Pojďte blíže, posaďte se a poslouchejte. Povím vám příběh. Příběh, který je schovaný pod vrstvami tajemství a ztracen v čase. Tento příběh vypráví o strážcích, jež drželi ochranou ruku nad lidmi a ti se jim za to vřele odvděčili. Až na jednoho. Grimnira. Ten rozpoutal peklo na zemi. Svázal ochránce, zotročil, zkazil a podmanil si celý ostrov. Je tu ale jedna naděje. Tou je poslední liščí ochránce a havran. Tato dvojice musí zpustošenou zemi zachránit v příjemné adventuře Spirit of the North 2.

Rovnou píšu, že Spirit of the North 2 není pro každého. Tento kousek se totiž snaží být příjemnou adventurou, ale v otevřeném světě, který vypadá… prázdně. Zároveň vás nechce vyloženě vést za ručičku, ale napříč celým ostrovem, kde se odehrává příběh hry, je několik nenápadných navigačních prvků. Má tudíž o hodně blíž ke hrám, jako je lovecký simulátor Way of the Hunter, kde je pomalý průzkum klíčový a za vaši obezřetnost vás hra odmění.

Po grafické stránce mohou některé části působit i repetitivně, jelikož se využívají ty samé modely skal, stromů i budov. Při hledání cesty za odstraněním zla z vaší země projdete mnoho lokací. Každá je ovšem něčím speciální. Ať už se jedná o lávové gejzíry, zasněžené hory nebo hustý les, kde hra předvádí, co vše umí a vytváří malebná prostředí se silnou atmosférou. Kouzlo je ale v samotném průzkumu. Pokud budete dostatečně trpěliví a využijete i okolní hudbu, můžete narazit na tajné jeskyně, podzemní chrámy, doupata, tábory, hradby i nástěnné malby, které postupně odkrývají minulost. Nejsou ale rozházeny po ostrově jen tak. Každá stavba má své zvláštní umístění v terénu a během putování tak můžete objevit ještě další příběh, který není nikde vepsaný. Pečlivé pozorování nástěnných maleb odhaluje uctívání ochránců. Různé tábory jsou stopy po táhnoucích jednotkách, které chtěly vše zničit. Některá místa skrytá v podzemí v sobě ukrývají hrobky dávných předků důležitých pro utváření světa. Určitá místa jsou dokonce vytvořená tak, aby se do nich horko těžko dostávalo, a jiná jsou velmi otevřená pro nové návštěvníky. Výjimkou nejsou ani velmi pustá místa s atmosférou plnou beznaděje.

Průzkum není tedy jen vedlejší dobrovolnou aktivitou, ale je základem celé hry. Neustále se budete chtít zastavovat a zkoumat i zdánlivě bezvýznamná zákoutí. Mnoho odměn není přímo před očima, ale vyžaduje trpělivost, zvídavost a někdy i experimentování. Právě díky tomu hra odměňuje pomalé tempo a chuť objevovat. Místo, kde se na první pohled nic neděje, může skrývat spínač, tajný průchod nebo vizuální narážku na události, které změnily svět. 

Pokud najdete speciální místa pro příběh, celkem pravděpodobně narazíte na hádanku nebo truhly a vázy. Z těch můžete získat velké množství krystalů. Ovšem odměnou za hádanku je něco trochu zajímavějšího. Abyste ji ale vyřešili, budete pravděpodobně potřebovat speciální schopnosti. A tady to začíná být velmi zábavné.

Na rozdíl od prvního dílu je zde využit systém run, které zde slouží jako vylepšení. Můžete je získat nejčastěji z truhel nebo při dosažení kritického milníku ve hře. Naráz jich ale můžete použít jen šest. Je tedy potřeba dobře volit mezi různými vylepšeními, jelikož vám umožní i takové srandy, jako je létání s pomocí havrana, využití spirituální lišky nebo proměnu v malinkatou duši. Správná kombinace run vám umožní snadnější průzkum nebo vám dovolí vyřešit složité hádanky. Jejich efekt se dá následně zlepšit i ve stromu dovedností, kde mimo jiné najdete vylepšení pro vaši lišku v podobě delšího letu, více zdraví nebo třeba zvýšené šance na nalezení více krystalů.

Zmíněné krystaly nejsou samozřejmě jen na parádu. Společně s dušemi se jedná o hlavní měnu. Skrze ně lze odemykat obelisky, jež odhalují mapu. Kde je ale využijete nejvíc, je mývalí obchodník. V každé lokaci jich pár najdete a tito maskovaní bandité toho nabízí poměrně dost. Kromě run zde najdete i klíče od místních liščích domovů, kde se můžete ubytovat. A pokud si chcete pořídit různé skiny a zbarvení očí, tak ty zde najdete taky.

