Série Smash nám už dvě dekády umožňuje na jedné obrazovce vidět například bojujícího Maria, Pikachu a Linka. Ačkoli v našich končinách tato série není až tak populární, například ve Spojených státech se jedná o celkem velkou věc, a proto všichni fanoušci dychtivě čekali na Super Smash Bros. Ultimate - pátou hru v této sérii.

Úkolem je oponenty "vytlačit"

Pokud vidíte Smash poprvé, možná přemýšlíte, co je vlastně cílem hry. Na rozdíl od jiných bojových her ve Smash titulech tradičně nemáte zdraví. Každý hráč má procenta poškození zvedající se podle zásahů. Se zvyšujícím se množstvím je jednodušší protivníka vyhodit ven z arény tak, aby opustil její hranice a nedokázal se vrátit zpět.

Po spuštění hry a nádherné úvodní cutscéně se objevíte v hlavním menu, které je poněkud rozsáhlé a okamžitě vám umožňuje skočit do libovolného herního módu. Nováčky tak možná zaskočí rozsáhlost hry, která vás hodí rovnou do akce. Místo tutoriálu naleznete pouze celkem amatérsky působící devadesátisekundové video popisující základní ovládání. Smash Ultimate tak spíš počítá s tím, že se ho naučíte hrát právě skrz různé zápasy. K dispozici jsou zde i nápovědy s různými tipy a technikami. Ty jsou rozházené přes několik meníček, ale můžete se tak dozvědět užitečné info o postavách nebo pokročilejších pohybech.

Ultimátní množství postav

Když už je řeč o postavách, Smash Ultimate nabízí jejich zatím nejrozsáhlejší výběr vůbec. Ve hře si tak můžete vybrat až ze 74 postav, každá z nich má jiné pohybové vlastnosti a speciální útoky. Mezi nové přírůstky patří třeba Isabelle z Animal Crossing, Incineroar, King K Rool ze série Donkey Kong, Ridley z Metroid série nebo Inkling z her Splatoon. Na začátku budete mít odemčenou však jen hrstku postav a zbytek si musíte odemknout hraním. Jednou za čas se vám objeví výzva, ve které můžete odemknout novou postavu tím, že jí porazíte v souboji. Pár dalších postav se také dočkáme v budoucnu ve formě DLC.

Ultimátní množství arén

Počet arén je také ultimátní, ve hře jich je přes sto! Navíc pro každou arénu můžete vybrat i ze dvou alternativ kopírující rozložení Battlefield a Final Destination. V nastavení vlastních pravidel zápasů lze vypnout pasti a překážky, nebo můžete dokonce mezi dvěma arénami během hry nechat přepínat a souboje tak trochu oživit.

Spolu s klasickými Smash módy se nabídka rozrostla například o Squad Strike, což je mód, ve kterém se můžete zúčastnit bitev 3 na 3 nebo 5 na 5. Podle vybraného režimu tak můžete třeba postupně eliminovat soupeřovy bojovníky než se dostanete na konec jeho týmu. Nebo hrát na dva či tři vítězné sety.

Ultimátní,... kampaň?

World of Light vám zabere zhruba 20 až 40 hodin.

Velkou novinkou je singleplayerová kampaň World of Light, ve které zachraňujete uvězněné bojovníky a Spirits, tedy duše nejrůznějších postav. Ty nejsou sami o sobě ovladatelné, ale mohou vám vypomoci svými schopnostmi. Spiritů je ve hře mimochodem okolo 1300, což je další bod, ve kterém Smash Ultimate ukazuje svůj vyčerpávající výběr a kvantitu. Kampaň začnete hrát jako Kirby, se kterým můžete cestovat po mapě světa. Mapa je však zahalená mlhou a díky různým větvením a blokacím v ní postup není tak jednoduchý. Samotný gameplay spočívá v soubojích s jinými postavami obohaceným o různá pravidla a výzvy. V arénách se tak například na zemi objeví láva, nebo budou mít protivníci výhodu díky různým předmětům. World of Light vám zabere zhruba 20 až 40 hodin. Ačkoli díky různým výzvám a vedlejším aktivitám nejde jen o sérii soubojů, kampaň po čase tímto způsobem přeci jen začne působit.

Spirity můžete odemykat i v samostatném herním módu, kde máte vždy na výběr z několika duší označených obtížností. Po vyhrání zápasu se musíte v malé minihře trefit skrz rotující štít.

Kromě hlavních herních módů v Super Smash Bros Ultimate naleznete i další obsah jako seznam výzev, obchod s předměty nebo třeba kolekci skladeb roztříděných podle herních sérií. Písniček je zde na výběr více než 800 a můžete si je libovolně přehrávat - dokonce i s konzolí v režimu spánku. Zlepšovat svoje bojové schopnosti zase můžete v tréninkovém režimu, kde si můžete nastavit takřka vše od rychlosti hry po nepřátele a jejich chování.

Multiplayer zadarmo? To pro mne není!

Samozřejmostí je i online režim - vyžadující předplatné Nintendo Online. V něm se můžete zápasů účastnit, nebo je sledovat. Vývojáři si celkově s hrou opravdu vyhráli a množství malých nuancí, které prohlubují nebo zpříjemňují hratelnost, je opravdu cítit. Možná i to dělá ze Smash her populární kompetitivní tituly. Jistě, Smash Ultimate nemá šílená komba jaká známe z jiných bojových her. ale množství pohybů a technik, které s pár tlačítky a páčkami můžete udělat je pořád obrovské a vyžaduje desítky či stovky hodin k dosažení mistrovského ovládnutí.

Super Smash Bros Ultimate je bez pochyby momentálně vrcholným titulem této série. Neuvěřitelné množství obsahu a smysl pro detail rozhodně potvrzují slovo “ultimate” v názvu hry. Tento titul si užijete jak sami v singleplayeru, tak hlavně spolu s přáteli. Pokud navíc máte ambice stát se světovým šampionem, Smash Ultimate vám k tomu poskytne prostor - ale zbytek bude hlavně na vás. 9/10