Recenzovat titul jako je Valorant není zrovna jednoduché. Na jednu stranu totiž musíte brát ohled na hráče, kteří si hru zapnou jednou za čas a hrají ji čistě pro zábavu, a na druhou stranu zase na ty, kteří hrají více kompetitivně a jsou u takové hry bez problému schopni strávit stovky hodin. S větším množstvím nahraného času si totiž začnete všímat detailů a objevovat nové taktiky nebo chyby map. Po několika desítkách hodin strávených ve hře a předešlých zkušenostech z Counter-Striku, kterému se Valorant bez pochyb podobá, stojím někde na pomezí těchto dvou typů hráčů, a proto se vám pokusím hru přiblížit z obou pohledů.

OD BETY SE TOHO DOST ZMĚNILO

Na začátek je třeba říct, že pokud jste hráli hru v uzavřené betě, dost se toho změnilo. Od toho taky beta je. Byl přidán nový agent, herní mód, mapa a spoustu věcí, ať už co se týče agentů nebo rozložení map, bylo upraveno. Jestli jste tak hráli hru dříve, ale některé aspekty vám na ní vadily nebo vám přišla špatně vybalancovaná, stojí za to dát ji druhou šanci. V průběhu recenze také budu často Valorant porovnávat s Counter-Strikem, protože ať už chcete nebo ne, je to pro něj konkurence a Valorant si z něho spoustu věcí přebírá.

Abych titul přiblížil i těm z vás, kteří se o něj nezajímají, stačí napsat, že je to v podstatě Counter-Strike křížený s operátory Rainbow Six Siege a schopnostmi Overwatche. Kola probíhají podobně jako v několikrát zmiňovaném Counter-Striku – jde o souboje 5 na 5, kde jeden tým pokládá bombu a druhý se tomu snaží zabránit, a to se zaměřením na střelbu, ekonomiku a plánování. Schopnosti agentů, které si musíte na začátku každého kola po použití dokupovat, hru spíše doplňují a jsou tu proto, aby vám poskytly v soubojích výhodu, ne aby je vyhrávaly. Představte si to spíše jako používání granátů v Counter-Striku.

KVALITNĚ ZPRACOVANÝ FREE TO PLAY MODEL A VARIACE AGENTŮ

Valorant sází na free to play model a můžete si ho tak stáhnout úplně zdarma. Ve hře narazíte na mikrotransakce ve stylu populárního Battle Passu a zároveň si lze koupit některé věci i přímo. Není zde však nic, co by vám poskytovalo výhodu. Můžete si odemknout pouze skiny a přívěšky na zbraně a různé kartičky na váš profil.

Aktuálně si můžete zahrát za 11 agentů, z nichž je na začátku odemčených 5. Další získáte hraním. Agenti se od sebe liší jak vizuálem, tak schopnostmi. Phoenix má například flash, kterým může oslepit nepřátele za rohem. Sage má zeď a zpomalovací orb, kterými může zastavit nebo alespoň zpomalit rush nepřátelského týmu. Sova dokáže pomocí svých šípu odhalit nepřátele za rohem. Jett se svými schopnostmi může dostat na netradiční místa a Raze... no... Raze má prostě granáty. Každopádně je tu něco pro každého a ať už jste tedy agresivní hráč s přesnou muškou nebo sbíráte informace a vymýšlíte strategie, agenta si tu najdete.

JEDNODUŠŠÍ GRAFIKA MÁ SVŮJ ÚČEL

Valorant možná může některé hráče odradit svou, na první pohled, podprůměrnou grafikou. Především pokud se podíváme na podobné hry jako je třeba právě Counter-Strike, Rainbow Six Siege nebo Overwatch. To, že Riot zvolil tuto grafickou stylizaci, ale samozřejmě není náhoda. Hru totiž rozjedete i na toustovači, a navíc jde díky méně detailnímu prostředí a modelům jednoduše rozpoznat různé postavy.

Nemusíte tak už řešit, že jste nepřítele přehlédli kvůli tmavé textuře na zdi a obcházet tyto nepříjemnosti pomocí zvyšování jasu nebo podobně. Grafika Valorantu tak možná nemusí vypadat zrovna nejlépe, ale na druhou stranu přispívá k lepší hratelnosti, která je u takto kompetitivně zaměřeného titulu důležitá. Navíc jednoduchá grafika neznamená odfláklá grafika. Mapy jsou umístěny v zajímavých lokacích a malé detaily, které najdete po světě, krásně doplňují jejich zasazení. Ve hře je také spoustu pěkných artworků a zajímavých skinů, které si můžete za hraní odemykat.

MAP JE ZATÍM MÁLO A MOHOU PŮSOBIT AŽ AMATÉRSKY NAVRŽENÉ

Momentálně si můžete zahrát na čtyřech mapách, z čehož každá je něčím zajímavá. Split se podobá klasické Counter-Strike mapě asi nejvíce a nabízí ze všech čtyř i největší vertikální rozdíl. Na Bindu najdete jednosměrné portály, kterými se můžete rychle přemístit, ale díky jejich hlasitosti budou zase všichni vědět, kde jste. Pak je tu Haven, který má 3 místa na položení bomby, a v neposlední řadě je tu nový Ascent, kde lze zavřít vyztužené dveře, abyste ztížili nepřátelům položení bomby. Každá mapa má tak nějakou zajímavou mechaniku. Je jen škoda, že jsou ve hře zatím mapy pouze 4 a mohou tak celkem rychle omrzet, pokud se chystáte ve hře utopit více času.

