Každý rok se těším, až začne nová sezóna Formule 1 a stejně tak se těším, až jako hráči dostaneme aktuální ročník i ve virtuální podobě. Vždy doufám, že dostaneme víc než jen aktualizované závodní pole a další drobnosti, jako je vylepšená grafika, umělá inteligence a podobně. Když se tak v minulém ročníku objevil příběhový mód Breaking Point, říkal jsem si, že Codies jsou na dobré cestě využít skrytý potenciál tohoto závodního cirkusu. Na letošní ročník jsem se těšil o to víc, protože nás čekaly nové technické směrnice, které odrážejí technické změny ze skutečného světa. Ovšem je tu jedna věc, které jsem se obával už minulý rok. Codemasters jsou už součástí EA, a ačkoliv to naštěstí u posledního dílů nebylo tak znatelné, tak zde už je cítit, že herní F1 nebude tak čistá, jako tomu bylo dřív.

ZMĚNY TECHNICKÝCH PRAVIDEL

Závodní seriál Formule 1 zažívá renesanci. Fanouškovská základna roste, a tak není divu, že i každý díl herní série F1 se prodává s každým vydáním ve větším počtu. Codemasters mají 12 let zkušeností s tímto titulem, a tak jsem nepochyboval, že i nové technické směrnice přenesou do virtuálního závodění věrohodně. Nové vozy mají větší pneumatiky s nižším profilem, nové přední křídlo, celé šasi, bočnice a tak dále. Zkrátka tento rok máme úplně jiné vozy, než tomu bylo předcházející roky. A až na porpoising, což je poskakování monopostů hlavně na rovinkách, vám do vašich herních koutků přináší věrohodnou simulaci. Zadní část vozu není tak klidná a je daleko víc citlivá na utržení.

Určitě tu bude někdo, kdo řekne, že když mám zapnuté nějaké asistenty, proč recenzuji tento titul já. A já mám jednoduchou odpověď: lepší je si závodění užít, než končit v bariéře v první zatáčce. Samozřejmě i tak se může stát, že při předjížděcím manévru začnete pozdě brzdit, roztočíte se nebo zkrátka neodhadnete apex zatáčky. V ten moment můžete využít vrácení času a zkusit být víc opatrný, případně tento režim funguje i jako focení. Není nic krásnějšího, než si nejdříve vyfotit, jak jste skončili ve zdi a pak se vrátit na trať.

UMĚLÁ INTELIGENCE JE NĚKDY ZLO

Umělá inteligence dostala také vylepšení, ovšem nevím, jestli spíš k lepšímu, nebo horšímu. Poměrně dobře reaguje na vaše pokusy o předjetí a zkouší přečíst vaše chování. Vám tak může trvat pár kol, než změníte přístup a zkusíte do zatáčky brzdit později než soupeř, případně zkusit předjet tam, kde jste to ještě nezkoušeli. Ten pocit, když se vám to povede, je úžasný. Na druhou stranu jsem měl občas pocit, že hraji online mód, který víc připomíná demoliční derby než závody. Často se mi stalo, že AI se chovala jako bych tam vůbec nebyl. Tím, že mi odřízla cestu nebo se mě pokusila předjet v místech, kde se nikdy nepředjíždí, a tím způsobila kolizi. Drzost největší je, že kvůli kolizi jsem byl vyšetřován já a případně i penalizován. Umělá inteligence mi přišla tedy lehce nekonzistentní, ale i vcelku náročná. Se správným nastavením umělé inteligence tak doporučuji si chvilku hrát, aby vám poskytovala výzvu, ale nevystavovala vás frustraci.

Užít si řádění na trati máte možnost v několika režimech. Hlavní atrakcí bude nejspíš při absenci příběhového módu režim kariéry. Jako v minulých dílech ho můžete odehrát v singleplayeru nebo v kooperaci. Začít už v seriálu Formule 2, a tím se dostat do vašeho oblíbeného týmu ve Formuli 1, nebo rovnou začít královskou kategorií jak za svého jezdce, tak případně i za vašeho oblíbence ze startovního pole. Nebo zvolit mód My Team, který vám umožní hrát za majitele, ředitele a jezdce zároveň ve vlastním závodním týmu. To zahrnuje stavbu vozu, hledání sponzorů a správu personálu.

MICHAEL SCHUMACHER ZPÁTKY NA TRATI

V My Team začínáte výběrem jedné ze tří různých částek startovních peněz. Tím si v podstatě vyberete vaše ambice, buď na čelo nebo na konec startovního pole. Dalším krokem je výběr druhého pilota. Vývojáři se rozhodli přidat do mixu několik legendárních jezdců, jako jsou Ayrton Senna a Michael Schumacher, což je naprosto šílené a zároveň naprosto boží. Pokud chcete být více autentičtí a neláká vás startovní pole, ve kterém uvidíte Micka Schumachera po boku svého otce, můžete tuto funkci vypnout, ale prostě nevím, kdo by to dělal. Když se dostanete do hry, tak přesto, že se na trati objeví některá z těchto legend, zážitek je neuvěřitelně věrný. Hra je aktualizovaná tak, aby odrážela skutečné výkony jednotlivých vozů i jezdců.

