Manželství je v mnohém jako videohra pro dva hráče: proto abyste překonali řadu překážek ve svém společném životě, musíte spo-lu-pra-co-vat. Musíte taky komunikovat, a pak snadno poznáte, kdy máte mluvit a vědět, kdy spíš mlčet a poslouchat. Především ale musíte vědět, že se na toho druhého můžete spolehnout. Ne nadarmo se říká, že tahle hra vás dokáže s člověkem, co ji hrajete buď sblížit, či rozhádat.

U postav Cody a May to pak platí dvojnásob. Atraktivní kooperativní 3D plošinovka je od základu navržena pro dva hráče. A to jak lokálně, tak online. Odehrát ji tak musíte ve dvou. A to ať už se vám to líbí nebo ne.

It Takes Two je kooperativní hra poháněná interaktivním příběhem, která se svým žánrem nachází na pomezí plošinovek a adventur. Her čistě pro dva hráče paradoxně není na scéně moc. A proto, když se objeví obzvlášť dobrá, získá neskutečnou pozornost. Hazelight Studios se už po několik let snaží kooperativním hrám vylepšit reputaci. A jejich předchozí A Way Out ukázalo, že je hráči umí ocenit. It Takes Two šlo ale v rámci spolupráce dál a nabízí ucelené hřiště pro děti, dospívající i dospělé.

It Takes Two je kompilací toho nejlepšího z herního designu za poslední dekádu ve videohrách. Nejde jen o žánrové zasazení, ale také o přístupnost pro všechny věkové kategorie – tuhle hru si užije, jak vaše mamka, taťka, babi i děda, tak klidně vaši známí, kteří nikdy žádnou hru nehráli.

Odvážné tvrzení, ale pravdivé: Hra je v určitých ohledech jednodušší, či lépe řečeno – komornější. A to i po příběhové stránce: manželé Cody a May; se po pár společně prožitých letech rozhodnou oddělit. Jenže to si jejich malá dcera Rose nejen, že nepřeje, ale cítí, že se rodiče rozcházejí z nesprávného důvodu. Prostě spolu nemluví. A proto se ke slovu dostane magická postava Knihy Dr. Hakima, která její rodiče dostane do fiktivního světa, ze kterého vede pouze jedna cesta ven: skrze všechny problémy, které jejich manželství pohřbilo hluboko do země.

Tahle hra by měla mít rovnou podtitul IT TAKES TWO dvojtečka BRUTÁLNÍ TERAPIE; protože od samotného začátku vidíte klasický vzorec rozpadlého vztahu, když tu náhle přichází zvrat, který dvojici uvrhne do nebezpečí, ze kterého se dostanou pouze společnou snahou. A to není dvakrát originální koncept.

Je to zároveň věc, která mi osobně vadila na hře nejvíce. Zatímco hratelnost se mění s každou kapitolou a je originální. Příběh se zdá, že byl dimenzován na mnohem menší počet úrovní a tak budete jak na horské dráze sledovat, jak se Cody a May sbližují, nutno říct, velmi natahovaně, aby se záhy zase rozeštvali nad nějakou kravinou, nad kterou by racionální člověk už dávnou mávnul rukou. Jenže možná to je TO umění. Racionálně se často lidé při takových situacích nechovají.

Důležité ale je, že to svým způsobem stačí. Alespoň jako kulisa pro mnoho kreativních nápadů, které jsou naprosto otevřeně vypůjčeny z jiných titulů. Na začátku každé kapitoly získáte nové dovednosti a budete muset společně přijít na to, jak fungují a jak spolupracovat. Tyto schopnosti jsou rovněž exkluzivní zvlášť pro Codyho a May, takže si hru musíte zahrát dvakrát a prohodit si postavy, pokud si chcete vyzkoušet úplně všechny úkoly.

IT TAKES TWO JE KOMPILACÍ TOHO NEJLEPŠÍHO Z HERNÍHO DESIGNU ZA POSLEDNÍ DEKÁDU VE VIDEOHRÁCH.

Vyobrazené překážky pracují s prostředím okolí domu rodiny – projdete si pokojem Rose, kuchyní, ale také nevypleněnou zahradou. Budete dokonce bojovat s nejrůznějšími nepřáteli. Od vos, přes naštvaný vysavač, kladivo, chobotnici. Fantazie „Příběhu hraček“ zde funguje neskutečně. Natahovaný příběh doplňuje skvělý humor – který poznáte ať už v designu úrovní samotných, tak i v cutscénách. Nejde jen o scénky sezení páru na terapii Dr. Hakima.

Dospělý humor zde funguje na výbornou, nevinný pohled dětí na scénu s mučením plyšového slona si nedovedu sice představit, ale za to se jedná o naprosto luxusní část hry. Stejně tak chvíle, kdy hra mění perspektivu: chvíle, kdy se z plošinovky stává doslova Diablo je skvělé narušení toho, co od hry očekáváte.

Josef Fares, hlavní designér této hry, nemá rád „sbírání kolektiblů“ a tak na ně zde nenarazíte. To ale neznamená, že ve světě není obsah. Místo toho It Takes Two odehrajete relativně rychle – hra obsahuje devět kapitol, které se ovšem rozkládají na menší části. Úrovně dokáží být rozlehlé a doopravdy přeplněném obsahem, který je sice velmi lineární, ale obsahuje zákoutí, která můžete objevovat a narazit na příjemné detaily, easter eggy či speciální duelové minihry. V nich se naopak postavíte proti sobě a můžete si na druhém vybít cokoli, co máte na srdci – ať už druhého stáhnete do jámy, natřete mu to v koulované či přechytračíte v šachách. To slovo „můžete“ je velmi důležité, divili byste se, kolik obsahu můžete přeskočit, pokud světy pouze prosvištíte.

Nejdůležitější ale je, že každá úroveň je vždy naprosto odlišná – zatímco v kůlně budete jako May rozbíjet všechno kolem sebe kladivem a s Codym budete házet hřebíky, v kukačkách budete mít klona a hýbat s časem a na půdě věci rozhýbete hlasem a budete máchat s velkými činely – proto se u hry nebudete nikdy nudit, hra mění samotnou hratelnost tak rychle, že vás mechaniky nestačí prakticky omrzet.

Stylizovaná grafika hře sluší. Trochu ztuhlejší animace obličejů kompenzuje skvělý dabing, Joseph Balderrama a Annabelle Dowler společně ladí. A i fakt, že Joseph zahrál dvojroli na Dr. Hakima, a postavy nezní vůbec podobně, je skvělá práce.

Unreal Engine pohání hru dobře a titul nabízí velmi dobrou optimalizaci, už od svého vydání. Grafické efekty i kvalita shaderů ke grafice sedí, a to i za předpokladu, že je obrazovka rozdělena na dvě části – takže je nutné zobrazovat efekty ze dvou kamer současně.

It Takes Two je rozhodně jedna z nejkreativnějších her roku 2021. Má výborný audiovizuál, ale pokulhává lehce s vyprávěním příběhu, který je přinejlepším průměrným. Dohromady ho ale lze velmi dobře tolerovat. Obzvlášť když připočteme přístupnost a excelentní level design. Těžko byste hledali lepší kooperativní hru.