Dune 2 z roku 1992, která je považována za první skutečnou real-time strategii, během let ovlivnila a inspirovala řadu vývojářů, a to i u nás. Stačí se podívat na Silicu, křížence střílečky a strategie od Martina Melichárka a Bohemia Interactive. Vliv matky strategického žánru lze ale vysledovat až do roku 1995, kdy se na českém trhu objevil projekt Paranoia! od studia Phoenix Arts. Někdo říká, že jde dokonce o třetí real-time strategii na světě (druhou má být Warcraft od Blizzardu).

Určitě jde ale o prvního komerčního zástupce žánru vytvořeného na území ČR a o hru, která výraznou inspiraci Dune 2 v žádném případě nezapře. A právě na tento klon herní klasiky od Westwood Studios, jež využívá svět knih Franka Herberta, se nově zaměřil Spytihněv, autor vynikající retro střílečky HROT, která minulý rok opustila předběžný přístup na Steamu.

Spytihněv v noci z pátku na sobotu oficiálně oznámil, že aktuálně pracuje na volné předělávce strategie Paranoia! a výsledkem má být titul s prostým názvem Shrot. Dokonce už má svou produktovou stránku na Steamu, kde je popisován jako komorní akční RTS ze staré školy zasazená na písečnou planetu s koňmi, traktory a techno hudbou. Což zní určitě zajímavě. Podle všeho ale nepůjde o přímý remake, jak naznačují některé pozměněné či odlišné prvky a názvy.

„Nově objevená panenská planeta Scheeza je významným zdrojem divoce rostoucího chmele, jehož vůně láká obchodníky ze všech koutů galaxie. Zabrat tento kosmický ráj se pokoušejí tři znesvářené mocichtivé rody, které uvrhly planetu do válečných plamenů. Ale v temnotách vesmíru ukrývá planeta ještě jedno tajemství, o kterém dobyvatelé zatím nevědí,“ dočteme se rovněž na Steamu, kde Spytihněv upozorňuje i na skutečnost, že projekt s názvem Šrot plánovalo už studio Phoenix Arts. „Poprvé byl Šrot zmíněn ve Score č. 21 (str. 11) a dnes vypadá tak, jak jsem si ho tehdy představoval - jako svižnější a akčnější Paranoia,“ dodává autor. Nakonec však tým Phoenix Arts vytvořil strategie Paranoia 2 (1996) a Husita (1998).

Shrot má kromě už zmíněného techno soundtracku a tří hratelných, barevně odlišených rodů nabídnout také procedurálně generované bitvy se stovkami jednotek, stavbu základen, těžbu chmele nebo dabing od autorovy mámy a její kolegyně z práce. Vypadá to tedy, že ani tentokrát nebude vše bráno smrtelně vážně. Výsledek pokusu o volnou předělávku strategie Paranoia!, potažmo realizace představy jejího nástupce, si každopádně budeme moci zahrát na PC 20. června/júna 2024 a pochopitelně dojde i na kompletní českou lokalizaci.

Nutno podotknout, že ohlasy na původní hru, které lze aktuálně dohledat, jsou vcelku smíšené. Pamětníci i hráči, kteří se ke strategii Paranoia! dostali později, si nejčastěji stěžovali na ošklivou grafiku, kvůli níž je leckdy těžké rozeznat jednotky na mapě, nedostatečné odlišení jednotlivých frakcí, nedotažené a nevyhovující ovládání nebo prostý fakt, že hra může působit jako příliš okatá vykrádačka Dune 2. Jsme tedy zvědaví, jak tyto problémy Spytihněv vyřeší. A jak se asi na projekt s názvem Shrot bude dívat autor sympatické retro závodní hry Szrot, která je už nějakou dobu ve vývoji. Předělávka strategie vycházející z Dune 2 a závodní šílenost zasazená do východní Evropy se sice zatraceně liší, ale název je prakticky totožný, přinejmenším je vyslovován stejně. Věříme ale, že nezávislí tvůrci obou projektů nebudou mít žádný reálný důvod se kvůli tomu názvu hádat.