Dámy a pánové vypadá to, že na dnešní recenzi nám vyšlo perfektní počasí. Slunce je sice schované za mraky, ale teplota se drží na krásných 25°C, takže ve spojení v lehkým větrem máme přímo perfektní podmínky na hodnocení nejnovější golfové hry. Ano, Nintendo znovu navléklo Maria do trika s límečkem a vrazilo mu na záda bag plný holí. Je tu pokračování série zvané Mario Golf a jedná se o zajímavý titul, který naše redaktory donutil znovu si zajít na hřiště a připomenout si, jak moc jim golf vlastně nejde.

GOLF NA DEVÍTI JAMKÁCH NAJEDNOU

Mario Golf: Super Rush je sportovní videohra pro jednoho až čtyři hráče. Snad není třeba ani zmiňovat, že za ní stojí společnost Nintendo a vyšla pouze na konzoli Nintendo Switch. V tomto golfovém dobrodružství, které se stále nerozhodlo, zda chce být 100% pravdivým simulátorem anebo jen zábavnou šílenou arkádou, můžete hrát sami za sebe nebo za postavy známé z oblíbeného houbového světa. Mario, Luigi, princezna Peach, Bowser, Toad a spousta dalších vám jsou všichni k dispozici, přičemž každý z nich má jiné speciální schopnosti, které vám tak či onak pomůžou škodit ostatním hráčům

K dispozici vám jsou klasické golfové turnaje ať už sólo či v multiplayeru (jak kaučovém tak online) anebo příběhová linka. Ta vám zabere přibližně šest až sedm hodin a slouží v podstatě jako jeden ohromný tutoriál, po jehož dokončení jste naprosto připraveni na samotné golfové turnaje.

Základem celého Mario Golf: Super Rush je samozřejmě odpalování míčků. To je velmi povedené a zábavné hlavně proto, že THUNK, který se ozve po správném zasáhnutí míčku je taková slast pro uši, jako málo co. Mechanika odpalů je přitom v podstatě úplně stejná, jako v původním NES Open Tournament Golf - první golfové Mario hře z roku 1987. Jednoduše zmáčknete tlačítko, aby jste zahájili odpal, a následně čekáte na správný moment, kdy dané tlačítko stihnout zmáčknout podruhé tak, abyste míček poslali k jamce s dostatečnou silou. Na tento základ se časem nabalí různá nebezpečí jako je směr a síla větru, úhel pozice, ze které odpalujete, a samozřejmě i jaké hole zrovna používáte. Těchto nejrůznějších atributů, na které musíte při každém odpalu dávat pozor, je vcelku dost, a celou hru tak udržují příjemně svěží, protože jsou logicky rozmístěny ve skrze celou světovou mapu. Bohužel z nich ale ve výsledku žádnou velkou radost mít nebudete, jelikož Mario Golf: Super Rush je velmi jednoduchá hra, a tak na vás neklade žádný nátlak doopravdy se na tyto různá nebezpečí soustředit. Až na pár momentů jako jsou golfové výzvy, jsme celou dobu pocitovali, že tento titul je velmi jasně mířený na děti. Naštěstí obtížnost není až tak jednoduchá, že byste se jako hráči po většinu času nudili, ale hře by rozhodně prospělo mít i svou složitější verzi.

SABOTÁŽ JAKO HLAVNÍ SOUČÁST HRY

Další věc, která nás na základní mechanice celé hry zamrzela, byl fakt, že Mario Golf: Super Rush neobsahuje žádnou možnost znovupřehrání odpalů. Jednoduše řečeno pokud se mi právě povedlo zasadit nádherný chipin, rozhodně vám ho chci natočit do recenze, abyste mi věřili, že se mi to vskutku povedlo. Možnost tento replay třeba zpomalit a přiblížit si kameru na styl klasických herních foto módů jsem považovala za samozřejmost, ale očividně jsem žila v omylu. Samozřejmě můžeme argumentovat tím, že takto je hra mnohem víc realistická, ale já bych řekla, že tuto mez jsme překročili hned v ten moment, kdy jsme zapnuli hru s názvem Mario Golf.

