Kontroverznost je slovo, které si dnešní společnost velmi oblíbila. Kontroverzní témata se propila do internetových diskuzích a stejně tak je najdete v řadě knih, filmů i videoher. Mnohdy tyto kontroverznosti ale nepředstavují hlavní téma celé videohry.

Tvůrci Life is Strange to ovšem vzali od opačného konce a namísto toho, aby jedno z těchto témat vměstnali do svého příběhu, postavili na něm své základy. A tak vzniklo Tell Me Why, které ale – pozor – není pouze propagandou, jak byste to mohli vnímat. A já vám nyní vysvětlím proč.

ADVENTURA PROTKANÁ DETEKTIVNÍM PÁTRÁNÍM

Tell Me Why je příběhovou adventurou od studia Dontnod, které znáte především kvůli úspěšnému Life is Strange. A stejně jako Life is Strange i Tell Me Why do středu svého vypravování staví společenský problém. Většina z vás pravděpodobně tuší, o jaké kontroverznosti se tu bavíme. Ale teď vás poprosím, abyste na tuto spojitost úplně zapomněli. Tell Me Why totiž není ani zdaleka tak jednostranné.

Tell Me Why, stejně jako většina her od Dontnod, stojí na příběhu a rozhodnutích. A přesně proto vám o příběhu prozradím pouze minimum. Celé vypravování prožijete společně s dvojčaty Alyson a Tylerem, kteří neprožili dětství zrovna ve štěstí.

Právě dětství je silným motivem celé hry. Nejenomže se budete ohlížet do minulosti, ale motiv dětství a vzpomínek využijete i v současnosti a za chvíli zjistíte jak. Sourozenci ho byli nuceni prožít pouze se svou matkou, kterou ovšem sužovaly nejenom psychické problémy, ale také minulost, o které dvojčata nevěděla prakticky nic.

DĚTSTVÍ A VZPOMÍNKY JSOU SILNÝM MOTIVEM CELÉ HRY.

Všechno vyústilo až do nešťastných událostí a sourozenci tak zbytek svého dospívání prožili naprosto odděleně. Poté, co se opět potkávají, snaží se nešťastnou kapitolu svého života uzavřít, ovšem náznaky, které ve svém domovském městečku nacházejí, je nutí odhalit dlouho ztracenou pravdu o jejich vlastní matce.

PROPAGANDA NEBO LEHKÁ KONTROVERZE?

Jak vidíte, Tell Me Why je prakticky detektivním příběhem, který má až do konce smysl. Samozřejmě, některým předvídatelným pasážím se hra nevyhnula, ale základní myšlenka, se kterou si pohrává, je dobrá. Teď ta druhá část.

Pokud vám alespoň částečně zvládla naznačit, že Tell Me Why není pouze kontroverzní hrou, můžeme se přesunout k druhé věci, kterou se adventura zaobírá: transsexualitou. Ta se vztahuje na jednu z hlavních postav, přesněji na Tylera. Hra se soustředí na Tylerovu povahu, pocity a především na to, jak je přijímán ve svém rodném městě, kam se vrací za svou sestrou.

Mohli byste namítnout, že se jedná o zbytečnost nebo že o tom slýcháte všude a naprosto vám rozumím. Způsob, jakým se vývojáři snaží předestřít lidskou zahleděnost a nechuť k odlišnosti, dokáže být zkrátka očividně otravná. Je tu ale jedno nebo spíše dvě velká ALE. Jednak se touto skutečností nijak vývojáři netají a cíleně přiznávají, čím se hra zaobírá a zároveň, mají pravdu. Přestože některé reakce jsou až nadměrně vyzdvihovány, pokud Tylerův příběh tvoří prakticky polovinu základní myšlenky hry, nečekejte, že to bude jinak. Pokud o podobné tématice slyšet nechcete či vám vyloženě vadí, pak hru nehrajte.

UNIKÁTNÍ SCHOPNOST A ZTRACENÝ POTENCIÁL

Ani jedna z příběhových částí není problémem hry. Problém ovšem způsobují skoky mezi jednotlivými nuancemi vypravování. Tell Me Why obsahuje místa, která jsou skvělá - ať už z hlediska scénáře, pochopitelného děje, který zapadá do celé myšlenky hry, ale na opačné straně stojí místa naprosto hluchá a neadekvátní vzhledem k tomu, co se vám hra snaží říct. Z vypravování ucítíte kvality Life is Strange, ale nejedná se o Life is Strange. Samozřejmě, nikdo nechce další stejnou hru, ale ani kvalitou se Tell Me Why tomuto skvostu nevyrovná. A to je škoda. Protože na to z části má.