Nejčastější výtka vůči mapám Valorantu ale je, že jsou svým rozložením příliš jednoduché. Všude je spoustu 90stupňových úhlů, což znamená, že je potřeba neustále kontrolovat, kde se kdo může schovávat. Na tyto zásadní chyby v designu map poukázala sama komunita. Podívejte se například na obrázek níže. Do těchto kategorií se řadí mapy Counter-Striku. Vlevo je jednoduchý nákres složený z obdélníkových bloků, které jsou propojeny úzkými koridory. Uprostřed je více pokročilý návrh, kde jsou využívány i 45stupňové úhly a koridory jsou více otevřené. Úplně napravo je už opravdu složitý nákres mapy, který bere ohled na reálný svět a nabízí všechny možné úhly, kterých lze využít.

Neznamená to, že komplikovanější musí být vždy lepší. I proto spoustu her nabízí variaci těchto designů, a každému se může hrát lépe na jiné mapě. Problém nicméně nastává, když se podíváme na mapy Valorantu. Ty se totiž řadí pouze do té jednoduché kategorie. Vývojáři už sice zareagovali na zpětnou vazbu a některé části map trochu upravili, aby nabízeli i jiné než 90stupňové úhly, ale zpětně se tyto designy mění velice složitě a můžeme tak jen doufat, že se Riot při tvorbě dalších map poučí.

Tyto zmíněné problémy se týkají spíše hráčů, kteří se do hry ponoří trochu více a pokud tedy hrajete jen občas, nejspíše je nemusíte brát příliš vážně. Bude vám ale určitě vadit nemožnost si aktuálně zvolit na jaké mapě chcete hrát a klidně se tak stane, že skončíte ve stejné lokaci i čtyřikrát za sebou.

V PLÁNU JE VÍCE HERNÍCH MÓDŮ

Aktuálně si lze vybrat ze dvou herních módů. První je klasický, přibližně 40minutový zápas, kde jeden tým musí bombu položit a druhý mu v tom zabránit. Toto je mód, pro který byl Valorant vytvořen, ale pokud nemáte moc času nebo chcete jenom něco odlehčenějšího, je tu i druhá možnost zvaná Spike Rush. Zde se hraje také na položení bomby ale pouze do 4 vítězných bodů, namísto klasických 13. Každé kolo dostanou všichni stejné, náhodné, zbraně a po mapě jsou rozmístěny orby, které vám nebo vašim nepřátelům poskytnou určitý efekt. Můžete tak druhému týmu na pár sekund snížit životy, zvýšit sami sobě poškození, nebo si vylepšit zbraň. Momentálně byl ze hry odebrán hodnocený mód, který podle slov Riotu zatím není doladěn dle jejich představ. Plánují ho však zapnout během několika následujících patchů.

Také bylo zmíněno, že studio dále hodlá do hry přidávat nové módy a v budoucnu se možná dočkáme i rotace herních režiml, podobně jako je to u League of Legends nebo Overwatche.

ANALÝZA HER NENÍ IDEÁLNÍ

Jestli si chcete procvičit mapy, lze založit vlastní, soukromý zápas, kde si můžete zapnout vývojářemi vytvořené cheaty. Také je tu možnost si prohlédnout, jak vaše hry probíhaly. Pokaždé jsou zaznamenány podrobné statistiky, které ukazují kdo, kdy a kde bojoval a jak se každé kolo vyvíjelo. Není to sice ideální, především ve srovnání s replay možností, kterou nabízí Counter-Strike, ale je to stále lepší než nic. Nicméně podobný replay systém by mnoho hráčů určitě v budoucnu uvítalo.

KOMUNITA JE SMÍŠENÁ JAKO VŽDY, VÝVOJÁŘI VŠAK NASLOUCHAJÍ

Důležitým aspektem každé kompetitivní hry je komunita. Zde samozřejmě, stejně jako všude jinde, narazíte jak na přátelské spoluhráče, tak i na ty... méně přátelské. Potkáte i cheatery, osobně jsem sice zatím narazil na mnohem méně cheaterů než v konkurenčních titulech, ale to je nejspíše pouze faktem, že je titul nový a Valorant tak v budoucnu dost možná bude mít podobné problémy jako Counter-Strike.

Riot se toto samozřejmě snaží omezit svým anti-cheatem, který bohužel čelí mnoha kontroverzím. Na druhou stranu už byla přidána možnost si tuto ochranu vypnout, pokud hru nehrajete, a studio bere v potaz názory rozhořčených hráčů. Na stránkách Valorantu a Redditu navíc najdete přívětivé vývojáře, kteří odpovídají na různé dotazy a snaží se vnímat zpětnou vazbu. Můžete se také podívat na videa ze zákulisí vývoje, jež popisují různé aspekty, které se snaží Riot řešit. Kvalitní komunikace s komunitou je rozhodně u takovéto hry důležitá a za mě důležitým krokem vpřed.

Riot se tak s tímto titulem může pyšnit něčím, co dost možná zavaří jedné z nejpopulárnějších FPS her, tedy Counter-Striku Global Offensive. Za tým Indiana mu udělujeme skvělých 9 bodů z 10 a nemůžeme se dočkat, co dalšího tuto hru v budoucnu čeká.