Bahno, jekot davu, řev krosových motorek a náročná trať před vámi. Tak by se dalo popsat, jaké to je být profesionálním jezdcem motokrosových závodů. Tento zážitek se co nejvíce snaží přiblížit, ve jménu oficiálního motokrosového šampionátu AMA, hra Monster Energy Supercross 5. To, jak moc se jí to daří, si povíme v této recenzi.

Připravit ke startu, pozoooor, teď!

Při prvním zapnutí vás vyzve k vytvoření postavy. Tak jsem si za zvuku rockometalové hudby vytvořil obraz své ideální vizáže v editoru postavy, který je evidentně převzatý z předchozího dílu. Dále mě přivítal krátký tutoriál, jenž mě seznámil s mechanikou přenášení váhy jezdce a s tím, jak ovládat motorku. Poté na mě vyskočily tři možnosti hratelnosti. Nastavení určuje, jak těžké je ovládání motorky a kolik vám toho hra odpustí. Já jsem zvolil střední a poté jsem byl vpuštěn do hlavní nabídky, která je opravdu obsáhlá.

Přirozeně jsem hned zaplul do režimu kariéry, která je rozdělena na tři části, které se vám postupně odemykají. A to na začátečnickou, pokročilou a profesionální. V každé z těchto částí se vám odemykají mechaniky. Například dovednostní strom, který vám zlepšuje jízdní vlastnosti motorky či schopnosti vašeho jezdce. Takže váš jezdec se postupně stává zkušenějším a zkušenějším, díky čemuž bude například lépe ovládat stroj, a to ať už na trati či ve vzduchu, nebo ustojí větší nárazy. Také je zde trénink, který spočívá v nalezení jednotlivých písmen slova S-H-A-P-E od anglického slova „forma“. Na stavu a zdraví vašeho jezdce záleží a to, jak se cítí se projeví v jednotlivých závodech. Každý pád v režimu šampionátu má vliv na stav vašeho jezdce, a tak může být váš závodník například pochroumaný, případně unavený. Titul nabízí sedm dobře známých značek krosových motorek, jako například Yamaha, KTM či Suzuki, a dokonce hráč může uzavřít smlouvu a vybrat si, za který tým bude jezdit a navíc je plný všem dobře známých značek jako Red Bull, Rockstar, Husqvarna a samozřejmě nesmí chybět hlavní sponzor titulu: Monster Energy.

Co se ovládání týče, tak i když jsem tento počin dostal k recenzování na PC, tak jsem jej nakonec hrál na ovladači. Hraní na klávesnici je opravdu neohrabané. Je to způsobeno tím, že hra umožňuje ovládat několik specifických pohybů při řízení motorky, a to konkrétně brždění přední či zadní brzdou anebo přenášení váhy a tlaku rukou do řídítek motorky, čehož je snadno docíleno natáčením páček na ovladači. Pochopitelně tedy provádět všechny tyto úkony najednou je na klávesnici téměř nemožné. I když jsem už hrál motokrosové simulátory, které nabízely kompletní ovládání jezdce i motorky, tak se mi stávalo, že jsem byl u takových titulů dosti přehlcen ovládáním, což vyústilo v mou neschopnost motorku vůbec řídit. To se v Monster Energy Supercross 5 stát nemůže, neboť volí takovou zlatou střední cestu mezi simulací a arkádou. Nemáte tedy kompletní moc nad jízdou a ovládáním motorky, ale to vůbec ničemu nevadí. Zkrátka nabízí správnou porci možností k ovládání jezdce.

Hra míří na takovou kombinaci arkádové jízdy a simulace. Což musím uznat, že dělá poměrně dobře. Pokud neberu v potaz nutnost připojení ovladače, tak ovládání je opravdu skvělé a zábavné. V každé zatáčce záleží na tom, jak si rozložíte obě páčky ovladače. Například není možné, abyste zatáčeli vlevo, ale váhu přenášeli na pravou stranu. Tedy ono to možné je, ale vyústí to v pád.

Díky propracované fyzice se nejedná jen o bezduchou jízdu po trati, která má nějaké náhodné skokánky, ale každý pohyb, byť i na rovince, hraje velkou roli a chyba vás může stát ztrátu několika pozic. Jednoduše řečeno: padat budete… A to hodně… Naopak při správném nájezdu na skokánek, správném přenesení váhy a dobré rychlosti je následné přesné přistání na trať až uspokojující. Navíc když už spadnete, tak ještě máte možnost vrácení času, což vám trochu spraví tu frustraci z neustálého selhávání.

