Na No Man's Sky už jsme měli víc videí než je zdrávo, ale přesto ho tady máme znova. Proč? Protože i 5 let po vydání vývojáři stále hru updatují zcela zdarma. Ano, už to je 5 let, taky nechápu kam se ten čas poděl. Nicméně tohle nejsou updaty, které přidávají jenom nové kosmetické předměty nebo questy. Jsou to updaty, které představují celé nové mechaniky, předměty, překopávají stávající systémy, zlepšují generaci světa a dělají hru větší, komplexnější, přístupnější a zábavnější.

Od našeho minulého videa se toho hodně změnilo. Tenkrát jsme se bavili o novinkách, ve formě změny systému surovin, možnosti stavět základny, přidání křižníků nebo i maličkostí ve formě pohledu ze třetí osoby, či barvení obleku.

No a o tři roky později toho Hello Games, přidalo tolik, že cítíme potřebu to prostě znovu shrnout. Krom velkých updatu jsou navíc do hry neustále přidávány malé vylepšení, jsou opravovány chyby a vývojáři aktivně naslouchají komunitě. Co víc si člověk může přát.

Otázkou však je jestli toho má No Man's Sky dost co nabídnout pro vracející se fanoušky nebo naopak nové hráče, které titul nikdy nezaujal. Na to se tedy teď podíváme. Řekneme si o nových updatech, jak hra dnes funguje jako celek a jestli ještě Hello Games něco chystá v budoucnu.

THE ABYSS

A vezmeme to pěkně od verze, před kterou naše minulé video skončilo. Na konci roku 2018 nás No Man's Sky pomocí updatu The Abyss vzalo pod hladinu. Ocenány už nově nebyly jen půstou výplní světa. Dostali jsme totiž možnost podvodní části planet opravdu prozkoumat, stavět podvodní základny, plavit se v ponorce, narážet na různé živočichy, objevovat potopené křižníky a zatopené chrámy. To vše navíc v nových vodních biomech, které jsou samozřejmě stále procedurálně generované. Tento update jednoduše zase udělal planety zajímavější, rozmanitější a dal hráčům více důvodů je prozkoumávat. Škoda, že něco takového neudělali pro souš.

VISIONS

Vlastně udělali, akorát se na to zaměřil až další update: Visions. Ten do hry přidal různé zvláštní biomy a tvory. Udělal planety hezčí pomocí nových barev oblohy, trávy a vody. Nechal vás sbírat trofeje, nacházet kosti prastarých tvorů a dokonce jste mohli narazit na duhu. Prostě tímto updatem se hra zase více přiblížila vizi nekonečného a unikátního vesmíru.

BEYOND

No a pak přišel další velký update. Update 2.0 přezdívaný Beyond. Ten navázal na Next a opravdu dotáhnul multiplayerový aspekt hry. Nyní můžete kdykoliv vlétnout do takzvané anomálie, která slouží jako online hub pro hráče. Můžete setkat s dalšími hráči, pozvat se do skupin, zahajovat společně mise, prohlížet si lodě ostatních nebo navštívit jejich základny.

Byla zároveň přidána podpora pro virtuální realitu, jak na počítači, tak na Playstation. A není to jen nějaká osekaná verze, opravdu můžete hrát plné No Man's Sky ve VR. Můžete interagovat s interiérem vozidel, mávat rukama na kamarády, vytáhnout zbraň z vašeho batohu. Prostě je to boží! Hello Games opravdu udělalo VR režim správně a konečně tak můžeme prozkoumávat vesmír, jako bychom v něm opravdu byli.

Jenže to není všechno! Odemykání upgradů a receptů bylo předěláno do technologických stromů. Nenávidění Sentinelové jsou od tohoto updatu méně agresivnější. Některé aspekty hry byly upraveny abyste nemuseli tolik grindit, mapa galaxie je nyní přehlednější a můžete potkat i nové NPCčka na planetách.

Ale to stále není všechno! Narazili jste někdy v No Man's Sky na zvířata a chtěli jste na nich jezdit? Ne? Já taky ne. Ale přesto nám Hello Games tuhle možnost dalo. Ještě je můžete sbírat suroviny jako mléko nebo vajíčka. Což taky znamená, že jde ve hře dokonce vařit.

Vaše základny mají teď elektrické sítě, což znamená, že můžete postavit generátory či solární panely, energii ukládat do baterek nebo ji využívat v přístrojích. Tím se dostáváme i k hromadě nových součástek a modulů, kterými můžete rozšířit vaši základnu. Modely lodí byly také vylepšeny aby vypadaly kvalitněji a robustněji. Na PC jsou už rozšířenější grafické možnosti a hlavně, nejdůležitější součásti tohohle obřího updatu je, že si můžete sednout na židli.

