Forza Horizon je jednou z nejlepších závodních sérií, které aktuálně herní scéna nabízí. Už u třetího dílu se dalo najít jen málo chyb, i přesto však studio Playground Games sérii s každým dílem posouvá dál. Ve čtvrtém titulu už jsme dokonce dostali střídání ročních období, a tak se člověk sám sebe začne ptát, co se vlastně vůbec dá v dnes recenzovaném pátem díle zlepšit. Ukazálo se, že hodně. Ať už je to grafika, mapa, struktura příběhu, tuning aut, konečně funkční multiplayer nebo snad jen maličkosti, kterých si na první pohled nevšimnete. Vše se opět posunulo dál. Vše je lepší, vyladěnější a jde jednoduše vidět, že Playground Games už vědí, co dělají, a ještě lépe, naslouchají fanouškům. Tak se pohodlně usaďte a vydejte se se mnou na recenzi jedné z nejlepších her, co jsem měl kdy možnost hrát.

POKUD NEVÍTE, O ČEM JE ŘEČ...

Pokud nejste s touto sérií obeznámeni, pojďme si rychle shrnout jejich několik základních charakteristik. Forza Horizon vždy byla především obřím závodním hřištěm než seriózní kompetitivní hrou nebo příběhovým titulem. A to stejné platí o pátém díle. Horizon vás vhodí na mapu, představí vám nějakou velice základní strukturu postupu a nechá vás závodit. Chcete jezdit offroad, rally-cross, silniční závody, pouliční závody v provozu, soutěžit s ostatními v multiplayeru? Chcete lovit body v driftovacích zónách nebo jenom sbírat auta a hledat je v zapomenutých stodolách? Vše tady je. A rozhodně toho není málo, takže ať chcete hrát jakkoliv, tahle hra vám to umožní.

Co se pak týče jízdního modelu, tak má rozhodně blíže k simulaci než k arkádě. V nastavení si ho můžete sice lehce přizpůsobit a zapnout různé asistenty, ale auta se vždy budou chovat spíše realisticky. Nemusíte se nicméně bát, že byste potřebovali volant nebo stovky hodin tréninku: Stejně jako v minulých Horizon hrách jde prostě o realistické, ale přesto velice přátelské ovládání. A kdyby vám to nešlo, vždy můžete prostě přetočit čas.

STRUKTUROVANÁ VOLNOST

Pro ty z vás, kteří už Horizon znají, je důležité říct, že zde nenajdete žádnou obrovskou novinku, jako byla ve čtvrtém díle roční období. Pátý díl je spíše jakýmsi ultimátním shrnutím všeho, co jsme měli možnost během předešlých dílů hrát, akorát lepší.

Jak už jsem trochu zmínil, krom budování festivalu zde vysloveně hlavní příběhová linka opět není, ale hra je rozhodně více strukturovaná, v čemž si bere trochu inspiraci z Forzy Horizon 3. Po krátkém intru vás pustí do otevřeného světa, vyberete si jakými typy závodů chcete začít a můžete jít závodit. Po nasbírání určitého množství bodů si zase budete moci odemknout další typ závodů nebo třeba speciální dobrodružštví či exhibice, což jsou v podstatě velké naskriptované události. V jakém pořadí si věci odemknete, je naprosto na vás. Navíc je postup celkem rychlý, takže se nemusíte bát, že byste se na začátku uzamkli do jedné kategorie závodů.

Tato struktura zajišťuje, že budete mít stále volnost si dělat prakticky co chcete a zároveň budete vždy mít nějaký cíl, který mi třeba osobně ve čtvrtém díle chyběl. Řekl bych, že tohle je prostě ideální cesta.

Jinak můžete samozřejmě blbnout i v otevřeném světě, fotit vozidla do sbírky, odemykat si perky u jednotlivých aut nebo třeba plnit sezónní úkoly. Driftovací, rychlostní a kaskadérské výzvy nově najdeme ve formě samostatné závodní kategorie, i když fungují skoro stejně. A příběhů je tu více než kdy dříve a jsou propracovanější. Stále je to o závodění, ale vaše postava nově i mluví, takže vedlejší osobnosti už nepůsobí tak divně a dokonce se s vámi občas svezou v autě. Je tak možné, že vás jako mě tyto příběhy konečně budou zajímat a vysloveně se na ně budete těšit. Což je super, protože jich je ve hře víc než dost. I když je pravda, že dialogy jsou občas trochu divné.

