Střelba ze zbraní hlavně na větší vzdálenost je ve hrách často dost zjednodušená. Přece jenom se vám asi nechcete při pobíhání mezi nepřáteli štelovat nástřel anebo netrefit na pár metrů headshot, protože jste nezohlednili výškový rozdíl záměrné a vývrtu hlavně. Mnoho her samozřejmě s balistikou pracuje, ale takovým tím herním, předvídatelným stylem. Ve většině případů prostě chcete, aby kulka dopadla tam, kde je záměrný kříž. 

Jsou ale i takové tituly, které si na realistické balistice zakládají. Nutnost zjistit si vzdálenost, rychlost větru a podle toho si naklikat optiku, jsou prostě mechaniky, které dost nadšenců... no, nadchnou. Jednou ze sérií, které si na tomto bolestivě realistickém střeleckém zážitku zakládají, je Sniper: Ghost Warrior. Pojďme se tak podívat na to, jak se poslednímu přírůstku do této série, Sniper Ghost Warrior Contracts 2, daří v přenesení vás do kůže žoldáka Ravena snažícího se pěkně na dálku i na blízko svrhnout hrozbu současné ekonomice.

Hned na začátku vás může uklidnit nabídka různých obtížností hry. Nemusíte být mistr odhadování vzdálenosti dle velikosti siluety nepřátel nebo rychlosti větru podle okolí. Nižší obtížnosti vám dovolí zobrazit vzdálenost cíle a ukážou vám vliv větru na střelu. I pokud si chcete užít pocit umístění tečky na cíl a zmáčknutí spouště, můžete zvolit úroveň toho, jak moc vám bude hra s ukázáním odchylky v trajektorii střely pomáhat. Hrozbě na blízkém východě se tak mohou postavit ostrostřelci všech dovednostních úrovní. 

Příběh se pro moderní vojenskou tematiku ubírá dost klasickým směrem. Na blízkém východě se rodí nebezpečí, které hrozí rozvrácením světové ekonomiky. U takového scénáře samozřejmě nesmí chybět například švédský hacker, jehož génia (podle jeho vlastního mínění) nikdo nechápe anebo bývalá ruská vědkyně, jejíž metody testování biologických zbraní se jejímu bývalému zaměstnavateli zdály příliš drastické. Je tak na čase se dle rozkazů vydat postupně odstranit všechny hlavy této hrozící hydry.

Toho se zhostíte v několika (původně pěti, po updatu Butcher's Banquet šesti) regionech ve stylu známém například u Hitmana. Máte několik hlavních cílů, vedlejší úkoly a pak i výzvy, jakými způsoby tyto úkoly splnit. I když se tak těmito mapami prokoušete jako já za přibližně 8,5 hodiny, není to konec obsahu, který titul nabízí. Rozhodně je se k čemu vracet, alespoň pokud vás zajímá prolezení každé zkratky a objevení všech kreativních způsobů neutralizace cílů. 

Regiony se dělí na klasické a na long range. V long range lokacích je vaším hlavním úkolem se dostat na místa s výhledem na cíl a ten pak eliminovat. Nemusí se jednat jen o eliminaci, ale čekají na vás i zajímavější výzvy jako třeba záchrana vězně a podobně. 

Další lokace jsou takzvané „klasické“. U nich se dlouhých střel jen tak nedočkáte a procvičíte si spíše své schopnosti infiltrace. Během své žoldácké kampaně tak budete muset značně měnit styl postupu. Ke slovu tu tak přijde i trochu rozdílné vybavení, které se bude specializovat spíše na tichý postup. Pušku si ale doma nechávat nemusíte, jen si zvolte menší ráži a místo delší optiky přibalte tlumič. Během vaší cesty kampaní si taky můžete dokoupit různé drobné zlepšováky jako větší zásobníky, které se vám budou rychleji přebíjet, nebo můžete kovová mířidla nahradit kolimátorem. Paleta vybavení je celkem široká i na to, aby si svůj styl vybrali i různí hráči. 

