Všichni jsme zažili situaci, kdy jsme kvůli raidu či jakékoli jiné události v multiplayerové hře museli dlouho ponocovat. Ať už šlo o cokoliv, nemohli jste v tom přece vaše online kamarády nechat, i přes vidinu náročného vstávání další den, je to tak? Následkem toho jste se pak určitě setkali s průpovídkami od kolegů či spolužáků ve škole ve stylu „vždyť je to jenom hra.“ Ale co když to je něco víc?

Rád bych vám v tomto článku odhalil zákulisí jedné události, která se v nedávné době odehrála v poměrně již starém MMORPG titulu EVE Online. Ten spatřil světlo světa v roce 2003, a i když jste o něm nemuseli nikdy slyšet, budete možná o to víc překvapeni, jak se z pojmu „jenom hra“ může stát skutečně něco víc.

PŘEDSTAVENÍ EVE ONLINE

Pokud EVE Online skutečně neznáte, pokusím se vás v následujících odstavcích krátce uvést do mechanismů a fungování hry samotné. Není vám cluster New Eden cizí? V tom případě tuto kapitolku přeskočte rovnou na část o samotné události.

Jedná se o vesmírnou, sandboxovou MMORPG hru, kde se dostáváte do role tzv. capsuleer. Představte si to jako člověka s konektory, podobně jako ve filmu Matrix. Myšlenka těchto lidí je taková, že se dokážou na svou vesmírnou loď napojit vlastním vědomím a nepotřebují tedy nikoho dalšího k jejímu ovládání. Je pak jedno, jestli se jedná o malou frigatu či loď třídy titán. Hlavními hybateli tohoto světa jsou především ekonomika a politika.

Ekonomika je postavená čistě na hráčích. Prakticky 99 % veškerých předmětů, které můžete koupit po celém vesmíru vyrobil a dopravil na konkrétní místo hráč, lépe řečeno hráči. Existují tisíce hráčů, kteří tráví čas pouze výrobou a systematickým optimalizováním výrobních procesů pro větší zisky. Výroba by však neběžela, kdyby nebyl materiál. O to se starají zase ti, které baví těžení a reprocesování asteroidů. Výrobci předměty pouze přeprodají dalším hráčům, které pro změnu baví samotný obchod a distribuce. Dokonce jsou i tací, kteří údajně neopouštějí stanice a čistě jen spekulují s předměty podobným způsobem, jako funguje burza na Wall Street.

JEŠTĚ NALOŽÍM TĚCH 1.000.000 KRABIC NANOROBOTŮ A VYRAZÍM SMĚR JITA. KDYŽ VŠE PŮJDE DOBŘE, TAK DO 2 HODIN BUDE HOTOVO. I KDYŽ, CO ŘEŠIM... ONO TO NIKDY NEJDE DOBŘE.

NÁHODNÝ HRÁČ V NÁKLADNÍ LODI TŘÍDY FREIGHTER

Už se vám z toho motá hlava? Ještě jsem ani nezačal. Chcete být pirátem? Můžete! Baví vás špionážní akce, výzvědy nebo naopak strategické bitvy stovek hráčů? Není problém! Cokoliv však ve hře vybouchne, nenávratně zmizí. Není neobvyklé, že hráč po měsíci šetření nasedne do nové lodi, udělá chybu nebo má jen smůlu a BUM! Může se s ní rozloučit - není loď, nejsou peníze a může začít znovu!

Druhým aspektem EVE Online je pak samotná politika hráčů. Tím myslím reálné vztahy mezi hráči, jednotlivými korporacemi a aliancemi. Existují zde regulérní spojenectví, války, zrady a převraty. Co vás jen napadne! Důležité je tady zmínit, že nic z toho (až na výjimky), není žádný roleplay. Když mluvíte s Fleet commanderem, jedná se opravdu o člověka, který je schopný a znalý natolik, aby velel najednou stovkám hráčů.

Přečtěte si také: Google končí s politickou reklamou v EU kvůli novým pravidlům

V EVE Online se po vesmíru pohybujete dvěma způsoby. V rámci konkrétního systému máte možnost warpovat dle libosti. Druhý způsob je pak pohyb mezi jednotlivými systémy. Ten probíhá standardně přes hvězdné brány. Výjimkou pak jsou systémy, do kterých nevede žádná postavená brána, ale může se v ní náhodně objevit červí díra (wormhole). Ta je specifická tím, že se dá oproti standardním branám zavřít a různě přetěžovat. Toho se dá využít například při obléhání systému.

