Od té doby, co Electronic Arts převzalo vývoj Star Wars her, šlo všechno tak trochu z kopce. Battlefront 1 ani 2 sice nebyly špatné hry, ale byly zamořeny hromadou mikrotransakcí, které dokonce hráčům často poskytovaly výhody. Vypadalo to, že se minulý rok EA poučila, když jimi vlastněné studio Respawn Entertainment vydalo singleplayerový titul s podtitulem Jedi: Fallen Order, který sklidil slušný úspěch. Letos se však EA vrací k multiplayeru se hrou Star Wars: Squadrons. Spousta hráčů se na hru opravdu těšila a myslím si, že je ze začátku ani nezklame. Jsou tu však zásadní, a především zbytečné chyby, kvůli kterým u hry nejspíše nestrávíte více jak pár hodin. Je prostě vidět, že tuhle hru dělala EA.

VESMÍRNÉ KOMPETITIVNÍ SOUBOJE JSME TU JEŠTĚ NEMĚLI

Pokud úplně nevíte, o co ve hře jde, vezměte si vesmírné souboje z Battlefrontu a přidejte do nich špetku nebo spíše hrst kompetitivních mechanik. Celá hra se hraje z první osoby a zaměřuje se především na 5v5 souboje, i když singleplayer je zde také. Primárními módy jsou však Dogfight a hlavně Fleet Battles. Dogfight je klasický 5v5 deathmatch bez jakýchkoliv speciálních úkolů. Tým, který jako první zabije 30 nepřátel, vyhrává. Fleet Battles jsou o něco komplexnější. Opět 5 na 5, nicméně teď musíte chránit vaši vlajkovou loď. Jde tak o to mít správnou kompozici týmu a snažit se s bombardéry útočit na velké lodě, zatímco stíhačkami právě vaše bombardéry chráníte. Je to prostě trochu taktičtější záležitost.

LODÍ JE JEŠTĚ VÍCE NEŽ V BATTLEFRONTU

Ve hře jsou celkem 4 typy lodí, ve kterých se můžete prolétnout. Máme tu klasickou lehkou stíhačku, těžký bombardér, univerzální Tie Fighter nebo X-Wing a v neposlední řadě podpornou loď, pomocí které můžete doplnit spoluhráčům štíty a munici.

Ve Squadrons můžete hrát za obě strany. Zajímavé však je, že jejich lodě nemají úplně stejné vlastnosti. Tie Fighter například nemá štíty, zatímco jeho ekvivalent X-Wing je má. Tie Fighter je ale obratnější a má dokonce pár funkcí navíc. Podobně se liší víceméně všechny lodě. Nejde tak jen o to, jaký typ lodě si zvolíte, ale i k jaké straně patří.

HRA JE KOMPLEXNĚJŠÍ NEŽ SE MŮŽE ZDÁT

Hra jde ale ještě více do hloubky. Za herní měnu, kterou si celkem rychle vyděláte, můžete totiž měnit součástky na vaší lodi. Nejsou to ale nutně lepší součástky. Mají akorát jiné výhody a nevýhody. Některé motory jsou rychlejší, ale hůře se s nimi manévruje, nebo mají větší akceleraci, ale zase menší maximální rychlost. Kanóny umí střílet v dávkách, nebo dávat větší poškození, ale rychleji se přehřívat. Můžete zvolit různé typy raket a tak dále. Možností, jak si vybavit loď, je zde opravdu nespočet a musí se nechat, že toto se opravdu povedlo. Je jedno, jestli hrajete defenzivně, rádi dorážíte skoro mrtvé lodě nebo naopak milujete manévrovat mezi asteroidy, zatímco nepřítel se zoufale snaží udržet za vámi, vždy si můžete přizpůsobit loď k vašemu stylu hraní.

Jak jsem zmínil na začátku, mechaniky hry jsou trochu více kompetitivní. Můžete například převádět energii lodě do různých systémů. Pokud tak potřebujete rychle uletět, dáte ji do motorů, čímž si ale zase oslabíte štíty a zbraně. Naopak jestli jste v ideální pozici za nepřítelem, přesunete ji do zbraní a rozbombardujete ho, než má vůbec šanci pořádně zareagovat.

Jestli Star Wars: Squadrons opravdu umíte, můžete si dokonce nastavit pokročilé převádění energie a přesouvat ji po menších částech, abyste nad lodí měli ještě větší kontrolu. Funguje to fakt dobře a nebudu vám lhát, když se mi povedlo dostat se za protivníka, přesunout energii do zbraní, rychle ho rozstřílet a následně přesunout energii zase zpět do motorů a odlétnout skrz kusy rozbité základny, bylo to fakt hustý. Opravdu jsem cítil, že mám pod kontrolou každý kousek lodě.

Dokonce můžete dělat různé triky, jako je například driftování, abyste se rychle otočili při velké rychlosti, nebo využívat nitro, když máte energii v motorech. Občas se ale zase vyplatí zpomalit, abyste mohli lépe manévrovat, takže to není všechno jenom o rychlosti.

Nesmím také zapomenout zmínit, že hra má minimální HUD. Drtivou většinu věcí máte zabudovanou přímo v palubní desce lodi. Vidíte zde vaši rychlost, přehřívání kanónů, množství raket a světlicí, no v podstatě vše. Jestli chcete, můžete si dokonce HUD vypnout a mít na obrazovce opravdu pouze to, co byste viděli v reálném životě.

