Je to jen několik dní od konce závodu Giro d’Italia, a také pár dní do začátku nejslavnějšího a nejstaršího cyklistického závodu světa – Tour de France. Věděli jste, že studia Nacon a Cyanide ve společné režii už několik let vydávají právě stejnojmennou hru? Pokud ne a jste fanouškem cyklistiky, tak rozhodně neodcházejte. V následujících minutách totiž kromě recenze na nejnovější díl také přiblížíme hru i naprostým nováčkům. Tak nasadit helmy a šlápnout do pedálů. Jdeme na to!

NOVÝ ONLINE REŽIM

Možná se teď sami sebe ptáte, co máte vlastně ve hře za úkol. Na to je jednoduchá odpověď. Vše, co povede k vítězství. Volit budete správnou strategii, kontrolovat zásoby energie a rozdávat pokyny členům týmu. V první řadě budete ale vy sami jezdce ovládat. A to buď jednoho nebo mezi nimi dokonce během závodu přepínat. Záleží na vámi zvoleném herním režimu.

Jedním z nich je Pro Leader. V tom si můžete vytvořit vlastního cyklistu a stát se lídrem. Hrát budete sami za sebe a přijímat nabídky i od jiných týmů. Nečekejte tu však podrobné úpravy jako v jiných sportovních hrách. Kromě standardní volby jména, příjmení, země a věku si lze upravit ještě váhu, výšku a specializaci. Tedy to, zda budete vrchař, sprinter, vytrvalec nebo univerzál. Začínáte pak pochopitelně jako úplně neznámý jezdec a sezónu po sezóně se zlepšujete. Do té doby, než z vás bude cyklistická legenda.

Jestliže jste spíše týmový hráč, bude se vám zamlouvat režim Pro Team. V tom stejně jako v Pro Leader začínáte na té nejnižší úrovni a musíte dokázat, že na to máte. Čím úspěšnější tedy jste, tím více se o vás organizátoři zajímají a posílají vám pozvánky na prestižnější závody. Kromě toho můžete najímat do své stáje i ty nejlepší jezdce. Úplnou novinkou je pak online režim neboli závod týdne.

Jak je vám z názvu nejspíš jasné, každý týden se zde můžete utkat v několika výzvách s hráči z celého světa a stoupat tak na vrchol žebříčku. Stejně jako v singleplayerových režimech, i tady se můžete orientovat například jen na sprinty, horské etapy nebo vytrvalostní závody.

Pokud se vám nezamlouvá ani jeden ze zmiňovaných herních režimů, můžete si udělat sérii závodů podle vlastního gusta. V režimu My Tour si pomocí 92 dostupných etap můžete nakombinovat vlastní šampionát. A to včetně týmů a dnů odpočinku.

PŘEKVAPIVÁ HRATELNOST

Osobně jsem se ke hře Tour de France vrátil asi po deseti letech a opravdu mile mě překvapila hratelnost a všechny ty možnosti během závodu. Pochopitelně nelze očekávat takový zážitek jako při hraní jiných sportovních titulů, jako je FIFA, NHL nebo třeba závodních her MotoGP a F1. I tak vám ale letošní Tour nedá nic zadarmo. Je potřeba taktizovat, přepínat jezdce, dávat jim pokyny a také doplňovat energii. K tomu poslouží modrý a červený gel a i jejich použití si musíte dobře promyslet a načasovat.

Když se vůbec dostanete do hlavního menu, protože i když je hra mimo konzole dostupná i na PC, tak bez gamepadu si ji zkrátka nezahrajete, překvapí vás nové uživatelské rozhraní a také vibrace. Ty jsem zprvu cítil hlavně při strkanicích v pelotonu a jízdě po nezpevněném povrchu. To je slabý, říkal jsem si. A pak přišla finálová etapa Tour v Paříži, která se vesměs celá jede po dlažebních kostkách a hra mi to dala pěkně sežrat. Nejen vibrace a dlažební kostky, ale i taková horská etapa, kdy se vám na záda při závěrečném stoupání lepí soupeř, vám dá opravdu zabrat.

