Dokážete si představit, že se s vaším týmem prokousáváte pořád hlouběji podzemím plným mimozemských potvor? A co je vaším úkolem? Vytěžit co nejvíce vzácných surovin a vrátit se na povrch živí. Zatímco se brodíte nebezpečím a dřete pro každý kousek materiálu, někdo nahoře si už teď počítá zisky. Protože na konci dne to nebudete vy, kdo bude těžit z profitu – ten si shrábne vaše milovaná korporace.

Vývojářské studio Hungry Couch Games představuje svou druhou hru - Drill Core. Jedná se o zajímavý mix tower defense strategie a simulátoru kolonie s rogue-like prvky, kde musíte čelit nepřátelům i nástrahám prostředí, přičemž každé rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem.

Ale o co vlastně jde? Vesmírná těžební společnost Drill Core Inc. hledá přímo vás na pozici manažera pro svou novou divizi. Jako nový vedoucí budete mít na starosti plnění kontraktů na různých planetách. Pro jejich naplnění se budete muset dostat do požadované hloubky, zajistit těžbu kovů, vzácných minerálů, ale zároveň ochranu vaší těžební plošiny. A to před mimozemskými tvory, kteří by si na vašich hornících rádi pochutnali.

Celá hra se dělí na dvě odlišné fáze: den a noc. Během dne máte na starosti hlavně těžbu a vylepšování vaší důlní plošiny, která funguje jako základna. Na ní můžete stavět různé budovy, a hlavně najímat nové jednotky. Váš tým se totiž bude skládat ze tří různých rolí. Patří mezi ně horníci, kteří se spouštějí do hlubin a prokopávají cestu k nalezištím. Sběrači pak dopravují vytěžené kovy z dolů na plošinu. Jako poslední jsou strážci, jejichž úkolem je chránit tým před příšerami číhajícími v dolech.

Jednotky nemůžete ovládat přímo, jediný způsob kontroly je určování, co mají konkrétně horníci vytěžit a v jakém pořadí, či jestli se mají stáhnout zpět k plošině při akutním nebezpečí. Sběrači jsou na tom podobně, můžete jim určit, který nakutaný materiál mají prioritně dopravit do základny nebo zda mají utíkat. Nejhorší situace je však u strážců, kterým můžete pouze nakázat útěk a později po zakoupení vylepšení jim nastavit místo, kde mají hlídat. Tento nedostatek kontroly nad jednotlivými členy týmu může v kombinaci s poměrně hloupou umělou inteligencí pohřbít celou misi, protože i když vidíte blížící se nebezpečí, tak mu do velké míry nemáte šanci zabránit.

Jednotky mají v každé misi dostupných pět různých stromů vylepšení. Zlepšit můžete rychlost pohybu, rychlost těžby, výši zdraví a způsob léčby jednotek, poškození strážců či viditelnost v podzemí.

Když v podzemí všechno klape, můžete se více soustředit na management zdrojů a stavbu budov na vaší plošině. Zdrojů je celkem šest, přičemž tři využíváte přímo v misích a další tři slouží na kupování trvalých vylepšení mimo mise. V nich budete potřebovat hlavně železo, swarmlit a uhlí. První dva materiály jsou klíčové pro veškeré stavění, vylepšování a najímání jednotek. Uhlí má pouze jednu specifickou funkci, a to nastartování vaší plošiny a následného prokopání se do větší hloubky. Pak je tu ještě lunarit, galaxium a warpstone. Ty použijete hlavně na vylepšování mimo mise, ale o tom se pobavíme později.

Některé základní budovy jsou vždy dostupné. Patří mezi ně kasárny, kde můžete najímat nové jednotky, a laboratoř, která slouží k odemykání vylepšení. A nechybí ani továrna, která vám pasivně generuje železo nebo swarmlit. Kromě tohoto základu jsou ve hře také specializované stavby, které poskytují pasivní bonusy. Existují také totemy, které zrychlují střelbu vašich obranných věží, což může zásadně ovlivnit efektivitu vaší obrany. Nakonec můžete narazit i na stavby, které vám poskytují aktivní schopnosti. Například jde využít drony, jež vám pomohou sbírat materiály v podzemí.