Věc, která se Nintendu ale rozhodně povedla je nový styl hraní golfu přezdívaný Speed golf. V předchozích Mario hrách se vaše postava po odpalu míčku vždy automaticky teleportovala na místo dopadu a byla okamžitě připravená pálit znovu. Při Speed golfu je ale i čas mezi jednotlivými odpaly velmi důležitý, protože už se neteleportujete, ale musíte na místo dopadu doběhnout sami. Nehraje se totiž na počet ran, kterými jste dostali míček z odpaliště do jamky, ale na čas. Na hřišti navíc můžou být v jeden moment až čtyři hráči, takže se klasicky klidný sport mění spíše v takovou zvláštní ale zábavnou bitvu. Správně načasovaným sprintem můžete vrazit do svého protihráče a na chvíli ho paralyzovat. Stejně tak mu můžete vběhnout na míček a odkopnout ho o kousek do strany. Tyto zdánlivé detaily dělají celý golf mnohonásobně zábavnější, protože najednou nejde jen o klasické přemýšlení nad tím, jak a kam míček odpálím, ale i o akční taktizování běhu k němu. Díky tomu, že každý odpal vám přidá 30 vteřin do časomíry, není vůbec chytré běžet co nejrychleji a odpalovat ledabyle, jen abyste byly první. Stejně tak se ale nevyplatí při odpalech zbytečně vyčkávat, jelikož pak vás můžou vaši protihráči předběhnout a páchat neplechu. To vy chcete být první na greenu, abyste případně mohli odkopnout nepřátelské míčky zpět na fairway, nesmí to být naopak.

MAPY NÁDHERNÉ, JEN JICH JE VÁŽNĚ MÁLO

Mario Golf: Super Rush obsahuje ještě další nové způsoby hraní golfu, které stojí za to. Mají v sobě většinou jen malé změny, ale udržují hru svěží a zabraňují repetetivnosti. Za zmínku stojí třeba Battle Golf, což je druhý nejzajímavější styl hned po Speed golfu. Vy a další tři hráči budete na hřišti vytvořeném z 9 propojených jamek - abyste zvítězili, musíte úspěšně trefit 3 z nich. Můžete se pohybovat v jakémkoliv pořadí, ale dávejte pozor, jakmile se jakýkoliv hráč trefí do jamky, tak ta se stane dalším hráčům nepřístupná. Myšlenka Battle golfu mě osobně už od začátku fascinovala, a rozhodně by to byl styl hry, který mě baví nejvíc, jen kdyby vždy neskončil tak rychle. Jak jsme již řekli, Mario Golf: Super Rush je hodně jednoduchá hra a bohužel nenabízí žádné stupně obtížnosti. To ve spojením s cílem trefit tři jamky z devíti bohužel znamená, že klasické kolo Battle golfu nikdy netrvá déle jak 6 minut. Což je jednoduše škoda, protože v takto krátkých soubojích není moc místa na vznik napínavých momentů a nějaké to hromadění adrenalinu.

Jednotlivé herní styly se tedy tomuto titulu povedly a jsou z větší části vskutku zábavné. Hra na první pohled nepůsobí repetetivně, jelikož se neustále nemění jen typy golfu, ale i vaše prostředí. Pokud je něco, co se Mario Golf: Super Rush nedá zapřít, tak je to krásná stylizace. Grafika tedy není ani zdaleka až tak povedená, ale přinejmenším z dálky každé hřiště vypadá nádherně a jedinečně, přičemž často obsahuje unikátní překážky a nebezpečí - příkladem si můžeme uvést třeba bouřkové mraky ve Wildweather Woods a tornáda v Ridgerock Lake. Právě proto je ale tak strašná škoda, že celá hra obsahuje jen a pouze 7 golfových kurzů. Je to dostatek, aby se vám různá hřiště neomrzely během hraní příběhu, ale není to ani zdaleka dost, abyste u hry mohli strávit několik večerů v řadě za sebou. Tento rádoby nedostatek obsahu mě velmi zaráží, protože Nintendo vždy dělalo hry založené na jejich znovuhratenosti. Hry, které jste si koupili, abyste je dohráli třikrát a utopili v nich nekřesťanské množství času. Přesně to ale u Mario Golf: Super Rush udělat nemůžete, jelikož mu jednoduše chybí dostatek rozdílného obsahu. Přitom by stačilo přidat možnost tvorby a hraní komunitních map a hned by bylo postaráno o nespočet hodin zábavy. Hráči by se nažrali a Nintendo by zůstalo celé. Dalším hřebíčkem do rakve je i fakt, že titul neobsahuje žádné online turnaje, což mně osobně připadá skoro jako výsměch. Sportovní hra vytvořená primárně proto, abyste ji hráli proti dalším lidem a soutěžili o první místo? Tak ta si rozhodně nezaslouží online turnaje, ne ne ne. Jednoduše řečeno hned po dohrání příběhového módu znáte celou hru a vše, co nabízí. Tak to ale u hry tohoto typu být nemá.

