Vzpomínáte si, jak jsme před dvěma roky byli na Gamescomu učarováni kouzelným RPG The Waylanders od vývojářů z Gato Studios, které nám připomínalo zlaté staré časy strávené u Dragon Age: Origins? Jestli ne, tak nevadí, zrychleně vás provedu!

PONOŘME SE DO MYTOLOGIE

The Waylanders nás přivádí do světa keltské mytologie, hrát tak začínáme ve chvíli, kdy se král Ith chystá na setkání s Tuatha Dé Danann. Tato zvláštní rasa pro kelty představovala něco jako božstvo a je vám asi jasné, jak takové setkání s bohy dopadá; tragédií, bordelem, nákazou a zešílením poloviny obyvatelstva. Vše v tomto světě bylo již předurčené, tedy vše krom jediné věci, kromě vaší maličkosti. I vševědoucí věštkyně Nazhedja nedokáže vidět vaše budoucí kroky, a tak právě na nás jako hráčích bude ovlivňovat misky vah na bojišti plném hrozivých nebeských bytostí.

Z pohledu herního designu se jedná o klasické RPG, ve kterém si zvolíte povolání, vzhled postavy, původ a můžete se pustit do herního světa, v něm ovšem nebudete sami a dost často váš bude někdo doprovázet. Hlavní zbraní, kterou se The Waylanders pokouší prosadit mezi ostatními RPGčky, je taktický soubojový systém, který probíhá v reálném čase, ale můžete ho pozastavovat, dirigovat další členy své party a kombinovat tak schopnosti všech hrdinů. V zásadě se jedná o stejný systém, který znáte z originálu Dragon Age. Odlišností ovšem jsou bojové formace, tedy možnost spojit několik svých postav do jedné, silnější. Konkrétní formace závisí na tom, koho určíte jako velitele. Bojovník udělá rojnici kopiníků, střelec odstřelovací hnízdo a kouzelník se dokáže například s kolegy proměnit v obrovské a smrtící stromisko. Tyto formace sice ne vždy dávají úplně smysl, ale vývojáři se alespoň v něčem snaží odlišit.

Teď ovšem přejdeme k důvodu, proč se k The Waylanders po dvou letech vracíme. Hra totiž stále ještě není venku, a ještě tak rok nebude, nedávno ovšem přešla do Steam Early Accessu, a tak jsme dostali možnost si ji vyzkoušet. Abyste mi rozuměli, je to hra ve vývoji, toto není recenze! Tak prosím žádné komentáře o tom, jaká je to boží recka.

JEŠTĚ JE NA ČEM PRACOVAT

Jak na nás tedy hra vlastně působila? Mno, upřímně musím přiznat, že demo, jež jsem hrál na Gamescomu před dvěma lety, mě vlastně uchvátilo více. Tam totiž šlo čistě o ukázku bojové mechaniky a člověk dovedl přivřít obě oči jen kvůli nostalgii k Dragon Age. Early Access verze nás už vrhá skutečně do příběhu a velmi rychle si všimnete, že někde chybí dabing, někde celá cut-scéna a někde chybí smysl. Dobrá, to bychom dokázali snad ještě odpustit, přece jen, jedná se o ukázku, ale bohužel musím být kritický i co se hratelnosti týče. Ovládání je totiž tak nějak zvláštně neintuitivní. Schopnosti vám nefungují, dokud nepřepnete na anglickou klávesnici. Musíte vědět, jestli mačkat levé či pravé tlačítko myši, loot neseberete jednou klávesou a když přemýšlíte nad tím, jestli vám nová zbraň bude fungovat lépe než stará, nebudete koukat na celkový damage, ale čeká vás přemýšlení nad tím, jestli bude zbraň lepší, když má o dvě procenta nižší intuici, ale o tři procenta vyšší logiku.

Při hraní jsem se tak velmi brzy dostal do stavu, kdy mi bylo vlastně všechno jedno, chtěl jsem jen dostatečně rychle nasbírat tolik záběrů, abych mohl nastříhat toto preview, a to není zrovna dobrá známka. Souboje se totiž dělily na buď neuvěřitelně triviální, které jste téměř nezaznamenali, nebo na extra těžké, kdy bylo potřeba zastavovat hru každé tři vteřiny a naplánovat akce všem členům party, protože jejich umělá inteligence se pohybovala někde kolem úrovně rychlovarné konvice.

To je neuvěřitelná škoda, protože například vizuální stránka hry je výborná, prostředí je zajímavé, světla vypadají krásně, a dokonce i mnohé postavy jsou neskutečně cool. Zmínit tak musím například krále Fomorianů. Jedná se o obrovskou bestii uvězněnou ve skále, která se kvůli svým vysokým regeneračním schopnostem neustále nechává požírat svými dětmi. K těm dětem mimo jiné patří například nejmladší dcera Delba, která celý život toužila ukázat lidem na povrhu, že její lidé jsou vlastně docela v pohodě kanibalové, a tak se k vám přidává na výpravu.

Je vidět, že hra má sice velký potenciál, ale také ještě spoustu práce před sebou. Jednou z hlavních myšlenek hry má být například i cestování mezi keltskou dobou a středověkem, což zatím také ještě implementováno nebylo. V současném stavu tak vstup do předběžného přístupu nemohu doporučit, pokud si chcete jen zahrát, zatím to má smysl spíše pro fanoušky titulu, kteří by svým feedbackem rádi pomohli posunout vývoj dál.

Přečtěte si také: Cestování časem ve středověku, Waylanders je duchovním nástupcem Dragon Age se zajímavým soubojovým systémem