Kromě výbavy pak můžete zlepšovat i schopnosti a vlastnosti Ravena směrem, který se vám zamlouvá. Je tak jen na vás, jestli bude třeba vaše zbroj spíše odolnější vůči kulkám, nebo se více zaměříte na její maskování. 

Klasické lokace toho nabízejí výrazně víc. Nejen, že jsou jejich úkoly rozmanitější, od sabotáží po hackování, ale taky se v nich dá strávit mnohem více času. Přesněji přes několik hodin, zatímco lokace long range kontraktů projdete často pod hodinu. 

Nehledě na lokaci jsou klíčem k vašemu úspěchu pokaždé informace. O pozicích nepřátel, o možných slabinách v bezpečnosti anebo o rutině vašich cílů. K informacím se můžete dostat průzkumem zdálky pomocí dalekohledu či dronu anebo třeba pomocí výslechu nepřátel. 

I s dostatkem informací se ale nevyhnete tomu, že dost často budete úkoly a hádanky řešit metodou pokus-omyl. Tohle tolik nebolí díky benevolentním autosavům, ale ani tak není moment „jo aha, takhle jsem to měl udělat“ u klíčových úkolů ten ideální zážitek. 

Jak moc budete od autosavů opakovat při stealth postupu, záleží jen na vás. I když by se z názvu Sniper: Ghost Warrior dalo usuzovat, že otevřený konflikt nebude vaší silnou stránkou. A to opravdu není. Rozhodně se nejedná o automatický konec, protože Raven se dokáže ubránit i v přestřelce na kratší vzdálenosti. Hratelnost je tak velmi rozmanitá a opravdu otestuje víc vašich schopností než jen dálkovou střelbu. 

Ostatně, to je náplň, kterou veteráni série znají. Co veteráni série také znají, je extrémní jank. Občas se divím, že ta hra drží pohromadě... Jo, oni jsou vývojáři Poláci? Aha, takže drží pohromadě díky slovanské magii... Ani tento drobnější spinoff na glitchích a neohrabanosti prostě neubral. Třeba v důsledku neohrabaného pohybového systému jsem se kmenů přes rokle bál víc než nepřátelských sniperů. 

To, že občas nějaké to tělo zmizí, je taky na denním pořádku. Moc si asi stěžovat nemusím, protože to ve stealth postupu pomohlo, ale dít by se to asi nemělo... hlavně když tak přijdete o loot. Stejně jako spousta jiných drobných i větších chybiček, které prostě váš herní zážitek svou konstantní přítomností dokážou znepříjemnit. To je opravdu velká škoda, protože třeba grafická stránka hry mě opravdu nadchla a občas jsem měl tendence se prostě jen kochat krajinou. 

Technické nedostatky pošlapávají další příjemné detaily, jako je personifikace nepřátelských NPC. Oni jsou taky lidé a jen dělají svoji práci. A přece nechcete jen tak oddělat někoho, kdo si právě domů pořídil koťátko a má z něj radost, ne? No potom, co se tahle hláška opakuje po třetí a já se předtím zaseknul v okně... Ale jo... 

A na hru, která se na realistické zpracování zbraní zaměřuje, mě opravdu překvapila malorážka, pro kterou si vylepšujete devítimilimetrové zásobníky. Takhle to fakt nefunguje... A to nejsem hnidopich, to je jako kdyby v závodní hře dieselové auto mělo možnost natankovat lepší Natural 95. 

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 je tak jako zbytek série titul pro celkem úzkou skupinu hráčů, která si za svůj sice skvěle povedený realistický zážitek bude ochotná strpět i četné chybky a prostě nad mnohými nesrovnalostmi přimhouří oči. Pokud tak hledáte hladký zážitek, kdy si užijete akci za nepřátelskými liniemi bez zádrhelů, můžete směle pokračovat dál. Jestli vás ale mechaniky Sniper Ghost Warrior Contracts 2 lákají i za cenu zvýšeného jank faktoru, můžeme vám jej doporučit na 7/10.