GRAFIKA I HUDBA OPĚT PŘEKONALA MINULÝ DÍL

Nezbytnou součástí Forzy jsou i epické exhibice, které se opět posunuly na novou úroveň. Ve trojce jsme závodili proti člunům, tady máme kaskadéry na vodních skútrech. Ve čtyřce jsme soupeřili s motorkami, tady jsou taky motorky... akorát skáčou z nákladního letadla. Ve dvojce... no... nebudu spoilerovat... chápete mě. Tyto exhibice navíc působí o to lépe díky zas a znovu geniálnímu audiovizuálu.

Titul jsem hrál na Xboxu Series X v režimu výkonu, což znamená 4K 60FPS. Je tu i režim kvality, který běží pouze na 30FPS a má mít vylepšený post-processing, díky čemuž má celá hra působit realističtěji. Abych byl ale upřímný, kdybyste mi dali tyhle dva režimy vedle sebe, krom rozdílných snímků nepoznám rozdíl. Což je vlastně dobře, protože už režim výkonu vypadá snad líp jak realita.

Můžou za to samozřejmě detailní textury, skvělé nasvícení, odrazy na vašem autě, neuvěřitelně realistické volumetrické efekty (jako je mlha) a malinkaté detaily. Třeba jako křídlo Lamba, které se při vysoké rychlosti začne lehounce třást. Nebo že vidíte ciferníky a dotykové obrazovky na palubce přes zadní sklo auta. Není to samozřejmě něco, čeho byste si všimli na první pohled, ale když se všechny tyhle detaily sejdou, řeknete si prostě wau.

A ještě nadšenější budete, když vám dojde, jak si vývojáři vyhráli s hudbou. Opět zde najdeme hromadu rádií, s různými styly. Pop, rock, rap, elektrická či klasická hudba, každý si najde své a výběr písniček je, stejně jako vždy, excelentní. Má navíc jemný nádech Mexika, který vás vtáhne do atmosféry hry, ale zase není nějak moc agresivní. Jak hudba, tak dialogy navíc přetrvávají během načítání závodů a rychlého cestování, takže všechno působí neuvěřitelně plynule a elegantně. Festivaly mají zase skvěle zpracované směrové audio. Pokud tedy kolem nějakého projíždíte, hudba z rádia vašeho auta se na něj plynule přesune, přičemž přesně uslyšíte, z jakého směru vychází.

Abych ale jenom nechválil, tak je nutno zmínít, že doskakování objektů je velice agresivní. Vegetace před vámi se dokresluje prakticky konstantně a bohužel ne vždy plynule. Ať už to jsou keře, tráva nebo stromy, vše se neustále načítá těsně před vámi. Stejně tak si ve větších sklech aut všimnete, že předměty v odlescích zase rychle mizí. Jde jednoduše vidět, že dosáhnout vysoké úrovně detailů nebylo jednoduché a vývojáři museli optimalizovat, jak to jen šlo. To bude asi taky důvod, proč jsem nezaznamenal žádné časté propady snímků. Jestli vám doskakování ale přijde jako zásadní věc, věřte mi, že to není tak špatné, jak se zdá. Ve tři sta kilometrech za hodinu budete mít oči hlavně na silnici a poslední, co budete vnímat, je právě doskakování. Sem tam něco zaregistrujete, jasně... ale jinak to opravdu vnímat nebudete, pokud se po tom vysloveně nedíváte.

POČET AUT SE OPĚT ROZROSTL

Ve hře je aktuálně přes 500 aut, včetně nových kousků jako je elektrické Porsche Taycan nebo supersport AMG One, takže si zde určitě každý najde své. Jedním z největších kriticizmů minulých dílu byly ale zvuky vozidel. Přestože totiž Forza nabízela spoustu aut, hodně z nich znělo podobně a neměla svůj charakteristický zvuk, který fanoušci (včetně mě) očekávali. S radostí ale můžu říct, že to se v pátém díle změnilo.