TELL ME WHY OBSAHUJE MÍSTA, KTERÁ JSOU SKVĚLÁ, ALE NA OPAČNÉ STRANĚ STOJÍ MÍSTA NAPROSTA HLUCHÁ.

Podobně je na tom totiž hratelnost, v rámci které si zahrajete jak za Alyson, tak Tylera. Každá postava má kompletně odlišnou osobnost. Nemyslete si ovšem, že při hratelnosti budete vnímat nějaký zásadní rozdíl. To se vám povede maximálně mezi dialogovými možnostmi, které vám napomůžou chápat děj z obou perspektiv. Kromě dialogových variant na vás ovšem budou čekat i závažnější rozhodnutí. Nebo „závažnější“. Jak se to vezme.

Sourozenci mezi sebou od dětství sdílí unikátní pouto, které je vyobrazeno po všech stránkách skvěle. Nejenomže se sourozenci dorozumívají skrze vnitřní hlas, ale také vidí společné vzpomínky. Ty vám napomáhají pochopit, čím vším si musela projít a kupí se na sebe jako kousky skládanky, pomocí kterých se dobíráte k plnému obrázku. Jenomže některé vzpomínky představují spíše křižovatky - sourozenci si totiž určité události vybavují jinak a vy se budete muset rozhodnout pro jednu z možných. Nápad je to nádherný, a proto mě mrzelo, když v rámci celkové hratelnosti příliš nefungoval. Zaprvé těchto rozhodnutí není moc a zadruhé vám k rozhodnutí mnohdy chybí jakýsi kontext, na základě kterého byste situaci mohli hodnotit. Častokrát se tak jedná o čistě subjektivní dojem a zvolíte to, co vám asi tak nějak lépe do situace zapadá.

DĚTSKÉ DOBRODRUŽSTVÍ HŘE DODÁVÁ KOUZLO

Hra má nespočet chytrých a skvělých nápadů, bohužel havaruje na nevyužitém potenciálu. Dostává nás to tak k momentům, které mají atmosféru a budou vás bavit a chvílím, které jsou plytké, zbytečné, a u kterých si budete říkat, jestli fakt musíte vylovit i tu třetí rybu?  Vypadá to, jako by vývojáři chtěli natáhnout herní dobu, snažili se vám odvyprávět něco na pozadí, což se jim zjevně nepovedlo nebo se do hry snažili přidat víc „hratelnosti“ ovšem nesprávným způsobem.

Z KVALITY UCÍTÍTE KVALITY LIFE IS STRANGE, ALE NEJEDNÁ SE O LIFE IS STRANGE. A TO JE ŠKODA. PROTOŽE NA TO Z ČÁSTI MÁ.

Celou hratelnost a potažmo i příběh zvládá krásně ale okořenit jedna věc: dětské dobrodružství dvojčat. Sourozenci si vymysleli fiktivní postavy, do kterých se sami od útlého věku stylizovali a vymysleli s matkou řadu příběhů, které využijete k řešení různých logických hádanek. Hádanky zvládají krásně rozbít jednoduchý koncept hry v podobě dialogu - nějakého toho rozhodnutí - chození a opět dialogu. Nehledě na to, že vám v určitých chvílích dají skutečně příjemně zabrat.

Tohle všechno nás dostává do poměrně nelehké situace.

PROČ JE NEFÉR PŘIROVNÁVAT TELL ME WHY K LIFE IS STRANGE?

Tell Me Why je dobrá hra a je dobrá adventura. Nevyužívá ovšem plně potenciál svých nápadů, které jsou po většinu skvělé. Na stranu druhou to dává smysl, protože k tomu nemá příliš velkou příležitost. Adventura obsahuje pouze tři kapitoly, a to zkrátka není moc času.

Není teda vyložené spravedlivé porovnávat hru jedna ku jedné například k Life is Strange. Tell Me Why je zjevně menší jednohubkou v celé tvorbě Dontnod studia. Je dobré, ale není perfektní. Bude vás bavit, ale bude vás také nemile překvapovat. Proto hře udělujeme doporučení na 7 bodů z 10. Pokud se vám námět hry líbí, pokud milujete příběhové adventury s rozhodovacími prvky, říkám vám na rovinu, jděte do toho. Pokud jsou pro vás ovšem spíše neprobádaným územím, Tell Me Why tím správným startovním bodem zkrátka není.