SPOUSTA NOVINEK

Kromě vibrací bylo do letošního ročníku přidáno i několik dalších novinek. Tou nejzásadnější, kterou se autoři nejvíce chlubí, jsou incidenty. Nyní se můžete rozhodnout, zda je povolíte nebo zakážete, a to včetně jejich následků. Jestliže je povolíte, můžete si dále zvolit jejich četnost. Nově se tak lze těšit na pády, nemoci a zranění. Následky pak mohou být krátkodobé, dlouhodobé nebo mohou dokonce zapříčinit úplné odstoupení jezdce ze závodu.

Přidán byl i nový systém příprav. Pět náhodných cyklistů bude na závod připraveno obzvlášť dobře a pět jich pro změnu bude úplně mimo formu. Nikdy přitom dopředu nevíte, který z jezdců to bude, a tak vás hra donutí z minuty na minutu změnit celou strategii. Poté, co jsem do závodu nastupoval s tím, že když už nemám šanci na celkové vítězství, tak alespoň sprinterská prémie bude moje, jsem na startu jsem zjistil, že nejlepší sprinter mého týmu je z formy a polil mě pot. Měnit operativně strategii, úkoly všem jezdcům a celý plán etapy mě ale bavilo a hratelnost to perfektně oživilo. Kromě slavného italského závodu Milán – San Remo, byly přidány také tři nové týmy: Eolo-Kometa, Caja Rural a Uno-X Pro Cycling.

AUDIOVIZUÁL VÁS NEURAZÍ

Nebudeme si nic nalhávat, ostatně to z obrázků už nejspíš vidíte. Grafická stránka hry je prostě největším zklamáním. Stejně jako jsem psal u hratelnosti, tak i tady se musím opakovat. Nelze očekávat grafiku jako u AAA titulů. I tak by ale mohla vypadat lépe. O dost lépe. Nemůžu se ubránit pocitu, že se na to vývojáři zkrátka vykašlali. Všichni jezdci vypadají stejně, kola se kromě barvy taky ničím neliší a při 180 km dlouhé etapě ten stejný dům uvidíte co pět minut. Jen tedy pokaždé s jinak barevnou fasádou.

Nejsem herní vývojář a už vůbec ne grafik, a tak do toho nechci nějak zabrušovat. Udělat ale pár modelů obličejů, kol a domů navíc by tvůrcům rozhodně nezabralo měsíce práce a pro nás jako hráče by to bylo mnohem příjemnější. Stejně tak je tomu s animacemi fanoušků. Jak je v posledních letech zvykem, tak i tady vám skáčou přímo pod kola. Jakmile se ale přiblížíte, roboticky se přesunou zpět.

Nebudu ale na grafiku hry házet jenom špínu. Stejně jako při sledování opravdové Tour, tak i tady se mi během závodu líbilo pozorovat okolní krajinu, byť na to nebylo tolik času. Jedničku s hvězdičkou dávám cutscénám, které vždy představují následující etapy. Obdobně jako u televizních přenosů vám tu virtuální 3D mapa ukáže přesnou trasu s nejdůležitějšími body a vypadá to prostě hezky. Hudbě v menu nelze nic vytknout. Nejedná se o nic světoborného, ale nudit a otravovat vás nebude. Efekty jako praskající převody a skandování fanoušků vás na malou chvíli přenesou do atmosféry, jakou cyklistické závody nabízí, a tak alespoň budete mít pocit, že jste opravdu jejich součástí.

PRO NADŠENCE DO CYKLISTIKY IDEÁLNÍ HRA. PRO OSTATNÍ HRÁČE BOHUŽEL NUDA

Sečteno a podtrženo, pokud jste fanoušky hry a cyklistiky samotné, tak si Tour de France 2022 zaručeně užijete. Jestliže hledáte větší výzvy a rádi se podíváte nejslavnějšímu závodu světa více pod pokličku, bude vás bavit spíše Pro Cycling Manager od stejných autorů. Pokud nejste zarytými fanoušky cyklistiky, tak vás ale Tour de France zklame.

Já jsem už předem věděl, co čekat a opravdu mile mě v letošním ročníku překvapily všechny novinky, jež vývojáři do hry přidali. Zastaralá grafika a animace hru ale neskutečně táhnou ke dnu. A tak s odřenýma ušima odnáší doporučení na šest bodů z deseti.