Motory v jednotlivých modelech nyní zní více odlišně, zvuky jsou detailnější a dokonce je můžete pomocí součástek upravovat. Pokud tedy budete měnit vnitřnosti motoru nebo například výfuk, dokážete zvuk auta relativně dost ovlivnit. A jestli tomu chcete dodat trochu šťávy, stojí za to vyměnit i turbo. Auto navíc můžete nastartovat rovnou v showroomu, takže je jednoduché si zvuk opravdu přizpůsobit podle vašich preferencí.

Mezi součástkami najdeme také další novinky, které vám dovolí auto přiblížit k vašemu jízdnímu stylu. Je zde více pneumatik, nové diferenciály a dokonce můžete změnit i počet rychlostí ve vaší převodovce. Jo, a pokud jste fanoušky tuningu, budete také rádi, že komplexní editor nátěrů zase dostal několik vylepšení a jsou zde i nové bodykity, i když na Need for Speed to prostě furt nemá.

Svoje výtvory můžete následně zvěčnit pomocí fotomódu, který opět nabízí spoustu nastavení a díky opravdu detailním modelům aut budu asi mít problém rozeznat fotky ze hry od skutečných, až po vydání budu projíždět Forza subreddit. A jestli rádi driftujete, tak určitě budete rádi, že kouř z gum je nyní mnohem lepší, což na fotkách opět krásně vynikne.

MAPA JE MNOHEM ZAJÍMAVĚJŠÍ NEŽ V MINULÉM DÍLE

Pojďme si ale popovídat o mapě. Nejsem asi jediný, kdo letos doufal v Japonsko, ale místo toho jsme v Mexiku. Což nicméně není vůbec špatně. Osobně se mi sice vizuál Velké Británie v minulém dílu líbil více, ale velký problém tehdejší mapy byla jednotvárnost. O tu se zde bát nemusíte. Nejenže se mapa zvětšila ze 72 km čtverečních skoro na 110, ale je i mnohem rozmanitější. Najdeme zde džungli, bažinu, poušť, pláže, vyschlé planiny, obří sopku, klikaté městečko nebo členité kopce. Mapa tím pádem krásně pojme všechny typy závodů a užijete si na ni spoustu zábavy, ať už jezdíte rádi jakkoliv. Samotné silnice jsou navrženy velice chytře a působí místy jako závodní okruhy tím, jak na sebe zatáčky navazují. Opět si v nich každý najde své.

Máte rádi supersporty a dlouhé mírné zatáčky? Není problém, vydejte se do spodní části džungle plné dlouhých tunelů a mostů nebo na obří dálnici přímo uprostřed mapy. Preferujete naopak precizní a pomalejší jízdu? Horní polovina mapy s klikatými silnicemi bude pro vás. Rádi driftujete? Můžu nabídnout sopku, kde se nachází dlouhá driftovací výzva na jedné z nejzábavnějších silnic na mapě. A z druhé strany si sopku klidně můžete sjet offroad. Nebo se vydejte do hlavního města plného úzkých uliček a ostrých zatáček s podzemní sítí malých tunelů. Dokonce tam na kostele bije zvon. On se vlastně zvuk prostředí obecně vylepšil. Spousta malých objektů jde nyní slyšet a prostředí kolem vás opravdu působí živě, i když jenom stojíte na místě.

Mrzí mě snad jen menší důraz na roční období. Vizuálních změn je mezi nimi málo a v zimě sněží jen na malé části mapy. Hra se tedy zaměřuje hlavně na počasí. Letní sezóna má být například období deštů a na podzim mají být zase bouřky. Nicméně během mých asi dvaceti pěti hodin ve hře jsem nějak časté změny počasí bohužel nezaznamenal. Ne, že by mi to vysloveně vadilo, ale rozhodně nečekejte v tomto ohledu tak výrazné změny, jako byly propagovány v marketingu hry.

