Když jsme se tu takhle u recenzování sešli naposledy, tvrdil jsem vám, že díky Syberii vím, jak by měly vypadat moderní point & click adventury. Jenže pak je tu Zima Software. Autoři série Polda se na všechny tyto moderní trendy podívali a řekli si: „We don’t do that here.“ A tak vznikl Polda 7.

Můžete se tak těšit jako vždy na hvězdně obsazený dabing, naprosto potrhlý příběh, spoustu zákysů a hlavně na české i světové kulturní odkazy. Otázkou ovšem zůstává, jestli to stále bude v dnešní době stačit.

STARÝ DOBRÝ POLDA

Pankrác už je nyní špičkovým detektivem, který bere jen ty nejzapeklitější světové případy, a tak nemohl odolat nové výzvě. Do fotbalového stadionu ve Wembley se zřítila mimozemsky vypadající loď a záhy zmizela. Spolu s ní ovšem lidem z okolí zmizely i šaty. Do toho všeho se ještě v médiích objevila zpráva od mimozemského vůdce Dorta Vedra, který všem obyvatelům planety vyhrožuje zotročením. To už je dostatek závažných problémů na to, aby se Pankrác zvedl z křesla, odložil pivo i s koukáním na Rambouska a letěl do Londýna celou situaci řešit. Musí se totiž vrátit dřív, než přijede Slepička.

Jak jistě chápete, příběh hry je hluboký (jako můj zůstatek na spořícím účtu). Dokázal bych ho ze světa kinematografie přirovnat k takovým kulturním klenotům, jako je Tele Tele nebo Pár Pařmenů. Brát vážně ho tedy nemůžete. Ve 13 letech nebo po 13 pivech naprostá špička, ale knihu z toho asi neuděláte.

Naštěstí pamětníci ví, že takový byl Polda vždycky. Po emoční horské dráze v Syberia: The World Before jsem prostě nebyl na hru dostatečně nalazen a sám jsem si pod vousy u vtipů brblal „aha, tak tohle asi mělo bejt jako že vtipný…,“ čímž jsem si zážitek ze hry zbytečně kazil. Většina vtipů ve hře totiž vlastně funguje docela dobře, jsou svým způsobem unikátní, uvěřitelnější a vlastně i to příběhové zasazení mi vyhovovalo více než u předcházejícího dílu. Pravděpodobně kvůli tomu, že většinu času se ve hře budeme pohybovat po Česku. Podíl parodovaných celebrit je tak zhruba půl na půl. Můžeme se opět těšit na Paris Hilton. Potkáme doktora Rozmázla. Pomůžeme s důvěrným problémem pana Mlaska. Dostaneme kapesné od pana Hrabiše. A sám jsem si snad nejvíce oblíbil špiona ze Severní Koreje.

Když už mluvíme o postavách, je potřeba rozhodně pochválit český dabing. Můj průchod hrou trval přibližně 16 hodin a bylo úžasné při tom neustále slyšet češtinu, to se už dnes tak často nevidí. Těšit se tak můžete na hlasy Petra Rychlého, Bohdana Tůmy, Tomáše Matonohy, Barbory Štěpánové, Filipa Švarce a řady dalších. Drobnou výtku bych ovšem měl v případě namluvení hlavního hrdiny od Luďka Soboty. Přišlo mi, že repliky četl tak nějak strojeně, pomaleji a nedostatečně zahraně. V jednu chvíli se ve hře dokonce na skok vrátíte do doby Poldy 2 a přišlo mi, že tam byl použit původní dabing a zdál se mi naprosto v pořádku.

SKVĚLÉ HLASY

Pokud to cítíte podobně, není potřeba si nutně zoufat. Pankrác totiž na vyšetřování celé záhady není sám, od poloviny hry mu pomáhá asistentka Monika, kterou výborně namluvila Ivana Korolová. Té se poprvé ujmete, když vás stopy přivedou až na moravský Celebritycon. Právě tam dokonce narazíte i na youtubery, konkrétně tedy na FlyGuna a Fifqa, jejichž výkony jsou… youtuberské. Jedná se ovšem o příjemné osvěžení.

Ve hře jsou dokonce i postavy, kterým svůj hlas propůjčili přispěvatelé v crowdfundingové kampani. Ty jsem si sám ale jaksi neposlechl. Možnosti přepnutí hlasů dvou postav (mnohem více, ale nedošlo mi, že můžu v menu scrollovat) z profesionálních na amatérské jsem si totiž všiml, až když už jsem se k nim příběhově nemohl vrátit.

Pojďme se teď na chvíli vrátit zpět k herním systémům. Základy žánru klikacích adventur snad nemusím opakovat, rád bych ale vyzdvihnul systém nápovědy. Již předchozí Polda uměl pomocí mezerníku zvýraznit aktivní předměty ve scéně. Teď je to samé možné aplikovat i na předměty v inventáři. Dokážete tak velmi rychle zjistit, jestli nějaký předmět v dané scéně můžete použít, anebo ne. Díky tomu už tentokrát nebudete trávit tolik času zkoušením všech předmětů na všechna místa. Stále se ale nevyhnete věčnému obíhání právě přístupných scén stále dokola. Hra je striktně lineární a drobný náznak v jednom rozhovoru vám umožní dělat s již známým předmětem novou interakci. Vy ovšem ve značném množství případů netušíte, kde pokračovat dál.

Naštěstí díky nápovědě nedochází k tradičním zákysům na dlouhé hodiny. Stále se ale připravte na frustraci, kterou budete cítit při dvacátém osmém běhu cirka deseti obrazovkami Celebrityconu.

DOKOLA A DOKOLOA

Naštěstí běhat lze ve hře dost rychle. Pokud totiž použijete dvoklik, hlavní postava se na dané místo teleportuje. Ze záběrů tak rychle poznáte, jestli jsem na některém místě poprvé,anebo už ho znám jako své boty. Čím déle jsem ve hře byl, tím méně mne lákalo koukat na animace postav. Není to tím, že by byly vyloženě špatné. Sám si jen myslím, že jsem pořád nebyl schopen vstřebat kombinaci klasicky malovaného pozadí a 3D renderovaných postaviček, jejichž animace mnohdy nepříliš dobře navazují a občas trošku poskakují.

Lehké problémy se týkaly také audia. Se zvuky prostředí jsem asi neměl žádné problémy, ale v mnoha pasážích mi celkem chyběla hudba. Chápu, že atmosféra muzea by měla být tichá, ale když zrovna skládáte dohromady puzzle sesypané ze šesti obrazů, což vám celkem dost času zabere, je škoda při tom nic neslyšet. Minihry obecně ale můžu pochválit. Jejich průchod je na lehkou obtížnost nepovinný, je jich požehnaný počet, jsou vtipné a jejich obtížnost je nastavena ideálně tak, aby vás nezačaly nudit. Pochvalu si také zaslouží závěrečná pasáž hry, kdy je vám umožněno mezi Pankrácem a Monikou přepínat, a dokonce si i na dálku přehazovat předměty. Škoda, že podobných posunů ve hře nebylo více.

Celkově je Polda 7 přesně takový, jako byste čekali. Je to prostě Polda, nic víc, nic míň. Jedná se tak o parádní víkendovku, která vás dokáže pobavit skvělými hláškami, potrhlým příběhem a vynikajícím dabingem. Herní design ovšem pravděpodobně ceny sbírat nebude. Za tým Indiana tedy uděluji hře doporučení na šest bodů z deseti. Pokud jste ale fanoušky série, klidně si k tomu připočítejte ještě dva navíc.