Série S.T.A.L.K.E.R. je odjakživa synonymem velkorysé podpory moddingu. A tak jsme nejspíš nemuseli být tak překvapení, když oznámení a souběžné vydání konzolových portů kultovních her S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky a S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat doprovázela informace, že časem dojde i na možnosti modování. Na konzolích je sice něco takového vzácností, ale podobně jako v případě her od Bethesdy Game Studios (The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, Fallout 4, Starfield) nebo Bohemia Interactive (Arma Reforger) dává podpora uživatelských modifikací na všech myslitelných platformách smysl, a to právě s ohledem na minulost a odkaz značky. A nyní si může každý stalker, který dal přednost gamepadu před myší a klávesnicí, vyzkoušet, v čem ten smysl vlastně spočívá.

Podpora moddingu konzolových portů prvních tří her ze série S.T.A.L.K.E.R., které se dostaly na trh pod souhrnným názvem S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy, přišla začátkem týdne prostřednictvím platformy mod.io. Každý, kdo si koupil alespoň jeden díl ve verzi pro Xbox nebo PlayStation, si tak nyní může upravovat hru dle libosti a stahovat veškeré modifikace dostupné na speciální webové stránce. Dobrá zpráva přitom je, že na rozdíl od výše zmíněných titulů Bethesdy Game Studios by stažení a použití dostupných modů nemělo omezit odemykání achievementů či trofejí.

Stále je ale řeč o konzolích, tedy o relativně uzavřených systémech, a tak tu máme určitá omezení. V první řadě nedošlo na žádné nové modovací nástroje. Pokud se chcete pustit do úprav Zóny, musíte použít originální Stalker SDK, tedy nástroje, které jsou součástí původních PC verzí z let 2007, 2008 a 2009, a poté svůj výtvor nahrát do systému mod.io, kde je třeba mít vytvořený účet.

Asi nejdůležitější je ale skutečnost, že lze upravovat pouze již existující soubory. Do žádné ze tří her ze série S.T.A.L.K.E.R. tak na konzolích nemůžete přidávat zcela nové soubory, a tak se moddeři musí spokojit s úpravami stávajících souborů určených pro animace, modely, textury, videa a zvuky. Od těchto kategorií se pak odvíjí i nutnost mít k dispozici nějaký externí software, například Maya pro 3D vizuální efekty nebo Photoshop pro práci s obrázky.

Další omezení a rozdíly oproti možnostem moddingu na PC jsou popsány v oficiální příručce pro tvorbu modů. Tu zveřejnili tvůrci ze studií GSC Game World (původní autoři série S.T.A.L.K.E.R., byť v docela jiném složení) a Mataboo (vývojáři zodpovědní za nové konzolové porty). V souvislosti se samotnou platformou mod.io je také k dispozici krátký přehled otázek a odpovědí.

I když toho v případě Clear Sky ještě není moc na výběr, majitelé Shadow of Chernobyl a Call of Pripyat už se očividně i na konzolích mohou těšit z docela slušné nabídky menších modifikací, které nejčastěji upravují zbraně a mutanty. Jen vás nesmí zmást menší rozdíly v podtitulech obou her, jež mají na konzolích blíže k mateřskému jazyku zaměstnanců studia GSC Game World i samotné černobylské Zóny, která je koneckonců na území Ukrajiny. Z Shadow of Chernobyl se tak stal Shadow of Chornobyl, zatímco podtitul Call of Pripyat se zde změnil na Call of Prypiat.