Keď robotická armáda zlého robotieho kráľa napadne malú krajinu a začne označovať ľudí na červeno a segregovať ich do gheta, poriadne to otestuje nečakané kamarátstvo medzi malým chlapcom a dievčaťom. Ak ste videli Schindlerov zoznam, presne viete, kam My memory of Us smeruje. A ak nie? Nuž, dajte sa prekvapiť.

Zasazení jistě rychle poznáte

...hlas Patricka Stewarta...

Dobre, dobre, nejdem sa hrať na žiadne prekvapenia. My Memory of Us je štylizovaná logická hra od poľského štúdia Juggler Games. Príbehom vás sprevádza hlas Patricka Stewarta a to nie je len tak nejaký Patrick Stewart, to je SIR Patrick Stewart, britský shakespearovský herec, kapitán Pickard, Profesor X, Gandalfov najlepší kamarát... a človek s úžasným hlasom, ktorý počuť z videohier častejšie, ako by ste si mohli myslieť. A pretože si hlavná postava spomína na detstvo, celý príbeh je rozrpávaný detskými očami. Každému staršiemu hráčovi však veľmi rýchlo dôjde, že zlí roboti sa až príliš podobajú na Hitlerových SSákov a červení ľudia segregovaní na základe inej farby oblečenia do getha a odvážaní vlakmi kamsi do neznáma budú mať asi tiež nejaké to historické pozadie. Takže jasné, ide o hru ukazujúcu Poľsko počas druhej svetovej vojny. V rámci levelov môžete dokonca zbierať aj spomienky. Tie vám odomykajú historické texty o skutočných osobách poľského proti nacistického povstania, ktorého súčasťou sa v hre stanete aj vy.

Bavíme sa však o hre, nie o učebnici dejepisu, takže je tu otázka: ako sa to hrá? V skutočnosti celkom dobre, len vám hneď na začiatku odporučím na hranie gamepade. Niektoré úkony v hre totiž vyžadujú otáčavý pohyb páčky a na klávesnici skrátka nie sú také prirodzené. Inak ale ide o kombináciu viacerých druhov puzzlov, logických hádaniek a arkádových naháňačiek či tichých a opatrných pohybov, pri ktorých budete musieť často správne načasovať všetky svoje aktivity a naplno využívať schopnosti dvoch postáv, ktoré ovládate. Tu sa totiž veci stávajú zaujímavými.

Kombinace schopností je klíčová

Postavy môžu všade ísť spolu, keď sa chytia za ruky, alebo sa na čas oddeliť a fungovať samostatne. Chlapec má pritom schopnosť skrčiť sa a pohybovať sa potichu, ako aj svietiť baterkou v tme. Dievča zase vie rýchlo utekať a strieľať z praku. Keď sa postavy držia za ruky, schopnosť toho, ktorý dvojicu vedie, sa prenáša aj na druhého. Dobrý gameplay je teda kombináciou správneho načasovania rozdelenia a spájania postáv a rýchlej zmeny toho, kto práve vedie dvojicu. To pomerne navyšuje množstvo tlačidiel, ktoré je nutné zakaždým stlačiť, čo je miestami frustrujúce, ale zároveň to od vás vyžaduje plné sústredenie. Preto táto krátka hra nie len rozpráva príbeh, ale pôsobí aj ako mierna výzva vašim hráčskym schopnostiam.

Hra nie je veľmi dlhá, prejsť sa dá za nejakých päť hodín. V rámci tohto času vám však zaujímavým spôsobom prerozpráva historické udalosti druhej svetovej vojny z pohľadu dovtedy nevinných detských očí. Všetkému pomáha aj grafická štylizácia, hudba a dialógy riešené obrázkovými bublinami podobne, ako v Machinariu, vďaka ktorým si hru užijú aj mladší hráči. A hoci sa mi raz, alebo dvakrát stalo, že nastala nejaká technická chyba, alebo niečo zamrzlo, v konečnom dôsledku ide o príjemný, dobre vyladený titul s postupujúcou náročnosťou, na konci ktorého je reálna šanca, že budete z miestnosti vyhadzovať neviditeľných ninjov krájajúcich cibuľu. 9 bodov z desiatich.