Marvel's Guardians of the Galaxy to nemají vůbec lehké. Po vcelku velkém propadáku v podání Marvel's Avengers toho při oznámení Guardians of the Galaxy během prezentace od Square Enixu na letošní virtuální E3 nikdo asi moc nečekal. A není se čemu divit. Jen při vzpomínce na Avengers se ještě teď fanouškům Marvelovek otevírá kudla v kapse, a tak měli strach, jak dopadne další Marvel parta v podobě hry.

Ovšem v té době nás vývojáři ujišťovali, že se bude jednat o čistě akční adventuru pro jednoho hráče bez mikrotransakcí a další hromady DLC. A víte co? Tohle není ani trochu jako Marvel's Avengers, tohle se totiž vývojářům ze Eidos Montreal sakra povedlo.

Pro ty, co neznají Strážce Galaxie, tak kapitán týmu je Peter Quill, známý jako Star-Lord, za kterého budete v průběhu Guardians of the Galaxy hrát. Následně je tady Gamora, Rocket, Groot a nakonec Drax. Tuhle sestavu můžeme znát například z posledních filmů anebo z poslední herní adaptace od Telltale Games.

Tito zprvu psanci se shodou náhod dali dohromady, a i když se to na první pohled nezdá, zachránili celou galaxii a teď to budou muset zvládnout znovu. I když vlastně za to, že je vesmír v ohrožení, můžou tak trochu oni sami, a tak si po sobě ten bordel musí sami uklidit.

Jednoho dne se totiž s vidinou jednoduchého zisku naše parta vydává do zakázané oblasti. Ovšem právě tohle rozhodnutí odstartuje obrovské dobrodružství, kde nebude nouze o silné momenty, přátelství, akční pasáže a kupu humoru, který vás nejednou donutí se upřímně zasmát.

Příběh a jeho styl vyprávění je to hlavní, na co se Guardians of the Galaxy zaměřuje. Jedná se totiž o čistě lineární zážitek, který je rozdělen do kapitol. Každá mise má tedy jen jeden jasně daný cíl. Žádné vedlejší mise, žádné odbočky, nic takové od toho nečekejte. A to je ve skutečnosti dobře. Příběh tady hraje opravdu primární roli a je hezké vidět, že se na tuhle část vývojáři zaměřili opravdu pečlivě. Jak jsem totiž již říkal, nebude nouze o silné momenty, které nejednoho hráče donutí se zamyslet. Velký důraz je tak ve hře kladen nejen na to, jak je těžké někoho ztratit, ale také na to, jak je důležité mít přátele, kteří vás nenechají ve štychu. Celkově se jedná o parádní jízdu, která vás přitáhne k obrazovkám a nepustí až do svého samotného konce.

Tomu všemu navíc výborně dopomáhají herci a dabéři, jež postavám opravdu vdechli duši. Ať už se bude jednat o členy vaší posádky, další důležité postavy, které cestou vesmírem potkáte, nebo další vedlejší postavy, všechny mají něco do sebe. Každá má svoji osobnost a každá reaguje tak, že to v danou chvíli zkrátka dává smysl.

Se svojí postavou, tedy s Peterem, můžete nejen zasahovat do rozhovorů posádky, řešit jejich spory, ale jako kapitán musíte občas převzít zodpovědnost za svoje činy a v dialogových volbách rozhodnout, co uděláte. To napomáhá tomu, že se ještě víc vžijete do celého příběhu. Většina vašich rozhodnutí je čistě jen o zapojení se do konverzace vašeho týmu, ovšem někdy budete muset udělat i těžší volby, které budou mít svůj dopad na hru.

Ve finále se nikdy nic nezmění, konec bude pro každého stejný, ale určité okolnosti se můžou odehrát trochu jinak. Některá rozhodnutí budou mít větší vliv, jiná naopak naprosto žádný a jindy se jedná čistě jen o morální volbu.

Tak či onak, právě malá rozhodnutí, která učiníte, působí právě tak, jak mají. Budete mít pocit, že je to vaše hra a vy sami se snažíte zachránit galaxii před problémem, který jste způsobili. Zkrátka si musíte nést tíhu vašich rozhodnutí a postavy kolem vás si to budou dobře pamatovat. Takovýchto rozhodnutí není ve hře ve finále vůbec málo. Zasáhnout můžete téměř do každého druhého rozhovoru, říct třeba jen svůj názor, přiklonit se na stranu toho či onoho člena týmu nebo se jen někoho zastat. Rozhodovat o tom, jestli na to půjdete s důvtipem, nebo agresí, zkrátka máte pocit, že příběhem procházíte vy. Ovšem pořád se nejedná o hru od Telltale, takže na tom nestojí celé jádro a rozhodovací konstrukce zde vyplňují dobrý pocit z pohledu designu vyprávění příběhu - tedy jsou tam hlavně pro vás.

Tím se pomalu dostáváme i k tomu, jak se vlastně Marvel's Guardians of the Galaxy vůbec hrají. Kromě příběhových rozhodnutí se totiž se svojí partou budete dostávat i do situací, ze kterých se už tak jednoduše nevymluvíte, i když to je asi nejsilnější schopnost hlavního hrdiny Petera. Kromě svojí nevymáchané pusy s sebou nosí i dva elementární blastry, které budete používat během soubojů.

Těch si tak užijete taky až až. A stejně jako v ostatních situacích, ani tady na to ve většině případů nebudete sami. Jste totiž jeden tým a jako tým i bojujete. Vy sice jakožto hráč budete ovládat vždy jenom Petera, ovšem ostatním členům týmu budete, jako správný kapitán a hlava většiny operací, rozdávat během soubojů úkoly. Každý člen týmu, a to včetně Star-Lorda, má čtyři unikátní schopnosti, které si v průběhu hry budete odemykat. Na vás tak bude během soubojů jednotlivým členům týmu dávat úkoly, rozhodovat, kdy jakou schopnost použít a kdy například použít různě rozmístěné předměty na bojišti.

