Recenze · Nebuchadnezzar · v pondělí 22. 2. 2021 15:40
Strategie Nebuchadnezzar dokazuje, že zlaté české ručičky stále umí
Musím se přiznat, že se mi během uplynulých let žánr budovatelských strategií poněkud vzdálil. Příležitost návratu se mi vlastně naskytla až s touto recenzí, protože se mi do rukou dostal Nebuchadnezzar. Jedná se o prvotinu dvoučlenného českého studia Nepos Games.
A nutno uznat, že hned napoprvé si kluci vedou na výbornou.
PROŽIJTE VZESTUP A PÁD DÁVNÉHO IMPÉRIA
Jak už sám název napovídá, Nebuchadnezzar nás zavádí až do dávné Mezopotámie. Zde se v deltách úrodných řek zrodila jedna z největších kultur starověku. Ne nadarmo se totiž právě Mezopotámii říká „kolébka civilizace“. Vaším úkolem je projít všechna zdejší historická období. Postupně se tedy setkáte se Sumery, Akkadem, ale i slavným Babylonem.
Příběh jako takový bychom tu nenašli. Místo toho na vás před startem každé mise čeká shrnutí toho, čím se daná doba vyznačovala. Rozhodně se nejedná o nějak rozsáhlou učebnici dějepisu, ale i tak se tvůrcům do popisků podařilo vměstnat zajímavá historická fakta a informace.
MĚSTA TVOŘÍ ÚŽASNÝ PRODUKČNÍ CYKLUS
Hlavním tahounem Nebuchadnezzaru je hratelnost, která úspěšně vzdává poctu starším titulům, jako je například Pharaoh nebo Caesar. Kampaň před vás staví v jádru docela primitivní úkol. Jakožto král či správce musíte postavit jednu z mezopotámských metropolí. Zároveň na vás čeká několik cílů, které musíte splnit, abyste se mohli posunout do dalšího levelu.
Je úplně na vás, jak město postavíte. Jen vězte, že budovat bez rozmyslu se tu silně nevyplácí. Mapy totiž nejsou nekonečné, a tak musíte skutečně uvažovat nad tím, jak předepsaný prostor využijete. Kdybych měl na hře vypíchnout jen jeden prvek, tak to bude právě to, že výsledek vašeho snažení tvoří rozsáhlý ekosystém. Který je navíc plně soběstačný.
Tvůrci vám do rukou dávají mnoho nástrojů, které vám v tomto pomohou. V tu chvíli se začne ukazovat, o jak komplikovaný zážitek se jedná. A s každou další misí do hry přibývají nové prvky, které musíte ovládnout.
Během hraní tedy budete řešit nejrůznější logistické problémy. Kam postavit pole, abyste je mohli napájet s pomocí zavlažovacích kanálů? Kam umístit chrám? Jak vydělat peníze obchodem, abyste nezkrachovali? Na takové otázky budete hledat odpověď poměrně často. A cesta k úspěchu může být celkem klikatá. Mně například chvilku trvalo, než jsem zjistil, jak klíčovou roli ve hře hrají skladiště a karavany.
VÁŠ POSTUP JE DOPROVÁZEN PŘÍSUNEM NOVÝCH PRVKŮ
Rozvoj města také představuje oříšek, se kterým si ale Nepos Games docela vyhráli. Domy vašich obyvatel mají tři úrovně. Vylepšení budovy ale vyžaduje stálý přísun komodit – třeba vody nebo masa. Vy tedy musíte vytvořit takřka bezchybný řetězec, který bude obyvatele zásobovat. A když se vám to nepodaří, úroveň obydlí se sníží a obyvatelstvo vás začne opouštět. Tohle umí občas pořádně poškádlit nervy.
Velkým překvapením pro mne bylo, jak Nepos Games do Nebuchadnezzaru zakomponovali dělení obyvatelstva na vrstvy. Na zaměstnání jako řezník nebo výrobce tabulek vám už totiž řadový dělník nestačí, a tak se musíte snažit zajistit místo měšťanstvu i aristokracii. Zároveň právě měšťané mohou chudákům zajistit komodity potřebné pro jejich rozvoj. Už tak rozsáhlý řetězec se tedy ještě více nafukuje.