Háček je v tom, že budovy, které poskytují aktivní schopnosti, pasivní bonusy nebo slouží jako obranné věže proti nepřátelům, jsou vám během mise několikrát přidělovány v náhodný čas. Dostanete na výběr ze dvou nebo tří budov a musíte si vybrat jednu, kterou budete moci stavět, což může výrazně ovlivnit vaši strategii.

Ve hře je k dispozici opravdu velké množství budov, ale budete si je muset postupně odemykat pomocí takzvaných kvalifikací. Před každou misí nebo kontraktem si můžete vybrat jednu až dvě kvalifikace v závislosti na obtížnosti. Každá kvalifikace vám umožní vybrat budovu, kterou chcete odemknout, ale její zpřístupnění je podmíněné splněním různých výzev, jako je dosažení určité hloubky, eliminace konkrétního počtu nepřátel nebo nasbírání určitého množství materiálů.

Po náročném dni přichází druhá fáze, a to je noc. Během ní se na vás z povrchu začnou vámi vydolovanou šachtou valit hordy mimozemských potvor, které pomocí svých střílen musíte zastavit. Základní počet míst, na které můžete věže postavit, je pět. Tento počet se bez potřebných vylepšení zvedne až na patnáct, protože při prvních dvou těžbách směrem dolů se šachta prodlouží, a tím se vytvoří i prostor pro více obranných střílen.

Defenzivní věže se dělí na tři druhy: kulomety, výbušné a energetické. Silnou stránkou kulometů je většinou jejich schopnost se hlavně soustředit na jednoho nepřítele a střílet po něm rychle s menším poškozením, nebo naopak vystřelit jednou za delší dobu, ale podstatně tvrději. Primární funkcí explozivních střílen je pokrývání větších skupin nepřátel a dávat poškození v určité oblasti. Posledním typem jsou energetické věže, které jsou nejvíce variabilní ze všech skupin. Řadí se do nich například větráky, kterými dokážete roj mimozemšťanů zpomalit nebo odfouknout na jinou stranu šachty nebo lasery s velkým dosahem.

Vypomoci si můžete také aktivními schopnostmi. Ty můžete během noci opakovaně použít a často mohou znamenat rozdíl mezi vaším přežitím nebo selháním. Tyto schopnosti vám dovolí například postavit kulomet, jenž pošle na nepřátele salvu střel, nebo laser, který zasáhne celou šachtu a prostřelí naskrz přilétávající brouky. Další možností je zpomalovač, díky němu se nepřátele nečekaně zpomalí, což poskytne vašim věžím více času se o ně postarat.

Ač může být noční obrana z počátku zábavná, po čase se do ní začne promítat to, že velmi záleží jaké věže vám hra dá k dispozici. A s tím souvisí i jádro problému. Některé střílny jsou zkrátka silnější než jiné, a pokud vám hra poskytne „špatný“ mix, dramaticky to sníží vaši šanci na úspěch a může to působit až neférově.

V Drill Core najdete dvě hlavní větve vylepšení, které můžete provádět mimo samotné mise. První větev jich zahrnuje 34 a jsou dostupná z hlavního menu. Tato vylepšení vám umožní rozšířit kontrolu nad jednotkami a rozvíjet funkce jednotlivých budov. Všechna stojí určitý počet materiálů, které nacházíte v misích a slouží i jako odměny za jejich úspěšné splnění. Dalším požadavkem je mít dostatečný level vaší divize, který zvyšujete sbíráním zkušeností z misí. Ať už úspěšných, nebo neúspěšných. U některých vylepšení jsem ale měl pocit, že by měla být součástí hry od základu. Například možnost patrolování strážců nebo možnost rekrutovat více jednotek po sobě.

Druhá větev vylepšení je zaměřena na samotnou těžební plošinu a je o něco menší – zahrnuje jich pouhých devět. Ta jsou ale velmi drahá a soustředí se především na to, aby vám usnadnila začátek hry. 

Ve hře jsou momentálně dostupné dva typy planety: Cavernous a Frost. Vývojáři však plánují v budoucnu přidat další. Hlavním rozdílem mezi planetami jsou jejich specifické nástrahy. Na planetě Cavernous najdete například bloky, které pravidelně vysílají příšery. Ty se snaží vyklubat z jiných bloků a jediný způsob, jak tomu zabránit, je včas vytěžit nebo zničit blok, který příšeru aktivuje. Na ledové planetě se příšery nacházejí už předem zamrzlé v konkrétních místech podzemí. Musíte si dávat pozor, abyste při těžbě nevyrušili některou z nich, protože pokud je přímo vytěžíte nebo těžíte v jejich blízkosti, mohou rozmrznout a okamžitě zaútočit na vaše jednotky.

Mezi další nebezpečí patří bloky s uvolněnými kameny, které mohou spadnout na vaše dělníky, pokud vytěžíte blok pod nimi. Přestože mě tyto mechaniky zaujaly a přidávají do hry zajímavou dynamiku, občas mohou působit lehce nepředvídatelně. Bylo by skvělé, kdyby hra obsahovala nějaký kodex nebo průvodce, který by podrobně popisoval všechny tyto speciální bloky a jejich účinky.

Drill Core se pyšní pixel-artovou grafikou s výrazným VHS nádechem, který hře dodává nostalgický šmrnc, aniž by ztrácela na přehlednosti a detailu. Každá planeta má svou unikátní atmosféru. Temné a skalnaté podzemí planety Cavernous je v ostrém kontrastu s chladnou a zamrzlou krajinou ledové planety. Stylizace do pixel-artu je důmyslně využita k odlišení surovin, jednotek a nepřátel, což výrazně usnadňuje orientaci během těžby a soubojů. Design jednotek a budov je velmi povedený, každá z nich má svůj vlastní vizuální charakter a je snadno rozpoznatelná. Obzvlášť obranné věže jsou dobře navržené, díky čemuž je možné je rychle rozlišit v bojovém chaosu. Procedurálně generovaná prostředí působí taktéž organicky, zatímco animace jednotek i nepřátel zůstávají plynulé a dynamické i během intenzivních situací. Retro estetika hry skvěle zapadá do celkové atmosféry a přispívá k celkovému zážitku z hraní.

Každá planeta má svůj vlastní zvukový doprovod, který skvěle dokresluje její jedinečné prostředí. Na planetě Cavernous můžete slyšet tlumené ozvěny těžebních prací a temné podkresy, které vás varují před hrozbami ukrytými pod povrchem. Ledová planeta zase využívá zvuky větru a praskajícího ledu, čímž ještě více posiluje pocit mrazivého a nehostinného prostředí. A co hudební doprovod? Ten je nenápadný, ale efektivní. Udržuje napětí a podtrhuje atmosféru, aniž by hráče vyrušoval nebo odváděl pozornost od klíčových okamžiků hry.

Zvuky jednotek a budov jsou velmi dobře zpracované a snadno rozlišitelné. Každý úder nástroje, stavba nové budovy nebo výstřel z obranné věže má své vlastní, výrazné zvukové efekty. Zvláštní zmínku si zaslouží také vtipné hlášky vašich jednotek, které mi svým stylem připomínaly Deep Rock Galactic. Zvuky nepřátel přispívají k celkovému napětí a rychle si všimnete blížícího se nebezpečí, což vás neustále udržuje ve střehu. Obranné věže při střelbě vydávají uspokojivé, výrazné zvuky, které ještě více umocňují akční momenty.

Hra běžela poměrně stabilně, ale při intenzivnějších bitvách s větším množstvím nepřátel a explozí může dojít k mírnému poklesu snímků. Co se týče bugů, při hraní se objevily jen drobné problémy. Zaznamenal jsem několik vizuálních chyb a menší zadrhnutí v animacích, ale nic, co by zásadně narušovalo celkový zážitek. Vývojáři naštěstí vykazují snahu tyto problémy rychle řešit pomocí opravných patchů.

Hungry Couch Games mají ambiciózní plány pro budoucí vývoj Drill Core. Jejich roadmapa slibuje pravidelné velké aktualizace každých několik měsíců, přičemž jedna z nich má vyjít ještě letos. V této aktualizaci plánují přidat nový typ těžební plošiny, podporu ovladačů a velmi důležitou možnost ukládání hry během misí. V dalších aktualizacích slibují ještě více obsahu, včetně nové planety, nových statistik, většího počtu nepřátel a dalších funkcí.

Pokud hledáte strategii s pořádnou dávkou výzev a možností rozvoje, Drill Core rozhodně stojí za vaši pozornost. V současné době má sice hra problémy s balancováním, ale s dalšími aktualizacemi a novým obsahem má určitě potenciál vás na desítky hodin zabavit.