Italské studio Kunos Simulazioni považují hráči za odborníky na závodní simulátory. Vývojáři svou vášeň prezentovali v roce 2014 prostřednictvím hry Assetto Corsa, která je právem označována za jeden z nejlépe zpracovaných závodních simulátorů. To ale platí pouze na počítačích, protože na konzolích je zážitek o poznání horší. Pokud někdo čekal, že se vývojáři poučí z předešlých chyb a dodají na trh kvalitní konzolové verze, tak bude u Assetto Corsa Competizione zklamán.

HEZKY POPOŘÁDKU

Základ hry je výborný. Bez nadsázky můžeme hovořit o čistokrevném simulátoru, u kterého je nutné se neustále soustředit. Assetto Corsa Competizione totiž neodpustí hráči jedinou chybu. Přijít o těžce vydřenou pozici je velice jednoduché a rychlé. Stačí pozdě šlápnout na brzdu, vyjet mimo trať, nedát si pozor na smyk nebo špatně odhadnout účinek brzd na mokré trati a už jste v problémech. Po chybě musíte sklopit hlavu a bojovat, protože možnost vrátit se zpět tady budete hledat marně.

Absenci vrácení času jsem pocítil zejména ve vytrvalostních závodech. Jen si to představte. Úspěšně se kvalifikujete do závodu, startujete z předních pozic a start se vám povede. Po 45 minutách a nespočtu odkroužených kol se nadále držíte na špici a v tom uděláte chybu, auto putuje do kačírku a vy přicházíte o jednu pozici za druhou. Assetto Corsa Competizione je zkrátka drsnou hrou. Když se ale vyvarujete chyb, tak budete na sebe právem pyšní.

I přes svou komplexnost a nejrůznější údaje, které ukazují spotřebu paliva, opotřebení pneumatik, teplotu kotoučů brzd… (takhle bych mohl pokračovat dlouho), jsou Assetto Corsa Competizione vcelku přístupnými závody. Na jedné straně jde o simulátor, jak se sluší a patří. Na stranu druhou si můžete nastavit asistenty dle svých jezdeckých zkušeností a přizpůsobit si zážitek tak, abyste nevyletěli z každé zatáčky nebo nedostali přetáčivý smyk při jejím výjezdu. Zkrátka, abyste si hru řádně užili.

Fanoušci původní hry si hned po zapnutí tohoto dílu všimnou menšího množství obsahu. Competizione je postaveno kolem seriálu Blancpain GT, který se od letošního roku jmenuje GT World Challenge Europe. Z toho důvodu se tvůrci museli držet skutečného světa a zahrnuli do titulu pouze 11 celosvětově známých okruhů. Ty ovšem nasnímali laserovou technologií, abyste poznali atmosféru šampionátu sportovních vozů třídy GT3. Celkem můžete usednout do 24 licencovaných vozů a užít si s nimi krátké sprinty i vytrvalostní závody. O to více zamrzí dodatečný obsah, který do hry sice přidá nové tratě a kategorii GT4, ovšem nebude to zadarmo.

STÁLE STEJNÉ CHYBY

Pojďme se přesunou na technické aspekty. Vývojáři bohužel nedokázali konzolové verze řádně vyladit a de facto opakují chyby, kterých se dopustili už u původního Assetto Corsa. Competizione na konzolích vypadá spíše jako průměrná až podprůměrná hra a oproti PC verzi postrádá řadu vizuálních efektů. Zamrzí rovněž snímky za sekundu, které by si měly držet 30fps, ale občas jsou viditelné propady. Zejména potom při opakovaných záběrech. Přitom konkurenční tituly zvládají hravě držet 30fps, případně jdou rovnou na 60 snímků.

Optimalizace se tedy tvůrcům tolik nepovedla a o to více zamrzí maximální limit vozů na trati. Zatímco u PC verze může najednou po okruhu kroužit 50 závodních speciálů, tak na konzolích je to jen 20.

V podobném duchu se dá hovořit o multiplayeru. Ten byl při mém testování nestabilní a v menu často padal. Když už jsem se ale dostal do závodů, tak držel. Chválí hodnocení řidičů a trestání těch, kteří vyvádějí akorát vylomeniny. Připojit se můžete na oficiální servery nebo ty komunitní, kde si hráči nastavují vlastní pravidla. Často jezdí vytrvalostní závody a všechny asistenty mají vypnuté. Společně s vyjmenovanými problémy zamrzí absence soukromých lobby, které momentálně nahrazuje pronájem vlastního serveru.

HLAVNĚ ŽE TO JEZDÍ

Oslím můstkem se vracím k tomu, co Assetto Corsa Competizione dělá dobře. Pochválit musím dynamické počasí, kdy déšť prodlužuje brzdnou dráhu a má vliv na aerodynamické chování vozu, což má i poškození. Líbí se mi také noční závody. Ve hře je skutečně tma a když se přidá ještě déšť, tak mají vaše nervy o zábavu postaráno na opravdu dlouhou dobu.

Pokud si říkáte, že 24 licencovaných automobilů z jedné třídy je málo, tak máte pravdu. Competizione zahrnuje předloňský a loňský šampionát a vývojáři se postarali o to, aby každé auto nejen znělo jinak, ale také se jinak řídilo. Na trati poznáte řev motoru Ferrari od Mercedesu a když budete měnit vozy, tak vám chvilku může trvat si zvyknout na odlišné řízení závodního speciálu.

Když jsem u toho řízení, tak pochopitelně je nejlepší jezdit s volantem. Pokud ho nemáte, tak vývojáři oproti předešlému dílu zapracovali na ovládání a hra si s DualShockem 4 rozumí a v singleplayeru byste neměli mít velké problémy své soupeře na trati zdolat. U umělé inteligenci si nastavíte jejich agresivitu a zkušenosti. Když necháte původní nastavení od vývojářů, tak jsou soupeři agresivnější, ale během testování jsem nezaznamenal z jejich strany drastické chování. Předjetí si řádně rozmýšlejí a až na pár strkanců zaslouží pochvalu.

CÍLOVÁ ROVINKA

Blížím se do cíle. Assetto Corsa Competizione je velmi propracovaný závodní simulátor, který budou milovat oddaní fanoušci. Příležitostné hráče ale může rychle odradit střídmějším obsahem a na konzolích horší grafikou a propady snímků za sekundu. Potěší ovšem vytrvalostními závody, dynamickým počasím, noční jízdou a skvělým pocitem z řízení závodních speciálů třídy GT3.