Tak jako každý rok, i nyní jsme se dočkali adrenalinového zážitku v podobě drsných rallye pod oficiální licencí World Rally Championship. Hra má jistě co nabídnout, a to především díky skvělému zážitku ze samotného rallye, avšak v některých aspektech dost zaostává oproti jiným závodním titulům v dnešní době. Otázkou je, zda to letošnímu WRC dokážete odpustit. 

V základu se jedná o závodní rallye simulaci s velmi dobrým jízdním modelem. WRC 10 tak nabízí doslova obrovskou porci tratí a několik známých aut, včetně české značky Škoda, konkrétně výkonově rozdělené do kategorií Junior WRC s náhonem na přední kola, dále WRC 3 a 2 již s náhonem na všechna čtyři a pak nejvýkonnější vozy zařazené do nejvyšší ligy WRC, taktéž s náhonem na všechna čtyři kola, pro ten největší adrenalinový zážitek

Ve hře se pak můžete vrhnout do kariéry a užít si nejen samotnou jízdu, ale i další věci, které k řízení týmu v rallye patří. Dále se můžete pustit do rychlého režimu, kde si stačí vybrat kategorií, zemi a konkrétní trať a můžete na to rovnou šlápnout. Případně je zde možnost si zajet online a porovnávat se v tabulkách s ostatními hráči. 

KARIÉRA SKORO SHODNÁ S PŘEDCHOZÍM DÍLEM

Pojďme na to tedy postupně a začneme tím, do čeho se pravděpodobně pustí většina hráčů. Kariéra, která se od minulého dílu nijak výrazně neliší, je stále hnacím motorem a motivuje vás hrát dále. Na začátku si krom jména, národnosti a podobných věci zvolíte i výkonnostní kategorii. Pokud nemáte se závodními simulacemi zkušenosti, doporučil bych kategorii junior, kde máte náhon na přední kola, auta se jednodušeji ovládají, nedostanete se tak jednoduše do smyku a je větší šance, že vyberete většinu začátek, pro ostatní je už zde náhon na všechna čtyři z kategorie WRC 3. Cíl v kariéře je ale pak stejný, a to dostat se na ten nejvyšší šampionát, na onu nejvyšší ligu World Championship. 

K tomu budete potřebovat posouvat celý váš tým, pečlivě vybírat zaměstnance, kteří vám dávají bonusové statistiky, ale také ty negativní, a proto je potřeba dopřávat jim nějaký ten odpočinek. Součástí je také rozdělování zkušenostních bodů. Můžete je investovat například do lepší předpovědi počasí, abyste se mohli na jízdu lépe připravit, vyšší šanci na nalezení hodnotnějších členů do vašeho týmu nebo třeba rychlejší opravy a tak dále. Budete pročítat e-maily, platit opravy, vybírat si úkoly, které chcete splnit… zkrátka takové to větší vtažení do centra dění

Nedílnou součástí je však i samotná jízda. K tomu vám slouží kalendář, kde máte na výběr z několika módů. Trénink asi není třeba více popisovat, dále vás čekají extrémní výzvy za nepříznivého počasí či drsnější vozovky. Dočkáte se také anniversary, neboli historického režimu, kde si vyzkoušíte ty pravé veterány z rallye. Manufacturer Tryout pak slouží specificky k tomu, abyste si zvýšili reputaci u určité značky a vyzkoušíte si tak jiná auta, než se kterými běžně jezdíte. Důležitý je taky odpočinek nebo teambuilding pro zvýšení morálky. V kalendáři pak samozřejmě nechybí samotné rallye, což je sada více závodů, kde si přizpůsobujete pneumatiky dle typu vozovky a počasí, seřizujete výkon vozidla a řešíte opravy po každé jízdě

Kariéra není vůbec špatná, nabídne spoustu obsahu a vlastně je to přesně to, co byste od takové klasické kariéry čekali. Došlo na pár mírných vylepšení od minulých dílů, ale nic zásadního. Což je na jednu stranu škoda. Taková ta třešnička na dortu v podobě cutscén a nějakého vyššího příběhu by zde rozhodně neuškodila.. 