Tím ale nekončíme. Připočítejte si obchod, kterým generujete peníze a získáváte jinak nedostupné produkty typu slonovina, kámen, nebo dokonce zlato. Dále prestiž města, jejíž zvyšování vám umožní obchodovat s náročnějšími městskými státy... Složitost celého zážitku může někdy být až zastrašující. Na druhou stranu neexistuje lepší pocit, než vidět to krásné hemžení rostoucího města, které funguje jako dobře promazaný stroj.
Nepos Games se zkrátka podařilo vytvořit systém, ve kterém jsou jednotlivé složky navzájem závislé. Kdyby se tahle hra objevila i v deskové verzi, nemá konkurenci. Úsměv na tváři mi vykouzlila i stavba chrámů. Sice máte na výběr z šablony, ale je zde i možnost kreativně se vyřádit budováním vlastního chrámu. Ten můžete různě obarvit a seskládat podle svého jako stavebnici.
VYCIZELOVANÁ HRATELNOST JE VYKOUPENA SLABŠÍM VIZUÁLEM
To ale samozřejmě neznamená, že se jedná o bezchybný titul. Začnu takovou menší perličkou. Někdy jste postaveni do role správce města, protože panovník se vydal na výpravy. Ale ejhle. Ocitnete se na prázdné mapě a město musíte vybudovat od píky. Možná bych ocenil, kdybychom čas od času přeci jen začínali s nějakým městským zárodkem, na který by se dalo navázat. Při hraní mi také časem začala trochu chybět nějaká větší motivace pro to města budovat. Jasně, jsou tu cíle, ale možná by to chtělo víc. Třeba nějaký konflikt, kdy špatná diplomacie povede k válce. Nebo možnost expanze mapy s pomocí objevitelů.
Tohle není tak úplně problém Nebuchadnezzaru, ale za jeho největší slabinu považuji přílišnou složitost zážitku. Pokud nemáte rádi strategie, neradi přemýšlíte nebo vám schází trpělivost, tohle prostě není hra pro vás. Titul by se ale časem snad měl dočkat rozšíření v podobě dalších budov, scénářů a modů. Což mu rozhodně přidává na atraktivitě.
Audiovizuální zpracování reprezentuje minimalismus. Stylizace Nebuchadnezzaru sice silně evokuje staré strategie, je ale otázkou, jestli to v dnešní době stačí. Navíc i klasické strategie, jako jsou Age of Empires nebo Caesar ve své době vynikaly mimo jiné i grafikou. Zdejší prostředí je ale trochu moc unylé a šedivé. A je škoda, že nemáte šanci terén nějak upravovat. Třeba kamenů se nezbavíte. Na druhou stranu se ale Nepos Games podařilo ubránit před velkým nešvarem, který sužuje mnoho žánrovek. Tedy s všudypřítomným chaosem, kdy vlastně nestíháte sledovat, co se na obrazovce děje. Hra v tomto bodě přichází s velmi čistými a přehlednými tabulkami, ve kterých můžete snadno sledovat suroviny, obyvatelstvo, obchodní vztahy a mnoho dalšího. To vám pomáhá zejména ve chvílích, kdy vaše produkce stagnuje a vy nevíte, proč.
Nepos Games se podařilo vytvořit komplexní strategii s mnoha zajímavými systémy a pravidly, které skvěle fungují. Sympatická čistota a přehlednost herních tabulek skvěle doplňuje tahouna celého zážitku, kterým je precizně zpracovaná hratelnost. Fanoušci budovatelských strategií by Nebuchadnezzar rozhodně neměli minout. Pro ostatní může být poněkud tvrdším oříškem, který však rozhodně stojí za zahrání.
Verdikt
Nebuchadnezzar je precizně vystavená budovatelská strategie, která překvapuje svou komplexností. Někdy ale umí být pěkně těžká a maličko nudná. Navzdory tomu se ale jedná o skvělý zážitek, který příjemně potěší všechny herní stratégy.
- Hratelnost
- Provázanost systémů
- Přehlednost
- Pro někoho moc náročné
- Hra občas působí zdlouhavě
- Slabší vizuál