The Pathless je nejnovější titul od studia Giant Squid a hned na začátek vám řeknu, že je to také jedna z nejkrásnějších a nejvíce atmosférických her, co jsem kdy hrál. Hudba, stylizace a zvuky krásně zapadají do sebe a vytváří tak unikátní zážitek. The Pathless sice není třicetihodinová hra s hromadou vedlejších úkolů nebo multiplayerem, ale zato nabízí přibližně šest hodin plynulé a rozmanité hratelnosti, která se dnes jen tak nevidí.

Je nutno říci, že příběh této hry není příliš originální, i když rozhodně neurazí. Vrah bohů posedl svět, vaším úkolem je svět zachránit a následně hlavního záporáka porazit. Budete tak běhat napříč čtyřmi oblastmi a v každé porážet jedno zlem posedlé monstrum. Abyste je ale porazili, musíte nejdříve očistit věže, což uděláte na jejich vrcholu pomocí vložení amuletů. No a jak získáte amulety? Řešením hádanek. Ty jsou skryté po světě a hlavní náplní hry tak je jejich hledání, následné řešení, očišťování věží a v neposlední řadě porážení monster.

BĚHÁNÍ TROCHU JINAK

Hádanky jsou zajímavé a zábavné, i když občas trochu jednoduché. Jejich cílem ale stejně není vám zavařit mozek, ale hlavně nechat vás odpočinout si od neustálého běhání po světě. Zaměření na rychlý pohyb je tu totiž velké. Vaše postava má výdrž, kterou si celkem rychle běháním vypotřebujete. Proto je potřeba střílet do terčíků, abyste si ji doplnili. Nemusíte ovšem mířit, místo toho jde o načasování.. Stačí podržet tlačítko a začnete natahovat luk, jakmile se pruh na terči naplní, můžete tlačítko pustit a trefíte ho. Jestli ale chcete běžet rychleji, dá se trochu riskovat a pokusit se terč trefit, když je naplněný přesně v půlce. Jestli ale toto okno minete, váš šíp poletí úplně jinam, což vás zase trochu zpomalí.

Vzhledem k tomu, že není potřeba mířit, doporučuji hrát na ovladači. Hra totiž poskytuje skvělou odezvu. A i když jsem nehrál na novém Dualsense, který má být mimochodem podporován ještě lépe, každá trefa působila neskutečně uspokojivě. Vibrace jsou zde zpracovány skvěle, a dokonce ucítíte kroky příšery, když vás bude hledat. Samo o sobě se to může zdát jako nepodstatná věc, ale celé to dotváří úžasnou atmosféru, kterou jsem na začátku zmiňoval.

SPOUSTA OBSAHU PRO KRÁTKOU HRU

Na té také zakládají rozmanité lokace. Budete zde běhat v podzimních lesích, horách nebo na širých pláních. Narazíte i na sněhové bouře a déšť. Jakmile navíc monstrum porazíte, daná lokace se očistí a dostanete tak nový, krásný svět, ve kterém můžete dodělat zbylé hádanky, pokud chcete. V každé lokaci strávíte necelé dvě hodiny, a jakmile vás tak bude prostředí přestávat bavit, hra vás hodí do nového. Na tak krátkou hru se krajina střídá opravdu často a je to super.

Pak tu máme úžasnou hudbu. Ta nejenže sedí ke stylu hry, ale také k vašim akcím. Bude se měnit podle toho, jestli bojujete, běháte po světě, jste blízko k nebezpečí nebo letíte vysoko nad zemí. Celé to působí opravdu nádherně. A jak už jsem několikrát říkal, dotváří to skvělou atmosféru, kterou jen tak někde nenajdete.

Je ale nutno podotknout, že herní mechaniky nemají nějak velkou hloubku. Většinou pouze držíte tlačítko na běhání, do toho střílíte terče a občas skočíte. Kdyby The Pathless mělo 30 hodin, nejspíš by mě rychle omrzelo, ale naštěstí tuto jednoduchost obhajuje kratší herní doba a neustále se měnící prostředí. Ve výsledku vám tak tato menší hloubka ani nebude tolik vadit, ale je to samozřejmě výměnou za kratší herní délku – přibližně šest až sedm hodin.

BOJOVAT PROTI ZLU JE ZÁBAVA

Rozmanitost najdete i v monstrech. Každé se chová jinak, a to jak v trochu nudnějších hledacích částech, tak v závěrečných soubojích s nimi. Po očištění tří věží v oblasti se totiž stanete lovcem vy a jdete příšeru nahánět. Jakmile se vám tuto honičku podaří vyhrát, přesunete se do arény, kde se dynamika hry trochu zpomalí. Každý tento bossfight je unikátní a hraje se jinak. Navíc se občas stane i něco nečekaného, co daný souboj trochu oživí. Všechny čtyři bossfighty jsem si tak opravdu užil; a to ani nemluvím o tom závěrečném, který vám tady nebudu příliš spoilerovat.

Na své cestě se ale nesmíte zapomenout starat ani o vašeho orla, který vám bude po celou dobu pomáhat. Nejenže pomocí něho totiž očistíte svět, také vám dovolí plachtit nebo vás vynese přes menší skály. A když vám ho některé hádanky seberou, nezapomeňte mu očistit jeho křídla. Podívejte, jak je roztomilej.

The Pathless je tak úžasná hra s ale trochu jednoduššími herními mechanikami. Ty ale na druhou stranu ospravedlňuje kratší herní doba a neustálé změny prostředí, díky kterým vás právě tyto mechaniky neomrzí. Hudba je úžasná, grafická stylizace také, je zábava to hrát a ve výsledku jsem měl opravdu problém najít k této hře nějaké minusy. Zmínil bych snad jen nudnější části, při kterých vás monstra hledají a hádanky by možná mohly být trochu složitější, i když ve výsledku mi to nevadilo. I tak ale chápu, že někteří nebudou možná s mým finálním hodnocením souhlasit a šesti hodinová hra jim prostě nestačí. Nicméně si myslím, že i tyto hry mají na trhu své místo a spousta hráčů si právě The Pathless opravdu užije. Proto uděluji 9 bodů z 10 a je hlavně na vás, zda potřebujete třicetihodinovou hru, nebo vám stačí kratší, ale zato zábavou nabitý titul.