Ikonické díly Grand Theft Auto se nám vrátily v naleštěném kabátku, s úžasnou a zábavnou hratelností a s momenty, které jsme všichni v našich dětských letech milovali. Ach, to by byl tak krásný sen, ale jeho skutečná podoba se bohužel proměnila v ošklivou a strašidelnou noční můru. Takto odvedená práce vývojářů nás bude strašit ještě pěkně dlouho. Pokud to chtějí dělat takto, tak ať už raději nic nedělají!

Rockstar Games je považováno za kvalitní studio, které špatné hry nedělá. Vždyť série GTA zformovala žánr otevřených městských akcí a s každým dílem ho mílovými kroky posouvá. Westernový opus Red Dead Redemption je také propracovaný a zaujme nejen kvalitním příběhem a svou atmosférou. Nemluvě o titulech, na něž Rockstar dohlížel v podobě detektivky L.A. Noire a série Max Payne.

Časy se ale mění a často – bohužel – k horšímu. Stačí, aby odešlo několik klíčových lidí a pevné základy se promění v chatrný domeček z karet. Ten se může snadno rozsypat, třeba vidinou velkých peněz za málo práce. A právě to se stalo v případě dnes recenzované definitivní edice trilogie Grand Theft Auto.

Těšili jsme se na návrat do ponurého Liberty City, neonového a prosluněného Vice City a do gangy ovládaného San Andreas. Těšili jsme se na honičky s policajty, zábavnou hratelnost, příběhy odpadlíků a na skvělý soundtrack. Dostali jsme ale ošklivé káčátko, které si zranilo obě nohy a je zralé tak akorát na porážku!

Jasně, s ohledem na staré originály remastery prokoukly. Postaraly se o to zejména textury ve vyšším rozlišení, nový systém nasvícení, kvalitnější odlesky, hezčí obloha, místy detailnější vegetace a větší vykreslování objektů v dálce. Přitom byl zachován starý styl grafiky. S tím bychom se klidně smířili a brali bychom to jako snahu o navození staré známé atmosféry, i když chybí některé profláknuté skladby. Ale proč přitom musíme koukat na děsivé a hnusné obličeje nejen kolemjdoucích, nýbrž i hlavních postav příběhu? Proč jsou animace toporné a lidé na ulicích se divně kymácí? Takto by hry v roce 2021 vypadat neměly.

Je až s obdivem, že pod něčím takovým je podepsán Rockstar Games jako vydavatel. Dohlížel totiž na práci amerického studia Grove Street Games, které se postaralo také o starší mobilní a konzolové porty GTA. Dle všeho tvůrci vzali původní kód, staré assety a vše kolem toho a přes nějaký automatický proces začalo portování z proprietárního enginu do Unreal Enginu 4. Ale už se nepohlídala výsledná kvalita.

Pak si vypůjčili assety z pátého Grand Theft Auto, aby jednotlivá prostředí působila hustěji. Stromy, ledničky a další věci upravili tak, aby odpovídaly vizuální paletě trilogie. Popravdě si toho moc nevšimnete. Místo toho si všimnete prázdnějších silnic a chodníků, nepříjemného doskakování detailů textur a toho, že auta se často zjeví těsně před vámi. Na těchto příkladech lze krásně demonstrovat, že remastery vůbec nevyužívají možnosti současného hardwaru. A to je opravdu velká škoda, ale co se divíme, když na PS5 si musíme vybrat mezi grafikou a frekvencí snímků za sekundu. Vážně nešlo tohle optimalizovat na alespoň 60 FPS ve 4K? Vždyť nová generace konzolí by to jistě zvládla i na 120 FPS. Nehledě na to, že v obou režimech snímky padají a rozdíly nejsou nikterak dramatické.

Zub času se viditelně podepsal nejen na grafice, nýbrž i na velikosti jednotlivých herních světů, které se s moderními nemohou za žádných okolností rovnat. Krásně je to vidět v San Andreas, které je škaredě ohraničeno a na venkově narazíte na ohyzdnou prázdnou polygonovou poušť. Když už bylo rozhodnuto odstranit mlhu, která eliminovala hranice tehdejšího hardwaru, tak si na to měli dát pozor společně s deštěm, který je velmi častý a nesmyslně brání ve výhledu. Proč?!

Špatně je na tom i ovládání vozidel. Všechny automobily, motorky a kola působí neohrabaně, nemají de facto žádnou fyziku a dlouho nám trvalo, než jsme si zvykli na ovládání, které je ještě horší než v GTA 5. Když jsme u posledního dílu, tak z něho bylo převzato kolečko pro výběr zbraní, které funguje dobře. Co už nefunguje, tak je běh. U nových dílů GTA jsme se smířili s tím, že kvůli běhu musíme mačkat tlačítko X na ovladači, ale tam aspoň funguje správně. V remasterech ho budete často mačkat, můžete klidně zběsile, ale velmi často se nic nestane. To zamrzí, když potřebujete vzít nohy na ramena a schovat se, abyste nezemřeli. Naštěstí vývojáři připravili záchytné body a neúspěšnou misi lze snadno restartovat, ale to přece nemůžeme brát jako možnou výmluvu.

Důvody, proč je to takhle, jen stěží hledáme také u přestřelek, které na dnešní dobu působí hrozně a nejsou vůbec zábavné. To už jsme si více užívali jízdu v neohrabaných autech a plnění vedlejších úkolů, jako je například odvod zraněných do nemocnice.

Nemluvě o dvacet let starých mechanikách, které v dnešní době zkrátka nefungují. Je to velká škoda. Přitom příběh všech tří dílů by v roce 2021 fungovat mohl. Jen to chtělo se remasterům více věnovat a nezastavit se někde na půl cesty. Nechápejte nás špatně, GTA 3, Vice City a San Andreas jsou i dnes skvělé hry, které nás i přes všechny neduhy remasterů dokázaly na dlouhé hodiny zabavit. My zároveň zavzpomínali na své dětství a říkali jsme si, jak tahle a tamta mise byla těžká a jak jsme ji několikrát museli hrát znovu. Tady se nám to nestávalo, úkoly jsou až moc jednoduché a třeba misi s vrtulníkem na dálkové ovládání na staveništi ve Vice City jsme zvládli na poprvé. Možná je to změnou v ovládání, nebo zkrátka tím, že už nejsme děti.

Nemůžeme se zbavit pocitu, že tady chtěl někdo za málo muziky hodně peněz. GTA je kult a je jasné, že na špek Rockstaru naletěl nejeden hráč. A ještě naletí. Vánoce jsou na tohle ideální, tak pozor na to, za co utrácíte peníze. Tohle s nejrůznějšími chybami a bugy za 1600 Kč vážně nestojí. Pokud máte originály, raději si zahrajte ty. A už vůbec netušíme, kam se podělily sliby vydavatelství Take-Two, že remastery chtějí dělat jinak, věnovat jim péči a posunout je s ohledem na současné technologie. V případě GTA trilogie s přídomkem definitivní edice je to pouze jedna bába povídala…