SKVĚLÁ ZÁBAVA NA RODINNÝ VEČER, NE TAK DOBRÁ HRA PRO JEDNOTLIVCE

Když už zmiňujeme příběh neboli Adventure mode, pojďme si o něm povědět něco více. Již víte, že funguje jako jeden velký tutoriál, co vás naučí vše, co potřebujete vědět o hraní golfu. Stejně tak vám odemkne všechny herní styly a různorodé hřiště, které si pak můžete kdykoliv znovu projít. Bohužel ale musíme rovnou říct, že po stránce čistě příběhové se jedná o zklamání na všech frontách. Bez zbytečných spoilerů řekněme jen to, že se stanete novým žákem golfu a cvičíte, dokud se nestanete novým Tiger Woodsem. Ve své podstatě se jedná o klasickou nezáživnou pokémonní zápletku s jediným rozdílem, že nesbíráte 8 odznaků, ale pouze vylepšujete ten jediný, co už vlastníte. V jeden moment se z ničeho nic objeví příběh další a jaksi hlubší. Jednoduše je vám řečeno, že musíte zachránit celý ostrov, na kterém se nacházíte, a tak jdete flexit se svými golfovými schopnostmi do pár zvláštních bossfightů, načež tato druhá příběhová linka vymizí stejně rychle, jako se objevila. Působí to vskutku zvláštně a jaksi vycucaně z prstu. Neberte mě špatně, samozřejmě jsem nečekala, že zrovna Mario Golf mi nabídne dokonale imerzivní příběh se složitě propracovanou zápletkou, ale jednoduše jsem doufala v něco malinko víc než jen: “Odehraj všechny kurzy a staneš se nejlepším!”

Ve výsledku je tedy Mario Golf: Super Rush nejlepší, když hrajete jen tak s kamarády. V moment, kdy se naučíte veškerá tajemství tohoto sportu, je třeba Speed golf proti dalším online hráčům vážně zážitek. Dokonce i Battle golf vážně stojí za to, když jej můžete hrát třeba se svojí rodinou v obýváku před televizí. Naštěstí jde míčky odpalovat i za pomoci pohybu - stačí si vzít jeden joy con ovladač a máchnout s ním úplně stejně jako s klasickou golfovou holí. Z naší zkušenosti toto snímání pohybu funguje v pořádku, ale tlačítka jsme si oblíbili více, protože jsou přeci jen primární způsob hraní.

Když si to tedy nějak shrneme Mario Golf: Super Rush je vážně dobrá hra na cesty nebo případnou relaxaci po perném dni, ale to je vlastně tak všechno. Na chvíli vás zabaví, ale nedisponuje dostatkem rozličného obsahu, díky kterému byste u ní zvládli sedět dlouhé hodiny. Příběh je velmi silně nemastně neslaný a obtížnost až na pár speciálních turnajů a výzev velmi lehká. Přesto všechno, pokud jste fanoušek golfu anebo jen hledáte něco ne úplně vážného, co ve vás ale stále probudí soutěžního ducha, dejte Super Rush šanci. Já věřím tomu, že i přes neduhy tohoto titulu se k němu jednou za čas budu vracet, jednoduše proto, že ten golf je tam fakt dobře zpracovaný a, buďme k sobě upřímní, díky pohybovému ovládání je to celkem lehká a zábavná party hra. Proto ji doporučujeme na 6 bodů z 10.