Bude tomu už dlouhých šest let od doby, kdy jsme se dočkali poslední LEGO Star Wars hry. Tehdy to byl díl The Force Awakens víceméně doprovázející stejnojmennou sedmou filmovou epizodu. A všechno se zdálo, že bude v pohodě. Postupně jsme se mohli dočkat osmé a následně deváté epizody, pak případně nějaké kompilace. Jenže po vydání právě The Force Awakens a příslušných DLC balíčků přišlo několikaleté ticho.

Vývojářské studio TT Games pracovalo mezitím na několika dalších projektech, ale kolem Star Wars se nic nedělo. Až v roce 2019 došlo na oznámení něčeho nového a světu byl ukázán zcela nový projekt – LEGO Star Wars: The Skywalker Saga. Úplně nová hra obsahující všech devět filmových epizod, jež byly od základu přepracovány a přetvořeny. Nejde tak o remaster nebo remake, ale kompletně nový titul, který dělá spoustu věcí od předešlých LEGO her odlišně. Někdy ale v dobrém a jindy naopak ne tak docela.

Od samotného oznámení hry až do jejího vydání uběhly zhruba tři roky. Jedním z hlavních důvodů tak dlouhého vývoje byl především fakt, jak se alespoň vývojáři dušovali, že tento projekt posune LEGO hry zase o kus dopředu. A už na první pohled je vidět, že o to minimálně snaha byla. Největším důkazem toho je samozřejmě zjevná změna kamery. Vzdálený pohled na jednotlivé lokace, v nichž bojujete, skáčete, střílíte a řešíte hádanky, byl vyměněn za kameru, která je mnohem blíže vašim postavičkám a hra tak spíše připomíná moderní akční adventuru nebo akční RPG. A to i s občasnými neduhy takových her, kdy si kamera myslí, že cpát se do stěny je ten nejlepší možný nápad. Ačkoli se ale může zdát, že tahle změna vlastně zase tak velký efekt nemá, nebo že to naopak úplně ničí zažitou náturu LEGO titulů, pravda je, jak už to tak bývá, někde mezi.

Hned zkraje je nutno podotknout, že naštěstí nejde o prvoplánovou změnu. S novou kamerou totiž počítá jak například soubojový systém, tak i celkový level design a přístup k některým dalším aspektům. Krom větších a rozlehlých prostor se často dostanete do úzkých chodeb. Především v těch nejste odsouzeni na konkrétní úhly, ale všechno máte neustále pod kontrolou. Krom toho, že se cítíte mnohem blíže samotné akci, které opravdu není málo, tak především jednodušeji doceníte všemožné detaily, kterými hra překypuje. Obzvlášť právě pro fanoušky Star Wars je nabídnutí všech epizod v jedné hře, a tudíž ikonických lokací, postav, lodí i hudby, tak trochu jako dar z nebes. Každá postavička nabízí skvělé a detailní zpracování. Spousta z nich působí decentně použitě, sem tam najdete ošoupanou texturu, zaprášené nohy a všechno samozřejmě působí plastově a takovým tím správným způsobem nedokonale jako reálné LEGO figurky.

To je zase vyváženo krásným a poměrně realistickým nasvícením a mnohými efekty nebo elementy, které jsou naopak pravým opakem LEGA. Ať už jde o písek, vodu, různé kameny či asteroidy, spoustu budov nebo i jednotlivé planety. Tahle kombinace samozřejmě není nová, ale stále funguje. A funguje výborně a dokonce bych si troufal říct, že i líp než kdy dřív. S grafikou si vývojáři vážně vyhráli a mnohdy se budete divit, kolik práce si se vším dali kvůli „pouhé“ LEGO hře. Snad jedinou vadou na kráse je bohužel jakési zvláštní rozmazání obrazu ve větších lokalitách nebo obzvlášť při hraní ve dvou hráčích v kooperaci. Jako kdyby se snížilo interní rozlišení hry nebo roli sehrála nějaká špatně implementovaná nebo agresivní hloubka ostrosti.

A pak jsou tu i jednotlivé zvuky, dabing a hudba. Poslední jmenovaná složka je v podstatě celá založená na filmech, takže tady snad ani nešlo udělat něco špatně. Zvuky jsou taky skvělé a všechny ty blastery, světelné meče a zvuky vozidel taky jednoduše poznáte z nejen filmových předloh. O něco klíčovější byl ale právě dabing postav. Protože jde samozřejmě o moderní LEGO hru a postavičky mluví, ačkoli je zde možnost zapnout klasické mumlání. Nicméně k dabingu mohu říct, že se naštěstí také povedl. Ještě aby ne, když si svou roli zopakovali dabéři seriálu Klonové války. A dobrou práci odvedli i dabéři postav pro původní trilogii a tu nejnovější. Sem tam si budete říkat, že je to poměrně zjevná napodobenina hlasů filmových herců, ale snad až na úplně výjimky všechno funguje.

Ale to mě každopádně postupně přivádí k samotnému příběhu. Jak už bylo zmíněno, hra nabízí všech devět filmových epizod (začít lze přitom začátkem jakékoliv trilogie) a snaží se tak zkombinovat tři rozličné generace Star Wars. Příběhy jednotlivých epizod přitom vcelku přesně sledují události filmových protějšků, avšak samozřejmě jim zdaleka nevěnuje jednotlivě tolik prostoru. Každou z nich totiž zpravidla dohrajete do hodiny a půl, přičemž vás čeká vždy pět příběhových misí, které se snaží reprezentovat – a do jisté míry po svém interpretovat – nejdůležitější a největší momenty jednotlivých filmů. Ať už jde o diplomatické vyjednávání a souboj s Darthem Maulem ve Skryté hrozbě, prohlídku klonů na Kaminu v Klony útočí, hledání Luka na Hothu v Impérium vrací úder, obranu Endoru v Návratu Jediho nebo návštěva temné jeskyně v kůži Rey v průběhu osmé epizody.

