Vstávat a cvičit, Alyx Vance! Gordon Freeman má momentálně nedobrovolnou dovolenou a lidstvo by teď vážně potřebovalo pomoc. Tak honem, stačí nasadit virtuální realitu, nahodit po 12 letech Half-Life a jde se na věc!

Ano, je to tak, Half-Life je po 12 letech zpět, a tak jako první a druhý díl nastolil nový standard mezi FPS hrami na několik let, Half-Life: Alyx přináší nejvyladěnější a nejpropracovanější VR zážitek. Budete se kochat každou scénou, jak kvůli vzhledu, tak kvůli interaktivitě.

Začneme ale u zasazení. Ocitáte se v roli Alyx Vance, která se spolu se svým otcem Eliem a vlastním odbojem snaží svrhnout moc Combine a nastolit lidstvu opět mír a klid. Vše ale začne jít z kopce, když Elieho odhalí a unesou. S pomocí odboje se tedy vydáváte na záchrannou misi, během které nastane ještě mnoho zvratů a překvapení.

Stejně jako Half-Life 2 se Half-Life: Alyx odehrává v City 17, mezi událostmi Half-Life 1 a 2. A je opravdu na co koukat. Každá scéna, každý kout je nacpaný detaily a předměty, se kterými se dá interagovat. Často si uvědomíte až po 10 minutách že už nějak dlouho procházíte v místnosti každý šuplík a poličku. Je to ale opravdu něco, co si uvědomíte až po vlastním hraní. Když jsem se díval na gameplay videa, říkal jsem si, že to procházení 20 skříněk v řadě je dost otravné. Tato hra vás ale atmosférou a detaily vážně vtáhne do jiného světa, ve kterém jsem vážně chtěl prošmejdit každý kout a najít každý zásobník. A právě to Valve udělalo na výbornou. Kdykoliv jsem si řekl, že ujdu těch extra pár kroků, protože nějaký kout vypadá, že by mě mohl odměnit, když nepůjdu přímo po hlavní čáře, tak se to vyplatilo. Vždy když jsem smetl z poliček nepořádek nebo nahlédl za hromadu krabic, čekala tam na mě odměna za exploraci

Half-Life: Alyx nabízí 4 obtížnosti, které mění výdrž i hbitost nepřátel. Pokud zvolíte jednu z vyšších obtížností, bude zmiňovaná explorace pro více nábojů hodně potřeba. Chytání věcí je navíc neskutečně zábavné a intuitivní. Máte na rukách speciální rukavice, na kterých máte informace o zdraví, a navíc gravitační věcičku podobnou gravity gunu z Half-Life 2. Stačí ukázat na věc v dálce, aktivovat rukavice a švihnout k sobě. Předmět v dáli potom co nejlepší křivkou přiletí k vám a stačí ho chytit. Tohle švihnutí a chytnutí budete mít po chvíli naprosto v malíčku a neomrzí vás ani po hodinách hraní.

Ovládání je celkově velice intuitivní a Valve myslelo vyloženě na všechno. Jsou k dispozici nastavení na hraní ve stoje i vsedě. V místnosti i na místě. Výška se dá kalibrovat přímo ve hře. Je zde i podpora pro leváky, což překvapivě nemá každá VR střílečka. Myslelo se zároveň na obě strany spektra VR hráčů. Pokud je vám nevolno při prudkých pohybech ve VR, můžete se pohybovat teleportem, při kterém zhasne váš pohled a objevíte se na novém místě. Pokud chcete přitvrdit, můžete třeba zvolit teleportování bez zhasínání pohledu, nebo přímo plynulý pohyb joystickem. Navíc se dá i nastavovat, zda vás jistí nepřátelé mohou vcucnout ke stropu, nebo jestli některá světla ve hře nemají rapidně problikávat. Z Half-Life Alyx si zkrátka můžete udělat naprosto nejpříjemnější hru dle vašich preferencí. Tento titul navíc není limitovaný na vybrané VR zařízení a Valve se vážně snažilo všem poskytnout šanci si Half-Life: Alyx zahrát. Ať už vlastníte Valve Index, starý Oculus Rift a HTC Vive, novější headsety od HTC a Oculusu, nebo i velkou škálu Windows Mixed Reality headsetů, tak si zahrajete. Jediný nepodporovaný headset je PlayStation VR, protože Half-Life Alyx vyšel pouze na PC. 

Jak již bylo řečeno, Half-Life: Alyx je naprosto dechberoucí svou atmosférou a grafikou, a i na nejnižší detaily vypadá výborně. Valve se navíc povedlo velice dobře optimalizovat Source 2 pro VR - i na horší grafické kartě hra běží nad 140 snímků za sekundu. Je opravdu úžasné vidět City 17 znovu po 12 letech v moderním podání. Když se krčíte za kontejnerem a hned vedle vás je Combine, máte z něj ve VR mnohem více strach. Působí mohutně a jsou najednou mnohem uvěřitelnější hrozba. A to jsem raději zatím ani nezmínil headcraby. Konstantně jsem z nich měl ve VR husí kůži, a kdykoliv hladově vyskočili na mou hlavu, v panice jsem vystřílel asi více nábojů, než bylo třeba.

Na sebeobranu budete mít v průběhu hry mnoho zbraní. Začínáte s obyčejnou pistolí, poté narazíte například na brokovnici, pulzní pušku, granáty a podobně. Každou zbraň si také můžete u upgrade stanicí vylepšovat za pryskyřici, kterou naleznete všude možně po světě, pokud se dobře díváte. Například si můžete zvětšit zásobník, nasadit si na zbraň laser nebo si z brokovnice třeba udělat granátomet. Vše záleží na tom, jak jste pečliví s prohledáváním prostředí a kolik pryskyřice nasbíráte. Mimo zbraně máte u sebe vaše vlastní hackerské udělátko - Multi-tool. S tím budete řešit nespočet miniher, které se vždy promítnou před vás a vy je můžete v 3D prostoru řešit. Po světě jsou rozesety doplňovací stanice pro Combine, ve kterých je munice a léčivé injekce. Pro jejich otevření potřebujete také vyřešit jednoduchý 3D puzzle. S multi-toolem budete například i přesměrovávat elektrický proud ve zdech, abyste zapnuli něco jiného.

Ovládání zbraní a jejich přebíjení je velice svižné. Vysunete zásobník, sáhnete za rameno a vytáhnete vždy správný typ munice. Pro uložení munice a pryskyřice do inventáře stačí zkrátka hodit je za hlavu, samozřejmě s mírou, a ony se uloží. Poté na každém zápěstí máte slot na jeden speciální předmět, jako je léčivá injekce, granát, přístupová karta apod. 

Half-Life: Alyx vážně dělá všechno, co by správná imerzivní VR hra měla dělat, a nasadila laťku pěkně vysoko. To nejlepší na této hře je, že vše, co bylo doteď zmíněno, je vyladěné a promyšlené do posledního detailu. Nestalo se mi, že bych byl vytržen z herní reality kvůli nějakému bugu, vše zkrátka fungovalo. 

Half-Life: Alyx je podle nás nejlepší hra, co zatím na VR platformu vyšla. Explorace, atmosféra, gameplay, příběh… - všechno hodnotíme na jedničku. V tomto případě vlastně tedy na desítku. Za tým Indiana si hra odnáší 10 z 10.