Každý člen má navíc i trochu jinou roli. Zatímco Groot je podpora a často vám nepřátele sváže na místě, tak Gamora bude pomocí svojí čepele na bojišti rozsévat jen zkázu. Na každou situaci se tak každý jeden člen hodí trochu jinak, ale ve finále je právě v jejich kombinaci největší síla. Souboje jsou udělané velmi jednoduše. Nevyžadují na nižších obtížnostech ani nijak moc strategie a jedná se o jednoduchý, ale i tak zábavný systém střílení, mlácení a rozdávání rozkazů.

Navíc Peter disponuje i raketovými botami, které se hodí nejen při průzkumu světa a během misí, ale ani při soubojích se neztratí. Ať už se jedná o levitaci na pár vteřin během střelby nebo schopnost, která vám bude dovolovat létat po bojišti. I přes svoji vizuální podívanou, a musím říct i zábavnost, se u soubojů může postupně dostavit pocit nudy nebo repetitivnosti. Přece jen se za chvíli začne jednat ve finále o jedno a to samé pořád dokola. Typů nepřátel není kdoví kolik a bossů či mini bossů, kteří by zážitek oživili, je pomálu. Tohle je hrozně individuální část. Pro někoho budou souboje nuda už od samotného počátku, pro jiné to bude zábava až do samotného konce.

Výhodou je, že příběh není natahovaný a průměrná délka kolem sedmnácti hodin je přesně ten střed, kdy hra ví, kdy má skončit a vy si zároveň nebudete připadat ochuzení ani o krapet tohoto parádního dobrodružství. Navíc, pokud občas jen trochu uhnete z cesty a zkusíte se blíže seznámit se svým týmem pomocí rozhovorů, dostanete z příběhu ještě o kousek víc.

I přesto, že mise jsou lineární, svět přeci jen nabízí menší odbočky z hlavní cesty, které můžete prozkoumat. Přece jen si to zaslouží. Lokace jsou parádní. Ať už se jedná o kouty vesmírné lodi, rozpadající se planety nebo jen uličky vesmírného města. Všechno si žije svým životem a hezky zvládnutá grafika tomu dodává svoje kouzlo. Navíc průzkum nebude potřeba jen proto, abyste se kochali grafikou. Po světě můžete najít řadu zajímavých skinů nebo craftovacích materiálů, díky kterým si budete moci vylepšit nejen vaše zbraně, ale i brnění nebo tryskové boty.

Ovšem to, o čem ještě nepadlo ani slovo a vlastně by mělo, protože to dodává celé hře ten parádní nádech, je soundtrack a celkově celé audiovizuální zpracování. Soundtrack je jednoduše skvělý. Přesně ví, kdy se jaká skladba hodí. Jednotlivé momenty hudba skvěle podkresluje a dodává celému příběhu takovou tu pomyslnou třešničku na dortu. Navíc se zde objevuje i celá řada klasických rockových skladeb z 80. let, které se ke Strážcům, nebo spíš k Peterovi, skvěle hodí a dokreslují tu celkovou atmosféru, kterou Guardians of the Galaxy mají.

Bohužel o trochu horší je technický stav na PlayStationu 5. Hra má totiž tendenci při rychlých pasážích ztrácet snímky za vteřinu a často trpí na chybky, kdy se ztrácí dabing, titulky, postavy zamrzají a je vyžadován restart posledního záchytného bodu. I tak se nejedná ve finále o nic strašného. Jen ty propady FPS jsou vážně otravné. Co se ale zase PlayStationu nedá upřít, tak je haptická odezva. Vibrace v ovladači jsou přesně takové, jaké bych si to u her nové generace konzolí představoval. Každý výbuch, otřes, každý pohyb totiž ucítíte i na ovladači DualSense, takže i za tohle jeden velký palec nahoru.

Ve finále jsem od Marvel's Guardians of the Galaxy vůbec nic nečekal, o to víc jsem upřímně nadšený z toho, co jsem ve výsledku dostal. Skvělé dobrodružství známé party hrdinů na objednávku, které si užijí jak milovníci Marvelu, tak i ti, kteří jsou tímto odvětvím naprosto nepolíbeni. Tohle je přesně to, co jsme na trhu potřebovali. Důkaz, že lineární hry tady ještě mají své místo, a pokud se toho vývojáři zhostí a dají do toho, jak se říká, to srdíčko, může vzniknout právě něco, jako je Marvel's Guardians of the Galaxy.

Guardians of the Galaxy výborně střídá akční, humorné, ale i ty vážnější scény a ví přesně, kde má ubrat jednoho a druhého přidat. Humor je přesně takový, jaký byste od Strážců čekali. Je zkrátka jedinečný a povedený ve všech směrech. Nejednou se přistihnete, jak se smějte naprosto debilnímu vtipu, kterých je ve hře hromada. Souboje jsou zábavné, ač se postupem času můžou stát lehce repetitivní, ale i tak se jedná o skvěle udělaný prvek.

Hudba skvěle vyvažuje důležitost momentů a dabing si zaslouží jen samou chválu. Škoda, že se hra nevyhnula pár otravným chybkám a bugům, ovšem i tak jedná jen o malý kaz na kráse jinak skvělého zážitku.

Jak jsem říkal. Od Guardians of the Galaxy jsem toho opravdu moc nečekal, ale o to víc jsem nadšený. Od týmu Indiana si tak Strážci vybojovali doporučení na 9 bodů z 10. Tohle je přesně to, jak by se měly dělat správné akční adventury pro jednoho hráče.