Spousta momentů je ale zároveň přeskočena a samotné vyprávění tak má nejen spád, ale často až moc rychlý spád. A to i na poměry LEGO her, kdy na sebe jednotlivé momenty úplně dobře nenavazují, všechno působí až moc chaoticky nebo si říkáte, proč to prostě vývojáři trochu nerozšířili. Tohle je o to více znát hlavně v případě emocionálních nebo pro postavy klíčových momentů, jako je třeba smrt Anakinovy matky nebo smrt Lukova strýčka a tety. Všechno působí, jako kdyby se do toho vývojářům úplně nechtělo a je to rychle odmávnuto, abyste se co nejdříve mohli vrátit k hraní. Ve finále si tak uvědomíte, že tam toho příběhu vlastně zase tolik není, a tudíž že tam není ani tolik těch zábavných cut-scén, což je ohromná škoda. Tenhle problém je podle mého nejvíce vidět hlavně v případě první až třetí epizody a v některých částech původní trilogie. Nejnovější trilogie většinu času vypráví svůj příběh vlastně docela obstojně.

Nicméně hlavním důvodem tohohle všeho je především to, že za přibližně stejnou hratelnostní dobu jako u jiných LEGO her The Skywalker Saga nevypráví příběh jedné epizody nebo trilogie, ale celé devítidílné ságy. Naštěstí to z větší části zachraňuje právě všudypřítomný humor. Nemohu sice říct, že by se často objevovaly momenty, které by mě skutečně rozesmály, ale takzvaný „slapstick humor“, respektive fyzická komedie, na kterou hra sází zcela nejvíce, prostě funguje. A najdou se i některé vtipy v samotných dialozích. Třeba narážka na Anakinovu noční můru plnou písku se jen těžko zapomíná.

Vůbec nejvíce času tak se hrou vlastně strávíte při jejím samotném hraní, což je sice správně, ale po čase si uvědomíte, že navzdory novým mechanikám u ní nejspíš nevydržíte tak dlouho, abyste si užili všechen její obsah. Přibližně desetihodinovou kampaň odehrajete bez sebemenších problémů, ale poté se hra vytasí s dalšími věcmi, kde už si začnete říkat, jestli toho přece jenom není trochu moc. Každá z více než dvaceti planet nabízí své vlastní sběratelské předměty, výzvy i vesmírný prostor, kde najdete další aktivity včetně závodů nebo vesmírných bitev. Každá z příběhových misí má své dodatečné vedlejší výzvy a v otevřeném světě poté najdete řadu dalších hádanek.

Problém je v tom, že je toho opravdu až moc. A jen takových Kyber Bricks je přes tisíc. Poměrně brzy se tak váš čas se hrou zvrtne v glorifikovaný a časově opravdu náročný collectathon. A to úplně nevím, jestli je zrovna dobře. A je to zároveň škoda, protože nejde neocenit některé změny, které vývojáři udělali.

Hlavně v případě soubojového systému, který je nyní mnohem aktivnější i zajímavější. Jenom jde samozřejmě stále o LEGO hru a po stránce obtížnosti jde o podobnou triviálnost, jako tomu vždy bylo. Což je škoda, když máte po ruce více útoků, schopností, možnost menších komb i RPG prvky, kterými si postupně jednotlivé třídy postaviček vylepšujete. Ale ve finále vám stejně stačí jenom jeden útok a nic dalšího, s čím si vývojáři dali tu práci, vlastně není vůbec potřeba řešit.

Ze samotné recenze ale nicméně asi chápete, že navzdory snaze LEGO hry posunout o krok dál, což se v některých ohledech i daří, ve finále tenhle titul vlastně nikoho zvlášť nepřekvapí. Rozhodně pobaví a na dlouhé hodiny zabaví, se vším všudy jde stále o pečlivě vytvořenou Star Wars i LEGO hru, ale zároveň jde ve větší míře o projekt, který si umí každý z nás po všech těch letech celkem dobře představit. A který bohužel může v případě spousty hráčů, zvláště těch dospělejších, klopýtnout na tentokrát až přehnaně moc velkém množství jednotvárnějšího obsahu mimo příběhové mise.

Přesto zkrátka musím ocenit tu snahu o evoluci. Změna kamery pomáhá hratelnosti i atmosféře, pozice některých sběratelských předmětů tak působí záludněji a sofistikovaněji, všude je více detailů a mít všechny tři generace Star Wars v jedné hře je zkrátka skvělé. Postaviček najdete skoro čtyři stovky a krom těch nejikoničtějších tu lze najít i naprosto obskurní jedince. Dokonce i téměř všechny příběhové mise stojí za to, protože svou hratelnost dostatečně často obměňují. A tak jednou hrajete za rytíře Jedi se světelnými meči, jindy střílíte z blasterů, tuhle vás čeká honička na speederu, jindy vesmírná bitva a sem tam i nějaký bossfight. Jenom je škoda, že navzdory všem novinkám hra stále nenabízí možnost online kooperace.

Fanoušci Star Wars nicméně před sebou mají opravdu výborný titul, který tomuto universu ani v nejmenším nedělá ostudu. Milovníci všemožných LEGO her jakbysmet. Pokud ale těmto hrám moc neholdujete nebo jste čekali opravdu výraznou evoluci zajetých mechanik, tak LEGO Star Wars: The Skywalker Saga pravděpodobně nebude něco, po čem byste měli okamžitě sáhnout. I z toho důvodu si hra od nás odnáší doporučení na 8 bodů z 10.