Závody motorek by měly být adrenalinovou podívanou, pořadí by se mělo měnit a hráč by během několika hodin měl přijít na kloub jízdnímu modelu a na svůj jednostopý stroj se spolehnout při brždění do zatáček i při výjezdu z nich. Tohle ale v dnes recenzovaném RIDE 4 bohužel neplatí.

RIDE 4 jsou komplexní závody motorek. Kariéra je dost robustní a po šampionátech v Evropě, Asii a Severní Americe se můžete vrhnout na vytrvalostní speciality nebo se pokusit stát nejlepším jezdcem v mnoha dalších turnajích, v nichž postupně stoupáte na výsluní tohoto motoristického odvětví a kupujete si lepší motorky. Zkrátka je toho celá řada a jsem si jist, že někteří mohou v RIDE 4 strávit desítky a desítky hodin a užívat si jednotlivé třídy motocyklů, různorodé tratě, denní a noční závody nebo dynamické počasí. Nemluvě o multiplayeru. Já ale se hrou mám jeden velký problém, který tenhle titul dosti sráží.

RIDE 4 se propaluje výfuk a sjíždí gumy na dřeň

V RIDE 4 je méně motorek, ale více oficiálních tratí, které jsou vcelku pěkně detailní a podobají se reálným předlohám. Po obsahové stránce titul funguje, ale kde se mu propaluje výfuk a sjíždí gumy na dřeň, tak to je samotná hratelnost a pocit z jízdy. Nemůžu si pomoct, ale při hraní RIDE 4 jsem postrádal emoce, adrenalin, zápal a zejména jsem si ani po několika desítkách hodin nezvykl na jízdní model. Ten neodpovídá chování skutečné motorky. Při hraní nikdy nevíte, co můžete od svého jednostopého stroje čekat. Nevíte, kdy začít brzdit do zatáčky, jak rychle přidávat plyn při výjezdu. Zkrátka jste pasažérem, jen se vezete a doufáte, že dojedete do cíle. To se mi potvrdilo ve hře více hráčů, kde i zkušení hráči s levelem nad čtyřicet měli v zatáčkách problémy.

Takhle by to rozhodně vypadat nemělo. Zejména s ohledem na to, že už je to čtvrtý pokus italského studia Milestone s touto sérií. Je to velká škoda a bohužel nepomáhají ani tři úrovně obtížnosti. Za velkou škodu považuji také absenci emocí. Při závodění postrádám vše, co by nám závodní hra měla zprostředkovat. Možná by pomohly filmečky, které v RIDE 4 vůbec nejsou (ani oslava vítězství!), stejně tak lepší umělá inteligence, která je taková mdlá. Není špatná, ale ani to není žádná extra třída. Občas se brání, občas útočí na vaši pozici a někdy dělá chyby. Co jí ale musím zejména vyčíst, tak je brzké brždění do zatáčky. To vám pak nabídne možnost k celku snadnému předjetí. AI bojuje především při startu a v prvních zatáčkách, kdy si drží stopu za každou cenu. Ke kolisi není nikdy daleko. Mnohokrát k ní došlo a já jsem byl rád za možnost vrátit čas.

RIDE 4 naštěstí zachraňují detailní motorky a jejich zvuky. Tyto dvě části musím pochválit, stejně tak opotřebení pneumatik a spotřebu paliva, což hraje velkou roli při vytrvalostních závodech na několik desítek minut. Je nutné strategicky přemýšlet, šetřit pneumatiky, měnit výkon motoru a snažit se vytěžit z příležitosti maximum. Vytrvalostní závody jsou rozhodně lepší než kariéra, stejně tak je lepší multiplayer. V něm se setkáte se zkušenými i méně zkušenými piloty. Jen škoda, že jsem často jezdil v závodech se zapnutými kolizemi, kdy mě na startu často někdo sestřelil. Toho už jsem měl dost ze singleplayeru.

PŘÍSNÉ LIMITY TRATĚ A MOJE NERVY

Další minus RIDE 4 vidím při časovkách a optimální stopě. Limity tratě jsou velmi přísné. Stačí nepatrně vyjet mimo trať a musíte začít znovu. To opravdu nepovažuji za zábavu a s ohledem na skutečné závody si říkám, zda je někdy lidé z Milestone viděli. Nejspíš ne, jinak by věděli, že i profesionální jezdci využívají celou šířku tratě a občas jdou přes limit.

Co je dobré, tak je vylepšování motorky po výkonnostní stránce, stejně tak mírné úpravy vašeho virtuálního avataru a samotného motocyklu.

Grafická stránka není špatná. Hra je dobře optimalizovaná a na současné generaci konzolí funguje dobře. Po technické stránce není RIDE 4 co vytknout. Ano, mohl bych si stěžovat na okolí tratě, ale na tenhle nedostatek jsem rychle zapomněl při nočních a deštivých závodech. Kdyby Milestone vychytali jízdní model a pohráli si s umělou inteligencí, tak to mohlo dopadnout mnohem veseleji. Takto RIDE 4 doporučuji na 6/10 a je mi jasné, že někteří to budou vidět lépe a jiní zase hůře.