SINGLEPLAYER NAJDEME TAKÉ... I KDYŽ NENÍ ZROVNA NEJLEPŠÍ

Pokud se ve všech těch mechanikách ztrácíte, nemusíte se bát. Krom základního návodu je tu také asi devítihodinová singleplayerová kampaň, která vlastně jako takový velký tutoriál slouží. V průběhu si zahrajete jak za Rebely, tak za Imperiály.

Jako průměrný fanoušek Star Wars ale bohužel nejsem z příběhu příliš nadšen. I když není vysloveně nudný, narazil jsem na spoustu absurdních momentů, kdy jsme v pěti lidech rozstříleli celou základnu nebo ještě lépe celý křižník. Celé to tak po chvilce trochu ztratilo atmosféru a jakékoliv napětí. Kampaň je prostě průměrná. Mise se skládají z úkolů typu rozstřílejte základnu, rozstřílejte stíhačky, ochraňte naše lodě a tak dále. Doufal jsem prostě v něco zajímavějšího, a nejen v to stejné stále dokola. Kampaň vám nicméně během několika hodin pěkně představí mechaniky hry a slouží tak jako celkem slušný, i když ne zrovna zábavný tutoriál.

MÁLO MAP, MÁLO MÓDŮ A ŠPATNÝ MATCHMAKING

Teď už konečně k hlavnímu zaměření Star Wars: Squadrons, k multiplayeru. Jak jsem zmínil na začátku, ve hře najdete pouze dva módy, což je trochu zklamání. Matchmaking je navíc naprosto otřesný, prakticky každou hru byl jeden z týmů plný hráčů s mnohem vyššími úrovněmi. Bitvy tak většinou nejsou příliš zajímavé, buď nepřátele naprosto zničíte vy, nebo oni vás. A výsledek znáte už v podstatě před jeho začátkem. Není tak divu, že hráči v průběhu zápasu často odcházejí, což sice v Deathmatchi tolik nevadí, ale když se zavážete k Fleet Battles, tedy třicetiminutovému kompetitivnímu zápasu, tak opravdu nechcete, aby vám každou druhou hru odešla půlka týmu.

Multiplayeru nepomáhá ani fakt, že je zde pouze šest map, z nichž jedna je doslova prázdná. Navíc jsou to stejné mapy, na které narazíte v singeplayeru - jestli jste ho tedy hráli, tak už vás nic nepřekvapí. Teď mě neberte špatně, mapy jsou dobré, ale je jich prostě málo. O to více mě potom zklamalo oznámení od EA, že v budoucnu nehodlají do hry přidávat nic nového - ani ve formě updatů zdarma, ani ve formě placených DLC.

KOSMETICKÉ PŘEDMĚTY JSOU ZKLAMÁNÍM

Třešničku na dortu tomu dávají kosmetické předměty. Některé jsou sice pěkné a dovolí vám si vyzdobit kokpit vaší lodi pomocí postaviček, přívěšků a hologramů. Vnější nátěry lodi jsou ale celkem k smíchu. Během rychlých soubojů si nikdy nikdo vašeho nátěru nevšimne. I v cut-scénách a před začátkem každé hry je potřeba mít tu nejdražší a nejsvítivější barvu, aby vůbec šla vidět. A to jsem ještě ani nezmínil miniaturní loga, která si můžete dát na křídla. Ta totiž neuvidíte ani v těch cut-scénách. Také si můžete přizpůsobit vaši postavu, kterou vidíte vždy po hře a můžete se s ní před hrou potkat i s jinými hráči v čekací místnosti. Vypadá to popravdě opravdu komicky. Na druhou stranu ve hře alespoň nejsou mikrotransakce, takže se dá vše získat pouze hraním.

Je také potřeba zmínit, že hra podporuje virtuální realitu. Tu jsem sice neměl možnost osobně vyzkoušet, ale je podle všeho skvělá, a vzhledem k tomu, že je celá hra dělaná z první osoby, se ani nedivím. Navíc kdo by si nechtěl zalítat se stíhačkami ve vesmíru a cítit se jako kdyby tam opravdu byl.

POJĎME SI TO SHRNOUT

Když pomineme pár bugů, na které jsem narazil, tak je vlastně hratelností Star Wars: Squadrons naprosto úžasná hra. Jenže je to prostě EA... a tak zde musí být nějaký problém. Tentokrát zde sice mikrotransakce nejsou, ale jde vidět, že jakmile není na hře kde vydělat, tak ani není snaha o to udělat pěkné kosmetické předměty nebo zajímavý levelovací systém. Taktéž je škoda, že je ve hře tak málo multiplayerového obsahu, a to i když bereme v potaz nižší cenovku. Devítihodinový singleplayer je sice fajn, ale tohle má být kompetitivní multiplayerovka, a tu nudná kampaň rozhodně nezachrání.

Když se ale oprostíme od nedostatku obsahu, nezajímavých kosmetických předmětů a pochybného matchmakingu, tak je Squadrons napínavá hra se skvělým soubojovým systémem, ovládáním, grafikou a zvukem. Cítíte se jako byste ve hře opravdu byli, a to i bez virtuální reality. Když to tedy všechno shrneme, tak se Star Wars: Squadrons se všemi svými minusy a plusy vyšplhá na slušných 7 bodů z 10. Rozhodně ale před koupí zapřemýšlejte, zda vám skvělá hratelnost nahradí nedostatek obsahu.