Již nějaký pátek společnost Microsoft pracuje na projektu xCloud, pomocí něhož se snaží přinést zážitky z her na konzoli Xbox na naše mobily a tablety. Nabízí se ale otázka, jak se chtějí vypořádat s problémem dotykového ovládání? Pravda, lze použít ovladač z Xboxu One, ale ten nevlastní všichni, navíc majitelé nejnovější konzole od Microsoftu nebudou nejpočetnější skupinou využívající tuto streamovací službu. Pro ostatní tu možná je řešení od vývojového oddělení Microsoftu, které nám sdělilo v jednom ze svých vývojových dokumentů.  Podoba gamepadu obsahuje nám známý design, ale s možností se rozdělit na polovinu stejně jako u Nintenda Switch.

"Když se v našem světě rozmohly chytré telefony a tablety, musela s tím přijít i popularita mobilního hraní. Není bez překvapení, když se hry na tyto platformy zaměřují na dotykové ovládání. Nicméně spousta ze žánrů není na tento typ stavěna měla by být hrána na tradičních ovladačích. Sice tu máme různé emulátory, ty ale svojí kvalitou nedostačují."

"Přenosným konzolím jako PSP a Nintendo DS či Switch se podařilo toto omezení překonat díky fyzickým ovladačům. Zejména úspěch Nintenda Switch je důkazem, že tato koncepce má budoucnost. Pár levnějších produktů nabízí připojení do nebo na modifikované ovladače, příkladem může být například GameCase či ION iCade. Ale fixní forma tohoto řešení přináší s sebou nedostatky v podobě masivních rozměrů a nízké flexibilitě."

Microsoft tyto prototypy vytvořil nejdříve z pěny a pak je vytisknul na 3D tiskárně. Prý se tak stalo už v roce 2014, ale výzkum byl pozastaven. Obnovil se až nyní díky úspěchům nejnovější konzole od Nintenda. Nutné je ale poznamenat, že se stále jedná o prototypy, kterých jsou ročně zpracovány stovky a jen málo z nich spatří pulty obchodů.