JÍZDNÍ MODEL JE PARÁDNÍ

Dostáváme se tedy pomalu k jízdě a jízdnímu modelu. A musím říct, že to je to, co na hře funguje skutečně dobře a taky to, proč si případně tuto hru pořídit. Na rozpálené vozovce projet smykem zatáčku ve vysoké rychlosti je boží pocit, ale projet stejně ostrou zatáčku na rozbahněném povrchu s historickou mašinkou a v dešti, to je teprve výzva a ten pravý adrenalin. Jednoduše řečeno, pocit z jízdy je jedním slovem skvělý. Každé auto se řídí malinko jinak, výběr pneumatik ovlivňuje, jak se vozidlo na konkrétním typu vozovky chová. Pocit, když se naučíte vybrat zatáčku smykem bez jediného škrábnutí o strom, je zkrátka parádní. Cítíte každý kamínek, každé škobrtnutí, a zkrátka jízdnímu modelu nemám moc co vytknout. Snad jen, že bych si klidně zajel celou kariéru s historickými vozy, protože některé kousky se řídily fakt parádně

Pokud byste však radši, aby na vás hra šla pomaleji, je možnost si v nastavení zapnout asistenty od akcelerace až po samotné brždění a věřte mi, hodně pomůže, když si zvolíte při startu hry onu nižší kategorii. Náhon na všechna čtyři je pro nováčka holt jiná liga. 

GRAFIKA PATŘÍ SPÍŠ MEZI PRŮMĚR

Zde ovšem pozitiva končí. To, v čem WRC 10 vyniká, je bezpochyby hratelnost, ale ztrácí na věcech, které mají jiné závodní tituly vychytané do nejmenšího detailů. Ať už budeme mluvit třeba o grafické stránce, která je zde spíše průměrná, nijak extra nenadchne, ani neurazí, v kontrastu s jiným závodními tituly s realistickou grafikou, je zkratka evidentní, že zde WRC 10 zaostává, což je bohužel škoda. Nehledě na to, že se dá skoro srovnávat s předchozím dílem. Dokonce bych možná řekl, že i tím předposledním. K tomu bych navázal i kariérou, která se vlastně od osmého dílu, až na pár menších změn, téměř neliší. 

Co se týče audia, tak je na tom de facto stejně. Zvuky některých aut byly nově nahrány a ty zní super, ale vozy, na které se tento luxus nedostal, zní poněkud zvláštně tlumeně, až nerealisticky a dokáže to narušit jinak povedenou atmosféru. 

Diskutabilní jsou i postavy a jejich animace. Má to být sice jen okolí tratě, kterého si sice nemusíte všímat, ale prostě to působí divně. Ať už kameraman s velice zvláštním pohybem do strany, nebo tleskající fanoušci, kteří vypadají jako z minulé generace konzolí. Nehledě na to, že jsou diváci i tak trochu sebevrazi, když stojí skoro na vozovce. 

Celkově mám ze hry zvláštní pocit, jízdu jsem si užíval, to vtáhnutí do té atmosféry, kdy se fakt soustředíte na každé slovo, co vám váš kolega říká, abyste nikde nenarazili a projeli trať co nejrychleji, to je prostě všechno super. Na druhou stranu spousta závodních titulů nabízí stejný pocit a k tomu mají vyladěnou grafiku, parádně zpracovaný sound design a mohl bych pokračovat. Nehledě na to, že se aktuální díl z mého pohledu zas tolik neliší od toho předchozího. Hra ale je celkově dobrá, pokud tak jste fanoušci rallye, nebo vás minimálně táhne ho zkusit, poslední díl WRC vás bude bavit. Pro ty ostatní je zde plno jiných závodních titulů, které jsou mnohem dál. Za tým Indiana doporučujeme na 7 bodů z 10