Spirit of the North 2 si velmi zakládá na jedinečnosti. Jen stěží se stane, aby dva hráči měli na chlup stejnou lišku. K tomu dopomáhá velké množství možností úprav. Od šířky, délky a zkosenosti čumáku, přes nasvalení a chlupatost těla, až po délku ocasu nebo drápů. Ze základních tří skinů se postupně můžete vyšplhat až na 30 různých vzhledů. Oči jsou také jedinečné a abyste je získaly všechny, je potřeba je objevovat postupně. Jinak se může velmi snadno stát, že některé omylem nenajdete. Při pátrání buďte na pozoru. Kromě truhel a váz budete objevovat příběhové svitky a klíčové předměty, které budete muset přinést většinou před svatyni zvířecího ochránce.

Doposud vše zní jako hezká klidná hra, která ukazuje, co vše je možné. To ale platí bohužel pouze v případě, pokud máte doma herní mašinu s nejnovější grafikou a procesorem. Druhý díl běží na Unreal Enginu 5 a využívá všeho, co tento engin nabízí. Kvůli tomu je optimalizace obří kámen úrazu. Hra se dokáže tvářit jako malebné místo, kde necháte stovky hodin. Realita je ale někde jinde. Pokud máte podobnou sestavu jako já, tak se na vysoké detaily netěšte. Automaticky se vám třičtvrtě nastavení nastaví na možnost low a ani DLSS a další fígle na vylepšení vám nepomohou. Samotný fakt, že v lokaci, jako je Mosswood, je neuvěřitelné množství objektů k vykreslení, následnému počtů snímků těžce nepomáhají a budete rádi za stabilních 30 fps při nízkých detailech. Jedná se o problém, který v době psaní recenze vznikl po vydání hry a vývojáři usilovně pracují na jeho vyřešení. 

Když ale vše pracuje tak, jak má, je tady samotný způsob ovládání. A ten je… docela zajímavý. Oproti klasickému skákání s odhadem tu existuje automatické zaměřování. Podle toho, kam vaše liška kouká, se objeví modrá šipka, jež slouží jako ukazatel místa doskočení. Tento styl pohybu oceníte při postupu prostředím, které je moc příkré, zrádné nebo když potřebujete bezpečně vystoupat na vyvýšená mista. Naneštěstí lze tímto stylem dosáhnout takových nepěkností, jako je běhání po kolmých stěnách nebo proskočení texturou.

Kde budete proklínat pohybový systém, tak to bude při konfrontaci ostatních strážců. Jak tvrdí vývojáři, nejedná se o bosse, které musíte zničit, ale o jejich očištění. Upřímně tyhle střety se tak špatně ovládají, že budete spíše vy bojovat s ovladačem než vaše liška například s muflonem. Je to celé neobratné a velmi často umřete na nesmyslné hitboxy. Jeden příklad za všechny: při souboji s vlkem budete lítat jak pingpongový míček vzduchem, než naprosto přesně vychytáte ono okno, kdy vám vlk nic neudělá. A to nemluvím o faktu, že přeskok se provede směrem, kam kouká vaše kamera, ne liška. Navic téměř vše se dá poměrně jednoduše obejít, jelikož každý strážce má přesně předdefinované sekvence pohybů, které když provede, tak se „vypne“ a čeká na akci od vás, která mu ubere životy. 

Kde si ale dovolím tvrdit, kde hra exceluje i přes problémy skrze optimalizaci je hudební doprovod. Pro hru bylo složeno velké množství hudebních kousků, které skvěle podtrhují atmosféru. Jednotlivá místa díky tomu získávají nádech tajemná a kdo bude pozorně poslouchat, tak může objevit jednotlivá tajemství jen podle hudby. Navic krásně doprovází i poměrně dost dobře provedené animované akční sekvence, které se vykreslují v reálném čase. Tady jen vřele doporučuji nic netahat v tlamě, jinak ty akční a emocionální pasáže vypadají dost komicky.

Je tedy Spirit of the North 2 úspěšným nástupcem? Ano, je. Pro fanoušky jedničky je to vše, co si přáli a mnohem více. Samotný gameplay navic obohacují náhodné události, jako je sprška meteoritů nebo cesta z houbiček, což hezky rozbíjí stereotypní průzkum. V současné době ale hru sužují mnohé technologické nedostatky v podobě optimalizace, bugů a prázdného světa, který kazí opakující se modely. Kdyby tento titul vyšel jako early access, tak by se jednalo o vynikající kousek. Naštěstí vývojáři neusínají na vavřínech a stále do hry investují hromadu času, aby vše bylo dokonalé. Zda se tak stane, je otázka budoucnosti. Velkým plusem proto, aby se hráči ke hře vraceli, jsou i sobotní události, kdy se ve hře objevuje tajemná postava a přináší něco nového. Kdo tedy propátrá každé zákoutí, bude mile překvapen tím, co vše dokáže objevit, kam všude se dá dostat a jak moc dokáže tento titul odměnit. Pokud navíc dokážete poskládat i příběh, zjistíte, že se jedná o dost temný svět plný beznaděje, který je potřeba zachránit