Poslední zajímavostí EVE Online je fakt, že řadu let (dříve než například World of Warcraft) existuje ve hře možnost koupit si herní čas za in-game předmět. Díky tomu existuje přepočet z herní měny na reálné peníze. Aktuálně se jedná o poměr 1.000.000.000 ISK = 10 EUR.

UDÁLOST V SYSTÉMU J123658

Těžko říct, kdy nastal úplný počátek této události. První den, kdy se začalo něco tušit, bylo 19. 10. 2020. Byl zabit jeden z členů ruské korporace P A R A B E L L U M [PR.BL] v domovském systému československé korporace BAND of MAGNUS [BOBAS]. To by samo o sobě nic neznamenalo, ale pár dní na to, když se objevila 80členná fleeta PR.BL a jejich spojenců, bylo jasno, že mají BOBAS problém. Jelikož tou dobou měla jejich aktivní základna kolem 15 lidí, započal 22. 10. agresivní útok na domovské stanice.

Insert na vysvětlení mechanik hry: stanice a jiné struktury v EVE Online mají tu vlastnost, že trvá několik dní, než je můžete úplně zničit. Nejdřív sestřelíte štíty, poté následuje armor a nakonec struktura. Mezi těmito fázemi je timer, který dává obráncům čas na domobranu. V případě velkých stanic to bývá kolem 24 hodin.

Co se tedy následně stalo? PR.BL dostali systém J123658 pod svou kontrolu, a jelikož se jedná o wormholový systém, ovládli také veškeré cesty dovnitř i ven. To samozřejmě BOBAS komplikovalo přivolání jakýchkoli posil.

ZÁKLADNÍ PRAVIDLO EVE ZNÍ: „NEDOVOL NIKOMU ZKAZIT TI DEN, ALE SNAŽ SE HO POKAZIT VŠEM, KOMU MŮŽEŠ“.

VÝCVIKOVÝ TÁBOR NOVÁČKŮ

Vedení BOBAS v ten moment zahájilo komunikaci na všechny strany. Nejdříve povolalo do zbraně všechny aktuální i bývalé členy a vyzvalo je k aktivaci jejich účtů. Vedle toho začali členové rozvědky zjišťovat od svých zdrojů, o co vlastně P A R A B E L L U M jde. Odpověď byla jednoduchá. BOBAS sledovali již delší dobu a vyhodnotili je jako snadný cíl v poměru počtu aktivních členů vůči odhadovanému majetku.

Posledním a nejdůležitějším krokem byla žádost o pomoc od jiných korporací, i přes zatím neexistující cestu do systému. BOBAS, jedna z nejstarších korporací ve wormholových systémech, má i přes malou základnu hráčů obrovskou reputaci. Právě proto se jim dostalo odpovědi také od velkých mezinárodních korporací a aliancí, které přislíbily pomoc, za podmínky že bude existovat cesta.

V tento moment přicházím na scénu i já sám. Oprášil sem svou postavu, přihlásil se na Teamspeak a začal jsem zjišťovat aktuální situaci. Ta v prvních chvílích nevypadala vůbec dobře. V podstatě jsem se pomalu začínal loučit prakticky s mým veškerým in-game majetkem. Jedinou otázkou bylo, zda čekat na zázrak, nebo jestli mám většinu svých lodí trashnout, aby nepadly do rukou nepřítele.

Přečtěte si také: Ve Warhammer 40K: Space Marine 2 nás čeká epická bitva kosmických rozměrů

Následující podvečer nastal čas, kdy bylo možné sestřelit armor. BOBAS poskládal skupinu cca 40 lidí, což PR.BL zaskočilo. Jsou totiž zvyklí dlouhodobě sledovat své cíle, vést si statistiky a podle toho dorazit v poměru 1:5. To se BOBAS dozvěděli z jejich streamu, který měli PR.BL egoisticky puštěný. Proč píšu egoisticky - informace (intel) jsou v této hře všechno. Vedení BOBAS totiž místo obrany, při které by hrozilo jejich oslabení do finální bitvy, raději detailně studovalo kompozice lodí nepřítele.

Tato chvíle byla jedna ze zásadních zkoušek morálky nás všech z BOBAS. Nikde žádná podpora, na dveře klepe nepřítel v početní převaze a my tiše pozorujeme jejich stream a přemýšlíme, co bude dál.

