Řeknu to jednoduše a rychle – The Stanley Parable je hra, kterou si zkrátka musíte zahrát. Nekoukat ani na recenze, ani na videa a ideálně si o ní ani nic nečíst. Prostě si ji zahrajte a užijte si několik hodin poměrně jedinečné zábavy, která krásně kombinuje filozofické myšlenky, metakomentář a narážky na popkulturu i videoherní průmysl. A to všechno zabalené v jednoduché de facto walking simulátor hratelnosti za věčného doprovodu vypravěče. Protože o tom celá hra je. Chodíte z místnosti do místnosti a posloucháte všudypřítomného vypravěče, který vám říká, co máte dělat. Zda ho ale poslechnete a projdete například levými dveřmi, jak vám říká, nebo usoudíte, že projít těmi pravými je lepší nápad, to už je čistě na vás. A do jakých všemožných dobrodružství se posléze dostanete, to už záleží na vaší prozíravosti i experimentování.

Rozhodně ale musíme upozornit, že jde o pomalou hru. Bude vás nutit přemýšlet nad významem některých slov a položených otázek, nad vašimi volbami a v podstatě všechen váš čas strávíte posloucháním monologů. Nutno však podotknout, že vtipných a často dost netradičních monologů. A občas i hrozivě hlubokých monologů.

Pokud už jste ale The Stanley Parable hráli a spíše úplně nevíte, v čem spočívá samotná edice Ultra Deluxe nebo zda se vám koupě vyplatí, pak věřím, že nám po čase dáte za pravdu, že vyplatí. Po chvíli hraní totiž narazíte na dveře, které vás provedou novým obsahem. A co víc, dříve nebo později bude mít smysl projít i staré konce. Říct tak, že jde o úplně novou hru, je trochu moc. A říct, že je tam jen „pár“ nových konců také. Vývojáři z Crows Crows Crows na to šli chytře a kromě právě nových lokací velmi taktně využili věcí, které už měli dávno připravené a hotové. Ve finále je tam toho obsahu vlastně mnohem více, než se může na první pohled zdát, i když budete z větší části procházet starými kulisami.

Abychom to ale uzavřeli – ať už jste Stanley Parable hráli, nebo nehráli, zejména Ultra Deluxe je zážitek, který by vás neměl minout. Navzdory novému enginu byste nepoznali, že hru už nepohání Source Engine a vypravěč se do své role vrátil tak bravurně, že jen těžko uvěříte, že je tomu od původního vydání hry letos už devět let.

Je jenom málo her, o kterých by toho chtěl člověk říct tak hodně, ale prostě dává smysl mlčet a nechat vás všechno objevit. A chápeme, že tohle není v žádném ohledu tradiční recenze a doporučení na 10 bodů z 10 může po tak téměř nicneříkajícím textu působit zvláštně, ale zkrátka nám věřte. Pokud nepotřebujete akční střílečku nebo rychlou akci a vystačí vám pomalejší hra plná vyprávění, z The Stanley Parable Ultra Deluxe zklamaní nebudete. Ať už máte s původní verzí zkušenosti, nebo ne.

PS.: Podívejte se na videorecenzi. Dali jsme si práci se scénkami, ve kterých pro mnohé z vás dost možná zazní jeden velmi známý hlas 👀