Množství systémů v režimu kariéry je působivé. Odehrát tak můžete celý závodní víkend, který se skládá ze tří tréninků, ve kterých nejen, že se naučíte danou trať, ale provádíte v nich i simulace, které vám přinášejí body na vývoj vozu. Dále pak samotná kvalifikace a hlavní závod. Mezi jezdci navíc vznikají rivality, které vedou nejen k navýšení statistik po úspěšném výsledku, ale taky vám zvyšují intenzitu závodů. Ale to je jen špička ledovce. Vše si můžete přizpůsobit podle svých představ. Jak už jsem zmiňoval, ladit můžete lehce obtížnost umělé inteligence, ale i pravidla závodění, mechanické problémy, poškození při kolizích, ale i samotnou délku závodního víkendu. F1 22 přináší co se týče simulace i novinky. Více máte kontrolu nad zaváděcím kolem a zastávkou v boxech. Ty byly dřív plně automatizované, nyní se musíte správně postavit na startovní rošt nebo ve správnou chvíli zatočit do boxu: Lehce to přispívá k zážitku, že jste skutečně u toho.

KONEČNĚ PODPORA VITRUÁLNÍ REALITY

Jakmile si budete chtít odpočinout od kariéry, naskočit můžete do multiplayeru. Zúčastnit se můžete samostatných eventů nebo se připojit k lize, případně si založit vlastní a naplánovat závodní víkendy nebo klidně závodní týdny, pokud jste vyložený fanatik a vzali jste si dovolenou. Když budete mít štěstí, můžete narazit i na skutečné jezdce Formule 1. George Russell, Lando Norris, ale i Charles Leclerc v předchozích dílech komunikovali s fanoušky prostřednictvím multiplayeru, a tak když budete mít štěstí, můžete změřit síly s těmi nejlepšími.

A pokud vám jde o vyloženou simulaci, F1 22 konečně nabízí na počítači i podporu virtuální reality a musím říct, zážitek to krásně dokresluje. Stejně tak díky EA nabízí F1 22 svůj vlastní soundtrack, který obsahuje 33 skladeb a je opravdu povedený.

Je tu ale jeden problém. Místo příběhového módu jsme tento rok dostali pozlátko nesoucí název F1 Life. Ošklivý, velmi moderní a úplně zbytečný. Měl vám umožnit zprostředkovaně zažít životní styl jezdce Formule 1. Dostanete byt, který si můžete vybavit luxusním blýskavým virtuálním nábytkem a přeplnit ho závodními auty. Nesmím zapomenout na značkové virtuální oblečení EA a dalších značek pro vašeho avatara. Já vám nevím, to, že minulý rok hra obsahovala Podium Pass, který naleznete i zde a funguje na principu dnes už běžných Battle Passů, ve kterých získáváte kosmetické doplňky, emoty a podobně, jsem ještě tak nějak přijal. Ovšem F1 Life hned na první pohled působí stylem „musíme z vás vytáhnout více peněz“. Virtuální věci si totiž můžete koupit za Pitcoiny, herní měnu dostupnou výměnou za skutečné peníze. Ano, hra vám dá nějaké zdarma, nejsou tu žádné loot boxy a vše, co si koupíte, tak je kosmetické a nemá to žádný vliv na hratelnost. Přesto je to do této hry nehodící se zbytečnost. Jediné, co se mi líbilo, je místnost s trofejemi.

Závodní superauta, která zabírají místo ve vašem obýváku, mají kromě toho ještě jedno využití. Můžete se s nimi vydat na trať, ovšem pouze v časových výzvách nebo v takzvaných Pirelli Hot Laps, což je sada 40 výzev zahrnující Autocross, Drift a Average Speed Zone. Ty mají tři úrovně obtížnosti a lze je spustit z hlavní nabídky nebo v průběhu kariéry. Simulace těchto vozů se mi těžko hodnotí. V paralele s vozy F1 mi to připomínalo víc jízdu v autě, které je taženo na laně. Pro někoho to může být hezké rozptýlení, mě to nenadchlo a veškeré aktivity spojené s těmito auty jsem přeskakoval. Kdyby nám raději dali zpátky historické formule, nejeden fanoušek by to ocenil stokrát víc.

Grafika se dočkala taky lehkého vylepšení, hlavně co se týče ray tracingu, ovšem modely postav a okolí jsou prostě zastaralé. Co může hrát proti Codies, je fakt, že již brzy se dočkáme druhé hry ze světa Formulí. Konkrétně F1 Manageru, který ve videu ukázal, jak vypadají postavy, a musím říct, že vývojáři z Frontier Developments odvádějí skvělou práci.

Když to všechno shrnu, F1 22 je pořád jeden z nejlepších simulátorů na trhu. Každý si hru může užít podle sebe, ať nováček nebo zkušený profesionál. Po technické stránce mám pár výtek ke grafice, která by mohla být lepší, ale neovlivňuje to hlavní, o co jde, a to jsou závody. A ty jsou vynikající. F1 Life bych celý zmuchlal a zahodil do koše a příště prosím raději zase příběhový mód. Celkově mi přijde, že ač jde o jeden z nejpovedenějších dílů série, který přináší různé novinky, cítím, že potenciál tohoto kolosu Codemasters stále nedokážou naplno využít. A když už to vypadá, že jsou na správné cestě, udělají krok zpět. F1 22 si tak od Indiana odnáší doporučení na 7 bodů z 10. Novinek přináší dostatek, jestli je to ovšem dostatek na přechod z minulého ročníku, to necháme na vás.