Pokud patříte k pravidelným návštěvníkům našeho webu a máte pocit, jako byste právě prožívali déjà vu, tak se nepletete. Tato recenze u nás už jednou vyšla, v komentářích jsme ovšem objevili spoustu připomínek aktivních hráčů série, které by bylo vhodné adresovat, a tak jsme se rozhodli na recenzi ještě trošku zapracovat. Hodnocení sice zůstane stejné, ale vynasnažíme se ho rozvést více do hloubky. Takže nasaďte si pomyslné přilby a jdeme na to!

Letní slunko už dokonale vysušilo vozovku, nad silnicí se zvolna tetelí vzduch a pneumatiky s neúprosným skřípotem prosí o zahřátí. Sezóna začala a je znovu ten čas vysvobodit jednostopé miláčky a vypustit je na ulice po zimním spánku. Vůně těkavého benzínu ve vzduchu a rychlosti přes 200 km v hodině ovšem nejsou pro každého. Pokud tak raději stejně jako já fandíte motorsportu z divácké lavice či z pohodlí vlastního domova, nemějte strach, i pro nás je tu šance! MotoGP 21 vrazilo do našich videoherních mašin a já vám povím, jak se mu to povedlo.

KLASICKÁ ZÁVODNÍ HRA

MotoGP 21 je, jak jistě všichni tušíte, simulátor jízdy na reálných motorkách. Důsledně opakuji – reálných. Myslel jsem, že vím o motorkách už úplně vše. Ale při prozkoumání tutoriálu v MotoGP 21 musím uznat, že ani zdaleka mne trénink v GTA V nemohl připravit na to, co mě čeká v opravdovém simulátoru. Tohle není arkáda a hra vás donutí koukat před sebe a naplánovat trasu. Dokud se to totiž nenaučíte, nedostanete se nikam a to je jedině dobře. Učící křivka zde naštěstí zabere rychle a vy se budete moci pustit do režimu kariéry.

Zvolíte si kategorii závodů, naberete kontrakty, se kterými si budete budovat reputaci mezi různými značkami, občas vyměníte neschopného manažera a budete to spravovat i to nejdůležitější – kalendář vašich závodů. V tomto ohledu MotoGP nikterak nevybočuje od standardní sportovně-simulační konvence. Což je podle mě trochu škoda. Větší důraz na lidštější a osobnější příběh již dávno prospěl sériím, jako je FIFA či NBA 2K

Základním kamenem hry tak zůstává váš kalendář a závodění. Klasicky se začíná kvalifikací, ale jestli se ani na ni necítíte, můžete si každý okruh vyzkoušet a natrénovat samostatně. Pokud ovšem nechcete ztrácet čas, můžete přeskočit i kvalifikaci a pustit se rovnou do ostrého závodu, což oceníte zvláště při opakovaném hraní. 

Kariéra je na hře obecně největším lákadlem a skutečně vám dá pocit, že jste „ve středu dění“. Ať už díky tomu, že přijímáte či odmítáte nabídky od jiných týmů nebo že děláte manažerskou práci, která je také důležitou součástí kariéry, kdy řídíte celý váš tým. Vyvíjíte a instalujete různá vylepšení pro vaši motorku. Nebo hledáte nové zaměstnance. To vše je super zpestření od klasických závodů. 

Dále je zde rychlý režim. Ten vám dá na výběr ze všech typů motorek, včetně těch historických, můžete si také vybírat z oficiálních týmů a jezdců. No a už nezbývá nic jiného, než rovnou skočit do závodů, nebo si zajet nějakou tu časovku. Můžete si vybrat, zda chcete klasický závod nebo si zajezdit časové úseky. To oceníte ve chvíli, kdy vás vlastně vůbec nezajímá ona manažerská práce a chcete si jenom jezdit a zajet závod se vším všudy, s libovolným týmem a značkou. Historický režim, který si pamatujete z minula, zde ale bohužel nenajdete a je to určitě škoda. 

POVEDENÝ JÍZDNÍ MODEL

Teď k jízdnímu modelu, ten je totiž skutečně dobrý a řekl bych, že je to hlavní důvod, proč si pořídit MotoGP 21. Motorky působí mnohem reálněji. Cítíte každou zatáčku, každý náklon stroje. Pokud vyjedete z tratě, kola vám začnou podkluzovat. V zatáčkách je důležité pracovat s akcelerací, může se vám totiž snadno stát, že budete chtít rychle projet zatáčku, a místo toho skončíte rychle na zemi. A už vůbec nemluvím o dešti, na kterém se motorka také chová úplně jinak. Samozřejmě nejlépe se vám bude jezdit za jasné oblohy, dále vás může potkat počasí, kdy je pouze zataženo či vlhko, případně zmiňovaná průtrž mračen. Důležité je také hlídat si stav paliva. Spotřebu můžete ovlivnit například mírnější akcelerací. Dokonce i gumy na kolech se opotřebovávají – a to z obou stran podle toho, na jakou stranu zatáčíte víc. 