Ten večer ovšem vznikl plán. Jelikož EVE Online je hra, ve které se eviduje všechno (opravdu existuje celá řada nástrojů, které dokážou ze hry dostat obrovské množství informací), tak se dala vyčíst aktivita PR.BL a podle toho najít čas, kdy jich bývá nejméně online. Tento čas vycházel na pátou hodinu ráno!

BOBAS počítal s tím, že když se pokusí o převzetí kontroly nad systémem, udržet ji nebude jednoduché. Pravděpodobně to potrvá pár hodin, než se zbytek PR.BL zaktivizuje a ovládne systém zpět. Proto se dohodli BOBAS a všichni spojenci, že 25. 10. ve 4:50 ráno zahájí masovou akci „hledání cesty pro všechny“.

Hoši, zkuste si jen vzpomenou, kdy naposled jste vstali v 5 ráno kvůli práci nebo manželce. To, co tu děláme není normální.

FLEET COMMANDER BAND OF MAGNUS

Převzetí kontroly se povedlo, ale cesta se vždy dařila udržet jen na krátkou dobu, kdy několik desítek spojenců dorazilo do systému. BOBAS přálo štěstí, jelikož se u nich v systému objevila ještě jedna speciální wormhola, která je specifická tím, že skrz ni mohou cestovat pouze ty nejmenší lodě. Velice špatně se hlídá a je prakticky nemožné ji zavřít. Zbytek dne se vedly malé potyčky, při kterých ani jedna ze stran nechtěla mít velké ztráty. Během toho na podporu BOBAS stále přilétala do systému řada nových spojenců.

Nutno podotknout, že během dne jsme chodili všichni různě spát. Někdo nespal zatím skoro vůbec a někdo jen pár hodin, což bylo možná i horší. Bylo tedy neustále nutné předávat velení operace a zároveň si rozdělovat úkoly dle potřeby. Když jde ale o váš domov, tak jde pohodlnost stranou.

PR.BL se pokoušeli sehnat posily také, ale ze svých ruských spojenců získali pouze hrstku. Při oslovení velkých aliancí z tzv. null secu jim bylo oznámeno, že se nebudou mezi wormholové konflikty plést, a především nepůjdou proti BOBAS.

Večer 25. 10. nastal ten čas - finální timery, boj o struktury, o všechno. Proti sobě se postavilo 283 hráčů a finální bitva trvala hodinu a půl. BOBAS se spojenci poskládali flotilu 166 hráčů a systematicky porazili PR.BL. Během bitvy vznikly škody celkové hodnotě 30.400.000.000 ISK, což odpovídá 304 EUR.

Battle report z bitvy: https://br.evetools.org/related/31002203/202010251900

Záznam ze streamu z finální bitvy z pohledu jednoho ze spojenců BOBAS: https://www.twitch.tv/videos/781707048

Po bitvě nabídli BAND of MAGNUS ruské korporaci P A R A B E L L U M a jejich spojencům mírumilovný odchod. Ti to přijali, poděkovali za vstřícnost a od té chvíle v jejich konverzacích neustále padaly výrazy „prosím“ a „děkuji“, což není běžné.

V každé skupině narazíte na blbce. Pár pilotů z P A R A B E L L U M nenapadlo po bitvě nic lepšího, než vyhazovat shuttle (nejmenší loď ve hře, určená čistě pro rychlý transport) z kontejnerů a jednu po druhé je střílet. Díky tomu máme v BOBAS asi 10 stránek killboardu jen prázdné shuttle. Logiku v tom nehledejte.

Touto bitvou se podařilo BOBAS zachránit majetek v hodnotě přes 400.000.000.000 ISK, což odpovídá 4.000 EUR, tedy více jak 100.000 Kč! To je opravdu jen vrchol ledovce toho, co se v EVE Online může dít.

TAKOVÉ PVP CHCI TAKÉ ZAŽÍT

Máte rádi sci-fi a po dočtení toho článku máte chuť být součástí těchto příběhů? Od roku 2016 je EVE Online částečně free2play, takže není nic jednoduššího, než si přes tento odkaz vytvořit účet a nahlásit se jednomu z direktorů korporace Newbie Friendly Industries [NEBFI], která se specializuje na nováčky ve hře a úzce kooperuje s BOBAS. Jmenovitě DaceloCZ nebo Claricia Senlis.

Možná i o vás se bude jednou psát v podobném battle reportu ze hry.

Fly safe!