Už je tomu 12 let, co vyšla Trackmania Nations Forever. Závodní hra z dílny vývojářského týmu Nadeo vycházející z původního Nations se dočkala obrovského úspěchu a zpráva, že se dočkáme remaku tohoto díla potěšila snad všechny fanoušky série. Vyvstává tu ale jedna otázka. Je to ta Trackmania, na kterou si všichni pamatujeme?

Jak mnozí z vás jistě ví, celá série Trackmanie se vyznačuje arkádovým závoděním a cílem je projet šílenou mapu častokrát s akrobatickými prvky co nejrychleji. Důležité je tak mít postřeh a zvládat ve vysoké rychlosti nástrahy, které tratě nabízí. A jinak tomu není ani u toho remaku.

NOVÉ POVRCHY A MODIFIKÁTORY TRATĚ

Ve hře jsme se dočkali krom grafického vylepšení a zvukového designu i nových typů povrchů a mezi ty základní patří Road-Tech, jenž nepředstavuje nic zvláštního - dá se říct, že je to v podstatě asfaltovka. Druhým typem je Road-Dirt neboli písková vozovka. Zde se ukáže, jak dobře dokážete ovládnout smyk v zatáčce a projet ji tak co nejplynuleji v co nejvyšší rychlosti. Další velice nepříjemnou je Road-Ice čili ledová cesta a budete si trhat vlasy pokaždé, když vyletíte ze silnice v té neustále samé zatáčce, kterou chcete projet rychle. A posledním typem je Road-Bump - taková vyboulená silnice. Ta, pokud ji správně využijete, vám umožní projet téměř každou zatáčku ve vysoké rychlosti. Zároveň vás však dokáže velice rychle vyhodit z vozovky, pokud si nedáte pozor.

Další novinkou jsou modifikátory, klasické turbo či volnoběh známe i z originálu, ale například zpomalení funguje velice zajímavě. Zachováváte si totiž stejnou rychlost, avšak pohybujete se jako ve zpomaleném režimu. Dále pak křehkost, kdy po projetí vám sebemenší náraz poškodí autíčko nebo třeba bez zatáčení, což, jak název napovídá, vám znemožní zatáčet. Zajímavé je pak třeba i raketové zrychlení. Díky němu můžete skoro poletovat.

HERNÍ REŽIMY PŘÍSTUPNÉ VŠEM

Na řadu přichází herní režimy, který si může zahrát každý. Tím nejzákladnějším je trénink, kde si můžete vyzkoušet všechny základní povrchy a modifikátory a naučit se je tak správně využívat. Poté je zde sezónní kampaň, ta obsahuje 25 map a každé 3 měsíce se sezóna mění a s ní i mapy. Můžete se zde umisťovat v žebříčcích s ostatními hráči a pro okořenění hratelnosti je možné si tyto tratě zahrát i v multiplayeru. Všichni taktéž mohou soutěžit každý týden v národní lize. Nakonec je zde čistě multiplayerový režim arkáda, v něm běží po dobu jedné hodiny rotace několika map vytvořené hráči a vždy se každou hodinu obsah mění

JEDNODUCHÝ A POKROČILÝ EDITOR MAP

A když už mluvíme o hráčských mapách, nesmíme zapomenout na editor. Ten se zde nachází ve dvou verzích. V té zjednodušené můžete stavět čtyři druhy vozovky a máte k dispozici všechny modifikátory. Avšak nemáte možnost postavit tratě bez zábradlí a ani nemáte k dispozici speciální bloky. Nelze tak například udělat looping nebo silnici bez mantinelů, ze které lze sjet, a taktéž nebudete moci stavět ve vzduchu.

Pokud tedy chcete vytvořit propracovanější mapy, měl by vás zajímat pokročilý editor. Ten je však přístupný pouze v placeném Standard Accessu, který je na jeden rok. Po skončení vám však pokročilý editor zůstává. V něm už můžete vytvořit kdejakou šílenost, nebo třeba úplnou blbost, jako se to podařilo mně. Máte k dispozici nespočet bloků, můžete stavět ve výšce a vytvořit tak podjezdy, můžete kombinovat různé typy cest, vytvořit prostředí kolem tratě a spoustu dalšího. Mapy pak můžete testovat online.

