Mým úkolem je zrecenzovat všechna dosud vydaná rozšíření pro šestý díl Civilizace. Pokud jste dosud neviděli recenzi na základní hru od Fioly, pozastavte si tohle video a podívejte se nejdřív na něj. Jelikož dodatky kromě přidání nového obsahu mění i některé původní funkce.

Rise and Fall

První rozšíření Rise and Fall s sebou přináší rozdělení hry do jednotlivých období. Od antiky až po budoucnost. V každé éře získáváte body za vytváření klíčových milníků vaší civilizace. Od vyčištění barbarské vesnice ohrožující vaše město až po zničení jiné civilizace. Další možností, jak nestrávit další část hry v době temna je postavení nějakého divu světa. Pokud se vám ale hodně daří, spustíte zlatou éru. Oproti normální je vámi vybraný bonus, který vybíráte na začátku období o mnoho silnější. Tehdy se vyplatí napadnout jiná města, jejíž vlastníci takové štěstí nemají. Je ale nutné si dát pozor na systém loajality. Mnoho mnou dobytých měst tak vyhlásilo nezávislost a já je musel většinou získávat zpět. Hra tak byla o něco reálnější. Nejvíc se mi ale líbila funkce tlaku od ostatních měst. Pokud postavíte město blízko k jiné civilizaci, bude ztrácet loajalitu a mírumilovně tak přejde k jiné. A občas vám ani guvernéři, kteří dokážou myšlenky o svobodě potlačit, nepomohou. Ve hře je jich osm a každý se specializuje na jiný aspekt. Od náboženství až po vědu. Bohužel mi ani po několika hrách na střední obtížnost nepřišlo, že by zásadním způsobem ovlivňovaly jinak než odvrácením vyhlášení nezávislosti, pokud tedy máte štěstí.Celkově tenhle dodatek mohu doporučit už jen kvůli érám.  Hře dávají dynamičnost a vy tak musíte víc nad hrou přemýšlet. A můj pocit ani nezmění frustrace, kdy ostatní vyhlásí stav nouze, neboť jste zaútočili na jiného hráče a zabrali jeho území, čím jste si vysloužili spousty bodů stížnosti od vašeho nepřítele.

Gathering Storm

Nejnovější expanze Gathering Storm se zaměřuje na počasí a podnebí. S tím se velmi pojí i katastrofy. Vaše město tak mohou postihnout záplavy, tornádo nebo erupce sopky. Líbí se mi, že hra vás nutí přemýšlet u zakládaní nových měst ještě více než v základu. Stalo se mi, že mému městu docházelo jídlo a tím pádem bylo blíže k revoltě. Pak ale voda zúrodnila mé farmy a vše se v dobré obrátilo.V industriální době, kdy už vaše města chráněna proti povodním, na scénu přichází globální oteplování. Příčinou jsou samozřejmě továrny, elektrárny s nimiž souvisí těžba nově přidaných surovin, uhlí a ropy. Musím se ale přiznat, že v mých hrách se teplota nezvýšila, neboť jsem se zaměřil na kulturní dědictví a vyhrál dříve, než protihráči stačili teploty planety o nějaký stupeň zvýšit.Nově můžete vyhrát i diplomaticky pomocí bodů vítězství. Ty získáte zejména pomocí hlasování světového kongresu na téma, že právě ta vaše je ta nejlepší. Celou tuhle věc si můžete představit jako OSN. Stavy pohotovosti mířené proti vám, které přinesl předchozí dodatek tak již můžete přehlasovat. Primárně ale získáváte různé výhody, či nevýhody pro různá odvětví. Ať už lepší náboženství, či vylepšenou výkonost budovy. Rozhodně se vyplatí mít dobré vztahy, či rovnou aliance, jelikož vás tak mohou podpořit.

Shrnutí

Závěrem musím říct, že Gathering Storm je lepší než Rise and Fall. Obě mají co nabídnout a hraní s  nimi bylo po většinu času zábavnější. Bohužel se ale může stát, že během jednoho kola můžete ztratit vaši dominanci. Ale tohle se stává i v reálu a vašim úkolem je se na tuto dobu co nejlépe připravit. Jako průměru dávám známku 8/10 s tím, že Rise and Fall si zaslouží 7 a Gathering Storm 9 z 10. A pokud máte rádi některou ze zemí, která byla přidána, připočtěte si jeden bod k dobru. Jelikož slyšet během hraní hymnu vašeho spojence se mi do paměti vrylo nesmazatelně. Stejně jako když Polsko vyhraje na vědecké vítězství.