SYNTHESIS

V tomto updatu jsme se dočkali hromady malých vylepšení ale vlastně ve výsledku ničeho zásadního. Šlo spíše o vylepšení UI, přidání nových technologií pro vaše lodě, nových součástek pro základny. Některé aspekty hry jsou teď méně otravné. Můžete rafinovat elementy přímo ve vašem obleku pomocí nové technologie. Můžete vlastnit více multitoolů, přejmenovávat vaše skladovací kontejnery, ukládat si přednastavené vzhledy pro vaší postavu a tak dále. Jsou to maličkosti, které hře ve výsledku ale opravdu pomohly.

LIVING SHIP

Living ship byl pak trochu nečekaný update. Dočkali jsme se v něm nové třídy lodí, které jsou zcela organické a žijící. S tím pro ně přišla i nová speciální vylepšení, samostatná příběhová mise a prapodivné objekty, jež poletují ve vesmíru. NPC navíc už nejsou jen pasivní ale můžou se s vámi pokusit navázat kontakt a něco vám prodat. Pozor ale komu věříte.

EXO MECH

V duchu dopravních prostředků se nese i vylepšení 2.4 s názvem Exo Mech. Navzdory jménu ale přidalo víc než jenom obřího robota. Na vaše vozidla nyní můžete lepit nálepky. Byly přidány další grafická nastavení a s nimi i lepší grafika obecně. Především venku na planetách nyní působí organické předměty dynamičtěji. Nicméně, k tomu obřímu robotovi. Na toho nesmíme zapomínat, protože je s ním opravdu zábava. Nejen že je imunní proti drsným podmínkám toxických planet, ale umí i těžit, skákat do slušných výšek a můžete si ho zavolat kamkoliv, pokud máte zrovna v systému váš křižník s příslušným vylepšením. Robot pak prostě spadne z nebe jako v Titanfallu. No není to boží.

CROSSPLAY

Ještě lepší je crossplay, který přišel hned v dalším updatu. Všichni můžou hrát spolu. Ať už máte Playstation, Xbox, PC nebo dokonce hrajete ve VR. S tím přišly velké změny, které my jako hráči nevidíme. No Man's Sky bylo především přesunuto na kompletně novou síťovou architekturu, jež má podle Hello Games být flexibilnější a dovolit jim jednodušeji pracovat s crossplayem.

DESOLATION

Nesmíme zapomenout ani na zajímavý update Desolation, který zase vylepšil grafiku ale především přidal ztrozkotané křižníky. Ty mají skoro až hororovou atmosféru. Můžete je prozkoumávat, hledat v nich odměny a bojovat proti zákeřným nepřátelům. S tím byl vylepšen i soubojový systém a přidány nové typy misí.

ORIGINS

A stále nekončíme. Tímto se dostáváme k dalšímu velkému updatu. Verze 3.0 zvaná Origins toho přinesla opravdu hodně. Přidala nové rozmanité planety a opět vylepšila generaci světa, takže je teď zajímavější, kopcovitější a barevnější. Ve světech také najdete nové kombinace rostlin a zvířat. Dokonce narazíte na gigantické červy nebo sopky. Ze země zároveň vyrostly mimozemské archívy, ve formě kolosálních budov, které můžete navštívit a odemknout jejich tajemství. Byly přidány nové předměty, zase byla vylepšena grafika a dočkali jsme se i zajímavějšího počasí. Ve hře tedy můžete aktuálně narazit například na tornáda, gravitační anomálie, bouře plné blesků nebo dokonce padající meteority.

Svět zároveň konečně působí živěji díky hmyzu, který poletuje po planetách a i ptáci létají níž k zemi a ve větších skupinách. Dokonce můžete objevit vzácné planety, kde pobíhají robotické zvířata, jako v Horizon Zero Dawn. Vývojáři se tentokrát opět zaměřili na všeobecné vylepšení světa a dodali nám zase o něco živější a zajímavější hru.

DALŠÍ UPDATY

Next Generation

Na konci roku 2020 přišel update na Next Gen konzole, který zlepšil detaily ve světě, přinesl podporu 4K 60FPS, zvětšil množství hráčů v multiplayeru a přidal haptický feedback pro PS5. Jedinou nevýhodou je, že si hru musíte koupit znovu, pokud Next Gen update na konzolích chcete.

Companions

Vylepšení Companions nám následně umožnilo starat se o zvířata a vytvořit si perfektního mazlíčka. Můžete křížit různé druhy, starat se o ně nebo jim klidně prostě dát laser a nechat je ničit věci. V Hello Games toho už snad normálně přidali tolik, že neví co dál.

