Před dvěma lety nám studio Valve prostřednictvím Half-Life: Alyx ukázalo, že stále umí dělat kvalitní hry. Poté se ale zdálo, že zase sklouzlo k tomu klasickému obrazu společnosti, kterou nezajímá nic jiného než občasné aktualizace Steamu a Doty 2. I ten zájem o virtuální realitu jako kdyby zcela zmizel. Jenomže pak přišlo oznámení handheldu Steam Deck, díky němuž jsme opět pocítili závan kreativního, inovativního vzduchu, pro který jsme kdysi dávno měli Valve tak rádi. Nové herní zařízení nicméně potřebuje pořádný startovní titul. Namísto dalšího Half-Life či Left 4 Dead tu však máme bezplatnou hříčku zasazenou do světa Portalu, kterou dohrajete za 30 minut. Je to ale špatně? Vůbec ne.

Aperture Desk Job má velmi prostou premisu – nabídnout vlastníkům Steam Decku interaktivní tutoriál, který je seznámí s ovládáním nového zařízení. Tuto premisu se rozhodně podařilo naplnit, novinka od Valve je však něco mnohem víc. Aby bylo jasno, Steam Deck ještě nemáme k dispozici. Aperture Desk Job se však dá hrát i na standardním PC, jen k tomu potřebujete takřka libovolný gamepad. Proto jsme vzali do rukou nejen dnes už pozapomenutý Steam Controller, ale i DualSense, abychom v kulisách Aperture Science zažili příběh o snaze udělat ze záchodů smrtící zbraně. Zároveň jde o příběh, který řeší konkurenční boj, otázku nesmrtelnosti, technologický vzestup celé civilizace nebo život po propuštění z basy. A to všechno na prostoru 30 minut.

Je to právě skutečnost, že toho na tak malém prostoru zažijete tolik, co dělá z Aperture Desk Job nesmírně unikátní a zábavný zážitek. Celou dobu vlastně jen sedíte za stolem, abyste si za asistence robotího společníka Gradyho osahali ovládací prvky a možnosti Steam Decku nebo ovladače, který zrovna držíte v ruce. Stejně vás ale čeká celá řada bizarních situací a dialogů, jež nešetří senzačním humorem. Velcí fanoušci Portalu nebo Team Fortress 2 mohou dokonce při hraní snadno rozpoznat rukopis konkrétních zaměstnanců Valve, kteří ze sebe rozhodně vydali to nejlepší.

To nejlepší jsme dostali také v oblasti technické stránky. Přestože jde o hru určenou primárně pro přenosné zařízení, inženýři enginu Source 2 se nenechali zahanbit, a tak Aperture Desk Job disponuje skvělou grafikou, která prostě nemůže urazit. Vyloženou třešničkou na dortu je pak návrat herce J. K. Simmonse do role Cavea Johnsona, kterého jsme mohli poslouchat už v Portalu 2. Fakt, že se Simmons vrátil jen kvůli bezplatnému třicetiminutovému tutoriálu pro Steam Deck, je vážně obdivuhodný. Jde navíc o další důkaz toho, jak je Aperture Desk Job navzdory svému prostému účelu propracovaný kousek. A aby toho nebylo málo, díky ostrým proslovům ředitele Aperture Science vynikají kvalitní české titulky z dílny komunitních překladatelů Steamu.

Pokud přitom hrajete na PC, v určitých okamžicích máte stále možnost využít myš a klávesnici, ačkoliv při ovládání většiny hry jsou vám vážně k ničemu. Vývojáři tedy počítali s tím, že hráči nebudou zkoušet Aperture Desk Job jen se Steam Deckem v ruce. I proto nás ale trochu mrzí, že hra nereaguje na absenci určitých ovládacích prvků, kterými třeba váš ovladač nedisponuje. Jde hlavně o gyroskopické ovládání, jež vám sice hra předvede, ale jakmile je konfrontována se skutečností, že žádné gyroskopické ovládání k dispozici nemáte, nestane se vůbec nic. Na jednu stranu je dobře, že vás v tu chvíli Valve nepraští páčidlem po hlavě s odkazem na koupi Steam Decku. Na druhou stranu je ale přece jenom škoda, že hra, která má vtipnou odpověď snad na všechno, nereflektuje něco tak očividného.

Ve výsledku se však jedná o velmi malou vadu na kráse, kterou překonává snad jen skutečnost, že některé ovládací prvky Steam Decku, například touch pady, nejsou při hraní prakticky nijak využity. Pak by ale nejspíš nebylo možné hrát Aperture Desk Job s téměř libovolným gamepadem. Takže jestli máte rádi dobrý humor a svět série Portal, upalujte na Steam a stahujte. Sice vás nečeká žádná herní výzva, ale jsme si jistí, že se budete skvěle bavit. Některé společnosti by takovýhle projekt určitě s radostí nazvaly novou formou walking simulátoru a nalepily na něj cenovku deseti dolarů, ale Valve je zkrátka jiné. To je holt kouzlo studia, které má neomezené finanční možnosti. Musíme si sice povzdechnout nad tím, jaká je škoda, že díky těm neomezeným možnostem nevzniká víc projektů. Ale zároveň můžeme s radostí prohlásit, že když už se Valve k něčemu milostivě dokope, tak to vždycky stojí za to. Aperture Desk Job je toho krátkým, ale parádním důkazem. A teď už dost řečí, Cave Johnson vám vzkazuje, abyste mazali zpátky do práce.