podporovala či přímo organizovala Asociace českých herních vývojářů.

V Česku je aktuálně 110 společností, které v roce 2019 vyvíjely hry převážně cílené na konzole a PC platformu (67 %). Na mobilní trh se u nás soustředí méně než polovina studií (41 %). Česká herní studia se drží na špičce se světovými lídry a české počítačové hry sklízí velké úspěchy ve světě. Až 95 % zákazníků je ze zahraničí, zejména z USA, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny.

V minulém roce od českých vývojářů vyšly hry Arma 3: Contact, Feudal Alloy, Pilgrims, Space Enginners, Vigor nebo Ylands. O rok dříve středověké RPG Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios, Beat Saber (stal se nejúspěšnější hrou pro virtuální realitu) či Project Hospital.

Herní průmysl v České republice zaměstnává více než 1 750 pracovních míst, z čehož největší podíl tvoří programátoři (21 %) a grafici (19 %). Každoročně se přitom otevře 280-300 nových pracovních příležitostí. Přes 60 % společností však uvádí, že jim zaměstnanci chybí.

Vzdělávání v oboru počítačových her nemá v tuto chvíli silné zázemí. Existuje zatím málo oborů, zaměřených na oblast počítačových her a počet absolventů tak nestačí trvalému růstu průmyslu. Studia se proto obrací i na zahraniční pracovní trh. Více než polovina z nich zaměstnává alespoň jednoho cizince, převážně z členských států EU a celkový podíl zaměstnanců ze zahraničí v herních firmách tvoří 29 %.

„Jelikož je herní průmysl významným sektorem ekonomiky, potřebuje i toto odvětví podporu v rámci vzdělávání, investic a v neposlední řade i financování. Zájem o gaming neustále roste a do budoucna se očekává, že nadále růst bude. Abychom však tento trend udrželi a využili plný potenciál oboru, potřebujeme větší podporu ze strany státních orgánů,“ dodává Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů.