Ve škole nás varovali. Pořád jsem čekala, až mi někdo přijde nabízet drogy zdarma, aby ze mě na dalších dávkách sedřel duši, jenže… nikdo nepřišel. Víte, jak sakra náročné je vytvořit kvalitní drogy, vyřešit logistiku, vše dobře dodat a vyhnout se prohlídce dutin od snaživého fízla? Já už to chápu, Drug Dealer Simulator 2 mi to vysvětlil. Jen to hraní byl snad větší Mordor než odvykačka. Hlavně si dejte pozor, aby vás nečapl strážce zákona, jinak dostanete pěkně po papuli.

Příběh Drug Simulatoru 2 je stejný jako hudební festival ve Woodstocku. Kdo ho zažil, tak si ho nepamatuje. U tohohle titulu z pohledu první osoby můžete hrát jak v singleplayeru, tak v kooperaci se třemi hráči. Užijete si i klidně stovky hodin zábavy, a pokud máte rádi výzvy, pak jste tady správně.

DEJTE SI DO NOSU

Na samotném začátku si vyberete postavu, za kterou budete hrát po celou dobu vašeho průchodu. Není ale možnost si ji jakkoliv vzhledově upravit, což je docela škoda. Objevíte se na souostroví Isla Sombra kdesi v Mexickém zálivu a hledáte svého přítele v bunkru skrytém v džungli. Ten se zde snaží obnovit svou pěstírnu marihuany. Zde se dozvídáte základy celé hry, tedy jak pěstovat, balit a hlavně jakým způsobem si udržet své věčně hladové zákazníky. Abyste mohli splnit jejich sny, je potřeba začít od nuly a vše si sám vypěstovat. Tím mám na mysli kupování sazenic, jejich následné zasazení do boxů, zalévat je, hnojit a starat se o ně. Každý droga má jiný návod na pěstování či vaření a je k nim zapotřebí více věcí a doplňků. Čím více ve hře postupujete, tím více drog můžete vyrábět a prodávat. A právě prodej je nejdůležitější složkou celé hry. Je potřeba si každý den rozplánovat tak, aby jste všechno stihli. K dispozici máte vlastní inventář a také kalendář, kde je možné sledovat, jaké schůzky jste si naplánovali. Je důležité zmínit, že odběratelé vás budou vždy kontaktovat pomocí mobilu, který máte v inventáři. Díky telefonu si naplánujete, kdy se s daným člověkem sejdete a doručíte mu jeho objednávku. Ti, kteří nesnáší milion zpráv v Messengeru, budou velice šťastní. Hladoví zákazníci vás totiž budou po zprávách otravovat klidně i dvakrát denně, jen aby co nejdříve dostali svou dávku.

Mapa je skutečně obrovská a v tomhle otevřeném světě nabídne mnoho možností, kam se můžete podívat. Každý nový ostrov znamená nového šéfa podsvětí, nové drogy, více zákazníků a možnost nákupu dalších budov pro distribuci. Čím více expandujete, tím více drog můžete objevit a vypěstovat.

S poznáním nového šéfa získáte další a další kontakty, které můžete využít jako své zaměstnance. Tyhle NPC postavy můžete přiřadit na požadované místo na mapě, kde budou prodávat vaše zboží a vy je později můžete zkasírovat, aniž byste hnuli brvou. Aby mohli něco prodat, musíte jim dodávat zásoby. Bohužel to nefunguje tak, že k nim přijdete, předáte co máte a odejdete. Musíte hledat úkryty ve formě gauče, větráku či malých skulinek vyznačené na mapě a tam vyklopit drogy pro svého zaměstnance. Zároveň se vám bude dole na obrazovce ukazovat, kolik který zaměstnanec už vybral peněz a jaké zboží mu brzy dojde.

Největší zábava je vybavit si vlastní příbytek, který si nejdříve musíte koupit. Takové domy k prodeji můžete nalézt při zkoumání ostrovů a poté si jej vybavit dle uvážení. Základním vybavením jsou výrobní stoly, bez kterých se neobejdete, přičemž každý slouží pro něco jiného. Na jednom si vyrobíte skleněnku či jointa, na druhém zase sáčkujete drogy do obalů. Je pravda, že návod na cokoliv v tomto titulu není úplně jasný a je velmi osekaný. Zní to sice jednoduše, ale hra vám bohužel nikterak nepomáhá ve vysvětlení toho, jak jí máte ovládat. Vyskakovací rady vám mnoho neřeknou a sama jsem dokonce měla problém nápovědu jenom zavřít. Místy jsem dokonce musela vyhledávat pomoc na internetu, což mne odrazovalo od dalšího hraní.

Co se týče pozemní komunikace, bála jsem se, že budu muset běhat přes celé ostrůvky pěšky a prošlapu tak desatery střevíce.  Díky bohu je zde rychlé cestování pomocí sítě autobusových zastávek, mezi kterými se můžete volně teleportovat. Narazíte ovšem u ostrovů které nejsou propojeny mostem. K těm se pokaždé budete muset dostávat například pomocí převozníka a autobusové zastávky následně budou fungovat jen na tomto ostrově. V podstatě se jedná jen o naprosto monotónní zdržování. Nejvíc otravné to je, když potřebujete takto dál cestovat a při tom už máte naplánované jiné pochůzky .Dost se zpozdíte. Je na to třeba myslet, aby se vám to nedělo tak často. Velice se mi líbí, že si můžete koupit také vlastní člun! Sice vás bude jako v reálném životě trápit dokupování benzínu, ale za to ušetříte spoustu času a hlavně budete během přepravy v bezpečí.

FBI OPEN UP!

Nemám ráda lidi, co berou drogy, hlavně celníky a policajty. A ti vás budou nahánět snad za každý hloupý pohled. Někdy jsem měla problém pochopit, jak tyhle NPC postavy vlastně fungují. Občas vás chtějí zkontrolovat a jindy ne. Dost možná se jednalo o nějaký bug hry, protože těch je zde nespočet. Největší naschvály můžete zažít, když použijete rychlé cestování a fízlové vás čapnou hned na zastávce, sotva se vám načte obrazovka. Pokud máte v kapsičkách pár kilíček, nezoufejte vážení, že byste o ně museli ihned přijít. Tihle poldové se dají uplatit. Jestli se to nepovede, můžete se pokusit jim utéct, což se mi hodněkrát povedlo.

Kromě dealerů je souostroví hry zaplněno také obyčejnými obchodníky. Pořídíte u nich veškeré potřebné zboží od potravin až po semínka rostlin. A pokud by vám jejich nabídka nestačila, je možné rozšířit nabídku jejich sortimentu. Čím více u nich nakoupíte, tím větší level u nich budete mít a dají vám na výběr více ze svého zboží. Musím také zmínit obchod s oblečením, kde si můžete vylepšit své statistiky jako výdrž či jak moc jste nápadní. To se bude hodit převážně, pokud se dostanete do šarvátky s místními gaunery.

Ti vám budou pít krev ze všech nejvíce. Objevují se převážně v noci a je jich jako hub po dešti. Poznáte je vcelku snadno. Dlouhé tmavé kalhoty, žádné tričko, a většinou jsou se vyskytují ve dvojicích. Často se skrývají za rohem u silnice a jen kolem nich projdete, už se na vás rozběhnou. Přišlo mi trochu nesmyslné, že mě mohou nahánět a zabít, ale já jim nesmím zkřivit ani vlásek. Hra vás jinak odmění jakýmsi statusem, který dává jasný pokyn policistům či vojákům vás chytit a zatknout. Tento status má až 3 úrovně a v závislosti na nelegálních aktivitách, které provozujete, se na vás tento debuff snese. Tím myslím, že pokud prodáte spoustu drog v jedné chvíli, dostanete se na 1.úroveň. Zabíjení banditů vám   vyšší úroveň aktivuje mnohem rychleji a tím horší následky pro vás budou. Nejhorší, co se může stát, je že na vaše úkryty a domy zaútočí razie policistů a zabaví vám veškeré drogy. Hra vás tak nutí, abyste byli více opatrní. Ironií ale je, že jich pár zbít opravdu musíte, jinak se s vámi někteří drogoví šéfové nebudou bavit. Pokud se ale nepodíváte na internet, co tyhle statusy znamenají, nemáte moc šanci zjistit, co se děje, protože hra vám to jednoduše neřekne. Stejně jako spoustu jiných věcí.

Soubojový systém zde samozřejmě je, ale pouze v melee režimu. To znamená, že můžete použít zbraně jako nože, šroubovák nebo dopravní značku. Ovšem nejsem si jistá, jak tohle mohu zhodnotit, protože se mi za žádnou cenu nepodařilo nějakou zbraň použít. Prošla jsem snad celý internet, ptala se i lidí, kteří hru hrají, ale nic nefungovalo. Na nic z toho mi tyhle návody nepomohly a já běhala jako šašek po světě s holýma rukama. Když už na mě někdo vytáhl kudlu, měla jsem vítr za zadkem. Zda byla chyba mezi počítačem a židlí, to nedokážu říct, ale tahle chyba mě dost dlouho odrazovala od hraní.

Ani lysohlávky vám nepomohou ignorovat grafické glitche, kterých je zde habaděj. Že se postavám nehýbou vlasy, jsem si už zvykla. Nebo zapadnutí do textury a snažit se z ní vyskákat by ještě ušlo. Ale to, že na každém kroku najdete nějaký bug je trochu smutné. Přišlo mi, že se vývojáři snažili zaměřit hlavně na četnost úkolů a co největší mapu. Neřešili, že hráč zápasí se základním nastavením hry či že je potíž zjistit, jak funguje výrobní stůl a co se po něm vlastně chce. Nemohu jim odepřít, že se snaží na titulu pracovat a poslouchají hlasy svých fanoušků a nalezené bugy postupně opravují. Škoda, měla jsem ráda půlku textu v polštině, dodávalo to té atmosféře skvělý nádech… Ne, ani ne. Hlavně ať přidají lepší návody a budu spokojená.

Přestože jsem na začátku docela supěla, hra mi přišla docela zajímavá. Jsem velká fanynka simulátorů a survival her a zahrát si tenhle titul s přáteli by fakt stálo za to. Musí se nechat, že se nikdy nudit nebudete a je stále co dělat. Herní doba se pohybuje okolo 60 hodin se vším všudy, ale klidně zde můžete ztvrdnout i stovky hodin. Co je více k popukání, než vidět kamaráda, jak ho zmlátí strážce zákona za kilíčko vážení?