Než však ovládání chytíte do ruky, můžete skončit jako já, kdy jsem si prvních pár hodin držel zuby nehty poslední místo a užíval si skluzavku na ledě. Naštěstí to netrvalo dlouho. 

POKROČILÁ KONFIGURACE MOTORKY

Před každým závodem si můžete navíc motorku nakonfigurovat. Od akcelerace až po to, jakým stylem budete brzdit. Pokud se v tom ale nevyznáte, nemusíte se bát. MotoGP totiž nabízí fajn průvodce a všechny úpravy můžete udělat skrze něj, kdy jen odpovídáte na otázky toho, co chcete vylepšit. Nicméně nejdůležitější úpravou, kterou skutečně musíte řešit, jsou pneumatiky, které budete měnit v závislosti na teplotě vozovky. Zajímavá možnost je také nastavení toho, jak se budete vyklánět v zatáčkách; nepřišel jsem ale na to, zda to má jakýkoliv jiný vliv než čistě vizuální

Pokud patříte mezi nováčky v tomto žánru, jistě oceníte různé asistenty. Pomohou vám například se správným brzděním před zatáčkou, což skutečně ze začátku oceníte, než získáte odhad, kdy začít brzdit, abyste zbytečně neztráceli čas, nebo naopak nevyletěli z tratě. Můj velký kamarád byl také „vraceč času“. Zkrátka jde o to, že jakmile zatáčku neprojedete zrovna nejlíp, nebo prostě jenom spadnete, můžete vrátit čas. Klasickou arkádu ale ze hry ani se všemi asistenty neuděláte. Věřte mi, zkoušel jsem to. Nicméně pokud chcete mít stroj skutečně pod kontrolou, stačí asistenty vypnout a v tu chvíli vám nic nebrání si s motorkou dělat téměř cokoliv. Pro mě za mě se klidně můžete stavět třeba na zadní. Jen pozor na prudké brždění, na předním kole to většinou nedopadne dobře. Za zmínku pak ještě stojí možnost namísto klasického respawnu po pádu vstát, k motorce dojít a zvednout ji.

AGRESIVNĚJŠÍ AI

Umělá inteligence vám dá zabrat - a to i na nižší obtížnost, kdy jsem měl co dělat, abych se agresivní povaze ostatních řidičů dokázal bránit. To však činí ze závodů dobrou výzvu. Učící křivka je zde velmi povedená, pár závodů se možná budete klouzat někde vzadu, jakmile se ale plně seznámíte s ovládáním, zjistíte, že vám nižší obtížnost, či zapnutí asistenti, začnou vadit. První věc, co jsem já osobně vypnul, byla dopomoc s bržděním. A navíc to byl i super pocit – cítit to zlepšení. 

Novinkou od předešlého dílu je Long Lap Penalty systém. Pokud si budete trať zkracovat, dostanete nejprve napomenutí, a poté následuje již zmíněná penalizace. Ta vám naopak trať prodlouží. Budete tak muset projet speciálně vyznačené místo na trati. To opět závody přibližuje více realitě.

DOSTATEK TRATÍ I MOTOREK

Ve hře dále naleznete všechny důležité tratě ze sezóny 2021, patří mezi ně Francie, Německo i Finsko. Ale ta nejzajímavější trať, ta ze všech nejlepší, nejvymakanější – fakt jako, chytne vás za srdíčko, protože se jedná o historickou trať Monster Energy Grand Prix – je Automotodrom Brno 5,4 kilometrů. Nutno podotknout, že na tomto okruhu si už střihnete závod pouze virtuálně. MotoGP se už zde nejezdí a jestli se ještě někdy vůbec v Brně pojede, to nikdo netuší.

Motorky se dělí podle výkonnostních tříd a podle kategorií Moto3, Moto2 a MotoGP. Na výběr je jich spousta. Nachází se zde dokonce i historičtější kousky s jejich jezdci. Jsou zde značky jako Honda, Ducati či Yamaha. A co se známých tváří týče, naleznete zde třeba Valentina Rossiho, včetně jeho mladší verze. 

A když už jsem zmiňoval ty kategorie, tak jak v rychlém režimu, tak v kariéře doporučuji prvně zvolit tu nejjednodušší. Minimálně pokud s takovým typem her teprve začínáte. Protože naučit se ovládat ty nejsilnější stroje chce fakt pevné nervy

V neposlední řadě tu máme zvuky, ty se od minule rozhodně zlepšily a už tak není na místě tvrdit, že stroje zní jako sekačka na trávu. Jízdní model se také zdokonalil a pocit z jízdy je tak velmi dobrý. Co ovšem zamrzí, tak je chybějící hudební doprovod. Grafika sice neurazí, ale uvidíte okolo tratě monotónnější prostředí. Důležité je však podotknout, že se nejedná o žádný přelom na poli závodních titulů a například kariéra se od minulého dílu téměř nezměnila. MotoGP21 si tak odnáší doporučení na 7 bodů z 10.