Tak jako ve skutečnosti, tak i díky britskému studiu Codemasters vychází každý rok nová sezona Formule 1, které se alespoň v digitální formě budeme moct zúčastnit. Často se setkáváme s tím, že u her, které vycházejí rok co rok, se skoro nikdy nedočkáme nového obsahu, ale většinou jde jen o zkopírovanou verzi předešlého roku. Na jednu stranu musíme říct, že to samé z velké části platí i u nové F1. Na druhou stranu ani ve skutečném šampionátu se toho po technických směrnicích tento rok moc neměnilo.

Hned na začátku si musíme říct, že Formule 1 není běžná hra pro všechny. Díky Netflixu a velice oblíbenému seriálu ze zákulisí formulí s názvem Drive to Survive se ovšem objevilo konečně zase více fanoušků, kteří propadli kouzlu tohoto motorsportu.

PLNOHODNOTNÝ PŘÍBĚH

Největší novinka tohoto ročníku je příběhový mód. V roce 2019 jsme dostali ochutnávku. Teď už si ho užijeme v plnohodnotné verzi. Vaším největším rivalem bude starý známý Devon Butler. Vy se chopíte role mladého jezdce Aidena Jacksona a týmového kolegy Caspera Akkermana. Na začátku si zvolíte jeden z pěti týmů, za který budete jezdit. Celý příběh se ve zkrácené verzi odehraje během tří sezon. První sezonu začínáte v nižší kategorii Formule 2. Hlavní příběh ale začíná až v královské třídě F1.

Příběh je rozdělen na 17 kapitol, nejčastěji budete začínat v půlce závodu a budete mít jasný cíl co musíte splnit. Podle obtížnosti zvládnete Breaking Point odehrát za 6 až 8 hodin, možná i déle. Záleží, jak jste šikovní a jak moc trávíte času pročítáním novinek, e-mailů a sociálních sítí. Tento fakt krásně utváří atmosféru a dokresluje celý příběh. Dozvíte se, co si o vás myslí okolí nebo novináři. Bohužel tuto věc nemůžete ovlivnit, protože se nemůžete ve hře vyloženě nijak rozhodovat. Pokud nesplníte daný cíl, budete muset závod opakovat do té doby, než se vám ho podaří splnit.

Příběh je předělován cut-scénami, které jsou doplněny o akční scény s výtečným střihem. Mimika i lipsync postav je na skvělé úrovni. Bohužel chybí české titulky. Videa se ale ukládají, a tak pokud jste něčemu nerozuměli, můžete se jednoduše vrátit do galerie a zkouknout daný segment znovu a lépe ho pochopit.

DVĚ GENERACE PILOTŮ

Příběh ve sportovních hrách je úžasná věc, ač někteří lidé můžou říct, že příběh Aidena a Caspera je béčkový film přitažený za vlasy. Já jako fanoušek formulí musím říct, že jsem si ho užil. Příběh vypráví o mladém, talentovaném jezdci, jenž dělá chyby, ale má na to, aby se stal šampionem. Pak je tu starší jezdec, který už šampionem byl, má velké zkušenosti, ale rychlost už chybí a té dravosti nové generace nestačí. Zde jsem osobně měl pocit, jako kdyby Aiden představoval Charlese Leclerca, Maxe Verstappena, Landa Norrise a další mladé jezdce dohromady. Pak je tu Casper, který je mix té druhé generace: Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Fernando Alonso a další stará garda.

Zkrátka příběh je dobře udělaný a každý si v něm může najít to své. Díky záživnému vyprávění jsem strávil ve světě formulí přes 8 hodin v kuse a nezačal se nudit, a dokonce jsem ani nedostal pocit, že bych potřeboval pauzu. Přesto více než na obdobný příběh stále čekám na den, kdy světem formulí budu moc projít od Formule 2 a bojovat o sedačku v F1. A jednou třeba získal i místo v top týmu. Chtěl bych, aby má rozhodnutí měla vliv na ostatní věci. Zkrátka přidat tomu ještě trochu větší RPG prvek, třeba se toho jednou dočkám.