Oproti předchozím dílům se chování motorek zdá jiné. Váha stroje je více znát. Otázka je, zda se vývoj fyziky v pátém dílu ubírá správným směrem. Já měl pocit z jízdy opravdu skvělý. Jediné, co mě zamrzelo, je občasné poskakování na jiných jezdcích. Když jsem jim ze skoku přistál na záda, tak jsem se od nich zkrátka odrazil místo toho, abych je shodil nebo jsme oba spadli, což jen ubralo na realističnosti. Až na tento neduh nemohu jízdnímu modelu nic vytknout.

Achillovou patou Monster Energy Supercross 5 je ale bohužel umělá inteligence počítačem řízených závodníků. Možná si říkáte, že o nic nejde, ale ve skutečnosti je to velice důležitý aspekt, protože i když hra disponuje multiplayerem, tak většinu času budete závodit právě s umělou inteligencí a ta je… jak to jen podat. Tupá. Jezdci se nepokouší o manévry, nevolí si trasu a ani nejeví nějaké známky soutěživosti. Zkrátka tam jsou proto, aby trať nějak odjezdili, ale nepůsobí jako plnohodnotná konkurence. Jako opravdoví závodníci působí jen při startu, kdy se hlava nehlava snaží dostat na přední pozici, zatímco vedle sebe zápasí o nejideálnější stopu. Když se však skupina více rozplyne, tak už se každý jezdec drží ve stejné stopě a občas nějaký závodník spadne ze své motorky, ale jinak jede každý závodník stejně špatně. S tímto problémem se umělá inteligence potýká napříč všemi nastaveními, takže není to jen obtížností, ale tím, jak jsou naprogramovaní. A to tedy špatně. To, v případě závodní hry, nejde odpustit.

Je dost možné, že daň za špatnou AI si vybral právě editor úrovní, jehož přítomnost mi zase spravila náladu. Není nic uspokojivějšího než si postavit tu nejšílenější trať, která se ve vaší mysli vybaví, realizovat ji ve hře a poté si na ní dokonce zazávodit! Editor je poměrně dobře zpracovaný a nabízí možnosti, které byste od editoru čekali. Máte na výběr různé typy zatáček, skokánků a rovinek. To vše v provedení s bahnitým nebo písčitým povrchem. Vaše výtvory pak můžete sdílet a ostatní hráči trať mohou hodnotit.

Dříve zmíněný multiplayer funguje stejně jako hra jednoho hráče, až na to, že když někomu najedete do zadního kola a kvůli tomu protivník spadne, tak je možné, že na druhé straně přijde i nějaký ten ovladač k úhoně. Bohužel momentálně titul moc hráčů nehraje, a tak jsem měl problém najít závod. Populace v multiplayeru se pohybuje kolem nižších desítek. To se však může změnit. Kdyby vám ale stačil jenom jeden protivník, tak je k dispozici dokonce režim rozdělené obrazovky.

Po grafické stránce si dovolím říct, že se jedná možná i o krok zpět oproti předchozímu dílu. Nasvícení mapy se mi chvílemi zdálo horší než u čtvrtého dílu a obecně nepůsobilo tak dobře jako u předchozího dílu. Narazil jsem i na grafické bugy jako problikávání textur, případně rovnou celé mapy. I tak je grafické zpracování na slušné úrovni. Nechybí ani detaily jako zablácení brýlí a motorky. Šikovným detailem, který se hodí zmínit, je deformace terénu, díky které všechny motorky tvoří stopu v bahnité trati.

Třešničkou na dortu je možnost vytvoření vlastní helmy. Na tu si v editoru můžete nalepit různé nálepky a vzory či změnit její barvu. Můžete si vytvořit i své vlastní nálepky, které pak aplikujete na svou helmu. Samozřejmě nechybí ani customizace čísla a jména na dresu. Samotné dresy jsou pevně dané dle toho, za jaký tým zrovna jezdíte.

Při hraní Monster Energy Supercross 5 jsem se nevyhnul různým grafickým či zvukovým bugům. Přesto mě tento motokrosový počin náramně bavil a čas strávený s ním jsem si užil. Bohužel nemohu opomenout onu otřesnou umělou inteligenci a mezery v technickém stavu hry. Ovládání a navigace v různých menu, ať už při editaci postavy nebo v editoru map, mi přišlo až zbytečně nepřehledné. Hudba je skvělá a i když nenabízí moc velký počet skladeb, tak rychlé rockové a energické písničky přispívají k atmosféře drsného motokrosového závodění. Ubírám tedy dva body za špatnou umělou inteligenci a jeden bod za menu, ve kterém se těžko orientuje, a zase přidávám jeden bod za editor a za všechny možnosti, které titul nabízí.