STANDARD ACCESS VÁM ZPŘÍSTUPNÍ MNOHEM VÍC

Standard Access vám kromě pokročilého editoru dále zpřístupní tratě dne, vybrané mapy vytvořené hráčem, v jejichž případě se každý den zpřístupní nová. Mapy z předešlých dnů si pak můžete zahrát i zpětně. Tratě dne je další věc, co vám zůstává i po vypršení Standard Accessu. Tedy 365 map. Přístup pak budete mít i do klubových kampaní. Což je soubor map pod nějakým klubem, který si můžete sólo zahrát. Dále máte možnost se připojit ke klubovým místnostem, což jsou de facto servery, kde běží mapy opět vytvořené pod nějakým klubem. Tyto mapy jsou taktéž přístupné v režimu Arkády

NOVINKOU JSOU KLUBY

No a když už padlo slovo na kluby, musíme zmínit Club Access. Ten vám umožní se do klubu připojit či si vytvořit vlastní. Můžete tak své mapy publikovat pod nějakým klubem, třeba jako již zmíněnou kampaň. Můžete si vytvářet skiny pro vaše autíčko nebo si vybrat vzhledy ostatních klubů. Dostanete taktéž přístup do Open Grand League.

STARTER EDICE JE TROCHU OSEKANÁ ALE...

Ve hře dále mají všichni přístup k editoru záznamů, v něm můžete měnit pohledy kamer a co se dalších funkcí týče, tak jsou podobné klasickému editovacímu softwaru.

Pokud jde od Starter edici… Pravda, je trochu osekaná, máte k dispozici režim arkády, avšak sami si hráčskou mapu nevyberete. Nemůžete vytvořit pořádnou mapu a ani si nezahrajete rozšířenou kampaň díky klubům. I přesto vám však remake nabídne více povrchů a modifikátorů a díky tomu si můžete zahrát propracovanější mapy, navíc za 10 euro dostanete přístup i k většině obsahu. Standard Access je taková zlatá střední cesta, kterou si nejspíše vybere většina hráčů. Pokud se budete chtít více věnovat tvorbě map či toužíte po tom se odlišit jiným vzhledem nebo jste více hardcore hráč a chcete se zúčastnit Open Grand League, je zde pro vás Club Access

TAKŽE, JAKÝ JE VERDKIT?

A jaký je tedy verdikt? Jedná se o skvělou arkádovku, u které si obzvlášť v multiplayeru užijete spoustu zábavy, až se všichni rozmlátíte na tom stejném místě. Až se vám podaří projet naprosto nezdolatelnou mapu a až naštvete hráče vaší vlastní mapou. Celá hra se ovládá velice příjemně, a hlavně se dobře hraje. Touha vylepšit si čas, abyste získali tu zlatou medaili nebo byli lepší než váš kamarád, tu je. I případná frustrace, když nedokážete projet nějaký úsek, a naopak slastný pocit zadostiučinění, když se vám konečně něco povede. To vše působí velmi dobře a nutí vás hrát dál. Navíc nové výzvy a mapy, které nás v budoucnu čekají a kreativita hráčů by mohly zaručit stejný, ne-li větší úspěch, než jakých se dočkaly originální Nations.

Sem tam sice dojde na menší bug, průhlednou texturu, ale nic závažného. Pro někoho může být hra po delší době repetitivní, přeci jen děláte pořád to samé… závodíte. Ale jinak, jednoduše řečeno, se jedná o parádní remake, který dal sérii nový dech a rozhodně hru doporučujeme alespoň vyzkoušet. Obzvlášť, když je základní verze zdarma. Remake Trackmanie si tak odnáší od Indiana krásných 8 bodů z 10.