GRAFIKA STAGNUJE

F1 2021 není jen o příběhovém módu. Tak jako skutečné závody, tak ani ty herní nepřináší moc novinek. Tento díl už vyšel i na nové generaci konzolí, přesto se grafického posunu nedočkáme, kromě možnosti ray tracingu pro lepší odrazy a efekty. Což si ovšem užijete, jen pokud máte RTX grafickou kartu. Engine prošel změnou naposledy před pěti lety a od té doby zůstává víceméně stejný. Přesto se mi hra graficky líbí a nemám s ní problém. Další malé detaily se ale najdou, obloha je tmavší, statická vozidla okolo tratě jsou čerstvě vymodelovaná a lepšího detailu se dočkal trávník, plot a mantinely. Monoposty zůstaly stejné, stejně tak i tratě.

Jízdní model se také nedočkal vyloženě žádné velké změny. Na druhou stranu zde budu opakovat to samé, co na začátku. I v reálné F1 se kvůli covidu odsunuly nové technické směrnice, které mají měnit vzhled formulí a jejich aerodynamický balík a tím jejich jízdní model. Ačkoli právě díky covidu měli závodníci více času a při virtuálním závodění přinesli vývojářům hodnotné informace. Díky tomu se lehce změnila práce s pneumatikami, trakce a trochu méně přítlaku v zatáčkách v důsledku zmenšení zadní části a difuzoru.

Zpracovalo se i na destrukčním modelu, kdy už to není jen o utržení zavěšení, zničení předního křídla, ale například i zadního spoileru. To se mi osobně velice líbilo.

KARIERA STEJNÁ, ALE NOVĚ I V KOOPERACI

Rovněž byly přepracovány vývojové úkoly v tréninkových sezeních a byla zpřístupněna sada mini-her „rychlého tréninku“, díky níž získáte vývojové body, když nemáte tolik času anebo se vám zkrátka nechtějí jezdit tréninky. Jedním z přidaných prvků pro hodnocení závodníků v letošním roce je nová statistika „zaměření“, která je ovlivněna týmovými aktivitami, výkonem a tiskovými konferencemi.

Režim kariery zůstává stejný jako v minulém roce, můžete se buď chopit jen jezdce anebo přivést do série svůj vlastní tým. Novinkou je kooperační režim, kdy celou karieru můžete odehrát s kamarádem, a to buď jako rivalové nebo jako týmoví kolegové. Jediné omezení je, že si ho nezahrajete na jednom počítači/konzoli, ale pouze přes internet.

Režim split-screenu přesto nechybí, a tak si s kamarádem můžete zahrát spolu i u jednoho počítače nebo konzole. Bohužel ne kariéru.

Vaše neustále hraní bude navíc odměňováno postupem v Podium passu, který působí trochu úsměvným dojmem. Barevné skiny si mi nelíbí, a tak mi nějak neměl moc co nabídnout. Kéž by tam bylo aspoň speciální zbarvení monopostů top týmů z různých výročních závodů. Bohužel toto bude už opět licenční problém. Trochu škoda, že obdoby battle passu s mikrotransakcemi se dočkáváme už úplně ve všech hrách. Ale doba je holt taková.

V neposlední řadě musím zmínit, že v tomto ročníku chybí historické monoposty, což mě osobně tak nevadí, ale chápu, že jiné fanoušky to může velice mrzet.

Pokud jste milovník multiplayeru, tam byla přidána nová možnost „Social Play“, která vám usnadní naskočení a vytvoří méně skličující online zážitek. Byl také aktualizován prohlížeč serveru, který vám usnadní hledání závodů, které chcete. Vizuálně existuje také větší přizpůsobení, kdy nyní můžete na halo přidat samolepky, stejně jako zvolit svou vítěznou vysílačku. Poprvé ale také můžete křičet na tým nebo fanoušky, když vyhrajete.

Co dostanete tedy od F1 2021? Příběhový režim, karieru v kooperaci, soupisku F2 z roku 2020, 21 tratí a 10 oficiálních týmů. Letošní týmy F2 budou přidány později jako bezplatné DLC a tratě budou na podzim rozšířeny o Portimao, Imolu a Džidda v Saudské Arábii. Proč tedy přecházet na nový ročník? Myslím, že je toho dost. Ano, kopíruje předešlé díly, přesto přináší čerstvý obsah. Rozhodnutí, zda přejít, pokud vlastníte předešlý díl, nechám na vás. Pokud máte ročník 2019, koupi nového dílů vřele doporučuji.

Tato série z dílný Codemasters je zkrátka perfektní už několik let, užít si roli jezdce formule 1 se nepovede každému, ale díky vývojářům a skvělému zpracování tu možnost dostane alespoň virtuálně každý, kdo o to projeví zájem. Za tým Indiana si F1 2021 odnáší na míře doporučení 9 bodů z 10.