Expeditions

Update Expeditions poté hráčům představil úplně nový způsob jak No Man's Sky hrát. Expedice jsou dlouhodobé a velké multiplayerové události, kde všichni začínají na jednom místě. Máte za úkol splnit určité cíle, jako postavit vozidlo nebo dosáhnout nějakého místa v galaxii. Některé expedice mají dokonce příběhový aspekt. Důležité je, že nezačínáte úplně od nuly. Nejenže máte základní vybavení, ale můžete využít i staveb vašich spoluhráčů. Je to prostě zase trochu jiný způsob, kterým můžete No Man's Sky zkusit hrát. Za splněné expedice pak navíc dostanete speciální odznaky nebo kosmetické předměty, jako je třeba jetpack. Tyto expedice jsou nicméně časově omezené a už proběhly. Zpětně si je vyzkoušet můžete maximálně do 19. ledna a poté jsou pryč. Takže můžeme jen doufat, že jich Hello Games v budoucnu vytvoří více.

Prisms

Je to šílenost ale už se dostáváme ke konci. Vývojáře totiž očividně opravdu baví vylepšování grafiky, protože s updatem Prisms se do toho pustili znova. Přidali podporu screen space reflections, volumetrického osvětlení, paralaxní okluze, vylepšili částicové efekty a ve hře jsou teď i realističtější paprsky světla. Upraveny byly i mraky abyste lépe viděli na nebe v noci, jeskyně jsou živější díky nové vegetaci a déšť je výraznější

FRONTIERS

Jako poslední vám musíme říct o Frontiers, protože tenhle update jsem si nepředstavoval ani ve snu. Na planetách můžete nyní objevit osady a o ty se pak můžete starat, plnit pro obyvatele úkoly, řešit jejich spory a kolonii vylepšovat. Jestli jste se tedy vždycky chtěli stát vesmírným starostou, teď můžete. S tím vším zároveň přišel robustnější editor na stavění a hromada nových částí pro vaši základnu.

Jestli si z těchto novinek a updatů můžeme něco odnést tak to, že se Hello Games rozhodně zaměřilo na budování základen, prozkoumávání vašich domovských planet, větší interakci s NPC, lepší grafiku a obecně se snažili aby svět působil živěji a zajímavěji.

To se velice liší od původního námětu hry, kdy jste cestovali do středu Galaxie a na planety jste většinou přilétli pro suroviny a hned zase zmizeli. To stále můžete, ale i Hello Games došlo co většina hráčů chce. Najít si pěknou planetu, usadit se a odtud se vydávat do různých koutů vesmíru, a zase se vracet zpátky. Vylepšovat si svůj baráček a tvořit si prostě perfektní sci-fi svět. Prozkoumávat planety a hnát se skrz galaxie za příběhovou stránkou hry samozřejmě stále můžete. Můžete si dělat co chcete. Hra vám v ničem nebrání. Ale ať už rádi hrajete jakýmkoliv způsobem, teď je tady toho víc, vše je hezčí a opravdu je zábava procedurálně generované systémy a planety prozkoumávat.

Samozřejmě nic není dokonalé, ovládání může být lehce neintuitivní a No Man's Sky stále trpí slušným množstvím bugů. Nicméně bugy jsou především grafické a ty vám zážitek nezkazí. Pokud vás tedy hra zaujala a chcete ji poprvé zkusit, měli bychom pro vás určitě jeden tip. No Man's Sky po vás totiž ze začátku házi trochu hekticky jeden úkol za druhým a možná si budete „mě tohle nebaví, já si chci jít dělat něco jiného“. No a přesně to můžete. Stačí dokončit základní tutoriál a pak buď v menu přepněte na jiný úkol nebo prostě ten aktuální ignorujte a jděte prozkoumávat. Vše se vám postupně odemkne. Jak jsme zmiňovali, hra vás opravdu k ničemu nenutí. Prostě běžte objevovat a najděte si, co chcete dělat, a nebo plňte úkoly. Je to na vás.

Aktuálně netušíme co vývojáři pro hru připravují dál, ale šušká se, že je to zase něco velkého. I kdyby ale ne, tak Hello Games v čele se Seanem Murrayem stejně opravdu udělalo snad největší comeback v historii herního průmyslu. Po zpackaném vydání se z No Man's Sky stala komunitou milovaná hra, ve které můžeme prozkoumávat nádherný nekonečný vesmír a přitom se na naší oblíbené planetě cítit jako doma. Rozhodně to není hra pro každého, ale koho zaujme si troufneme říct, že jen tak nepustí.