EA je ta firma, která prohlásila, že singleplayerové hry jsou mrtvé. EA je taky ta firma, která nám ukázala, jak nerespektuje značku Star Wars neskutečně agresivním monetizačním modelem ve druhém Battlefrontu. Je tak velmi zajímavé, že zrovna EA je ta firma, která dovolila Respawn Entertainment vydat singleplayerovou akční adventuru ze světa Star Wars a k tomu ještě bez jakékoliv dodatečné monetizace. Ano, vážně - tohle je hra od EA ve které získáváte kosmetické předměty - hraním! Wow!

Star Wars Jedi: Fallen Order vás zavede do období po třetí epizodě, kdy se mladý uprchlý jedi Cal Kestis skrývá jako dělník na šrotišti na planetě Bracca. Tahle kariéra mu ale skončí po nehodě která vede k jeho prozrazení, objevení Impériem a následně záchraně další jedikou Cere, se kterou se vydává hledat tajemství ukryté jejím mistrem, díky jemuž by mohli obnovit řád jediů.

Taková standardní aféra po stylu Uncharted, až na to že se tu žádné větší výpravné zázraky nekonají. To je pro období mezi epizodami 3 a 4 možná trochu škoda, ale na dodání kontextu pro vaše prozkoumávání různých planet to postačí.

Úplně jako Uncharted?

Kde si ale  Fallen Order bere od Uncharted o něco silnější inspiraci (místy možná až moc silnou) jsou velké akční sekvence, které dodají příběhově obsáhlejším pasážím nějaký ten spád. Úchvatný vizuál nejen v těchhle scénách, ale i ve zpracování prostředí taky dodá na filmovosti. No a stejně tak nemůže u pořádné cinematic adventury chybět ani skvělý soundtrack. Hlavně ve světě Star Wars. Tady se potkávají skladby ve stylu Johna Williamse a mongolský folk metal - fakt. A funguje to skvěle.

V rámci téhle adventurní, hrobky a chrámy vykrádající části se dostaneme i k pár opravdu pěkně vymyšleným logickým hádankám na kterých se dá i solidně zaseknout. A kobky jsou taky jako stvořené k lezení, takže si užijete i dost platformovacích pasáží a zdolávání těžkého terénu velmi dobrodružným způsobem.

Tady ale podobnost se sérií Uncharted končí, protože jednoduché koridory byste ve Fallen Order hledali těžko. Leveldesignově je to plnohodnotná metroidvanie. Když se poprvé dostanete na nějakou planetu, je velmi nepravděpodobné, že byste ji prozkoumali do posledního koutu. Na to vám budou chybět nějaké ty schopnosti. I když je tak ve hře jen omezený počet světů, které postupně prozkoumáváte, při každé další návštěvě objevíte nová zákoutí, zkratky i celé nové lokace. To je velmi příjemné využití leveldesignu a rozhodně tvoří jednu z nejsilnějších stránek hry. Ona ta metroidvánie má něco do sebe. Mapa vám toho sice odhaluje možná víc než by bylo záhodno a tak si hardcore průzkumníci můžou připadat voděni za ručičku. Když si ale při získání nové schopnosti nebo vylepšení vašeho droida vzpomenete, kde se vám tímhle otevřela nová cesta a můžete si tam zajít pro vylepšení nebo kosmetický předmět, pořád to dodá designu světa ještě větší pocit hloubky a komplexnosti.

Jo a když mluvím o vašem droidovi - BD1 je neskutečně skvěle zpracovaný. Ne fakt - mělo by být nelegální dělat droidy takhle roztomilý. Když si všimne něčeho co může oskenovat nebo s něčím interagovat, tak je jeho reakce úžasně nadšená a navíc - oni mu dali titulky! A ta animace když vybírá truhly? - hnnnng! Tohle je prostě krásný smysl pro detail.Stejně tak příjemně zosobnění jsou i vaši nepřátelé, kteří reagují na konkrétní situaci v souboji a i mimo souboj prohodí pár slov, která přidají na charakteru nebo pobaví odkazem na prequelové memísky.

Úplně jako Dark Souls?

I když jsou tu stormtroopeři i jiní nepřátelé více charakterizováni jako skutečné osobnosti, pořád jsou to nepřátelé a tak přichází do hry soubojový systém. V téhle oblasti jsem před vydáním ze všech stran slyšel “it’s just like dark souls” a tak jsem byl patřičně natěšený. Jako jo, jistá inspirace by tu byla. V základu je opatrnost. Přesné úhyby, odrážení útoků a přehled nad pozicí nepřátel. Váš arzenál útoků a schopností Síly se navíc postupně rozrůstá a tak máte stále nové možnosti, jak se nepřátel zbavovat. Dokonce i bossfighty jsou relativně rozmanité - od velkých monster až po rychlé duely se světelnými meči, které ve mě občas vyvolaly vzpomínky na Bloodborne. Ale jen velmi matné vzpomínky, protože z hlediska responsivnosti a spolehlivosti ovládání jsme pořád úplně jinde a prostě si nepřipadám, jako bych měl nad Calem stoprocentní kontrolu. Ale - přecejen přímo porovnávat s titulem od From Software je hodně přísné srovnání.

Jako inspiraci souls ale rozhodně můžeme klasifikovat systém checkpointů, management zdraví a zkušeností. Když se vydáte od checkpointu, máte omezený počet léčivých stimpacků. Pokud vám dojdou, smůla, doplnit si je můžete jen na checkpointu. No a pokud znáte systém souls, víte v čem je zádrhel - při vašem odpočinku se respawnou všichni nepřátelé. To si tak hraje do karet s leveldesignem a hledáním zkratek. Pokud už vám ty stimpacky dojdou, nebo se vám podaří jakkoliv jinak umřít, přichází další závan Bloodborne. Vaše zkušenosti si totiž ponechá nepřítel, který vás zabil. Aby se vám vrátily, je potřeba jej zranit. Ne zabít - jen zranit. A navíc se vám s tím doplní síla a zdraví. Respawn vás má rád a chce motivovat k pokračování :) . A samozřejmě si tu můžete nastavit obtížnost, takže si Calovo dobrodružství může užít každý.

Z tohohle výčtu mechanik, zajímavých nápadů a smyslu pro detaily se může zdát, že jsem si Star Wars Jedi: Fallen Order opravdu užil a je to skvělá akční adventura s docela dobrým soubojovým systémem. Jo, tímhle ta hra měla být. Bohužel je po vydání technický stav hry celkem - meh. Souboje jsou fajn to té doby, než se zastavíte a zjistíte, že se zastavili i protivníci. Hranice aggra nepřátel ve dveřích tak nějak beru, ale třeba tyhle loadingy (na PS4 pro) mě fakt epicky drbaly. Platforming je občas taky pofidérní. Často problikávající textury a modely taky nepotěší a na nějakou tu t-pózu taky narazíte. Celkový pocit ze hry tak prostě i když relativně malé, tak skoro konstantní chybky trochu sráží.

Star Wars Jedi: Fallen Order je tak hra ve které je cítit, že se tvůrci opravdu snažili a chtěli udělat co nejlepší singleplayerovou adventuru. Bohužel do téhle jejich vize hře pořád pár kroků chybí. I s očividnými nedostatky se ale jedná o velice solidní dobrodružství, které si 8/10 zaslouží.