AKTIVIT JE NAD HLAVU A NECHYBÍ ANI ČESKÁ LOKALIZACE

Závodů a výzev je zde nicméně nad hlavu a krom hromady aktuálních přináší každých co několik dní Forzathon další sezónní akce, takže se ani nemusíte bát, že byste neměli co dělat. Pokud byste si ale ani přesto nenašli váš typ závodů, lze vytvářet i své. Osobně editory tratí ve hrách často nevyužívám, protože mi přijdou zbytečně složité a nezáživné. Zde jsem si to ale naopak užíval. Stejně jako ve čtvrtém díle vás totiž hra nehodí do žádného obskurního editoru, ale nechá vás jet jako normálně a dá vám akorát tlačítko na umisťování checkpointů. Pak už jen stačí nastavit, v jakých podmínkách se má závod jezdit, pojmenovat ho a je hotovo. Můžete váš výtvor sdílet se světem. Hru jsme dostali před vydáním, takže zatím zde příliš komunitních tratí není, ale věřím, že jakmile se sem nahrnou hráči, uvidíme hromadu kreativních a zábavných výtvorů. Je zde navíc i jednoduchý systém hodnocení a odměn pro tvůrce. A pokud hledáte vysloveně šílený zážitek, doporučuju skočit do Event Labu, kde najdete naopak trochu pokročilejší výtvory.

Určitě není na škodu zmínit ani lepší a přehlednější uživatelské rozhraní. Méně potřebné položky v menu jsou nově v podkategoriích, důležité elementy jsou barevně zvýrazněny a vše je přehledně seskupeno. S tím měl minulý díl trochu problém. Forza Horizon 5 je také zase o něco přístupnější. Jsou zde filtry pro barvoslepé, režim vysokého kontrastu, text to speech a speech to text, dokonce modifikátor rychlosti hry a možnost nastavit kontrast a velikost titulků. Spolu s českou lokalizací, která je zvládnuta na jedničku.

MULTIPLAYER KONEČNĚ FUNGUJE! (SNAD)

Vím, tahle recenze už je celkem dlouhá, ale ještě, než to zakončím hodnocením (které už asi víte, jaké bude), musíme se podívat na jednu věc, kterou Forza Horizon 4 a vlastně všechny díly před ní naprosto nezvládly. Multiplayer.

Čtvrtý díl měl totiž tendenci hráče z onlinu po připojení do skupiny (takzvaného konvoje) často odpojovat, nebo se vám nešlo připojit vůbec. Pokud jste věděli jak, daly se sice nějaké problémy opravit pomocí úprav v konfiguračních souborech, ale ani to někdy nepomohlo. Vše trvalo dlouho, hra vás ne vždy přidala do závodů, připojení nebylo snad nikdy stabilní a hrát tak s kamarády byl skoro až nemožný úkol.

Nebudu vás ale dlouho napínat, minimálně z našeho testování to vypadá, že všechno konečně funguje. Připojování do konvojů bylo rychlé a spolehlivé, závody se vždy načetly všem a s kolizemi mezi hráči nebyl problém. Stalo se nám jen jednou, že by nás po závodu hra nevrátila do konvoje, přičemž ale nabídla tlačítko „zkusit znovu“ a hned nás zase dala dohromady. Jakékoliv připojování a odpojování je navíc prakticky neviditelné a můžete během něho normálně jezdit po světě. Z naší zkušenosti je netcode zvládnut na jedničku. Ale pro jistotu opakuji, že z naší. Nemůžu zaručit, že vám vše bude fungovat stejně, protože jestli jste Forzu někdy hráli, víte, že s tím byl vždy problém. Teď to ale vypadá velice pozitivně. A kdybyste se ptali, ano, crossplay mezi Xboxem a PC funguje taky perfektně.

Jinak je tu opět možnost jezdit závody a exhibice v kooperaci s dalšími hráči nebo proti sobě. Možnost spouštět duely proti lidem, na které na mapě narazíte, nebo s nimi vytvářet konvoje. A samozřejmě můžete vyhledat závody, arkádové hry, driftovací dobrodružství a battle royale režim přímo přes menu. Vše to bylo už v minulém díle a je to i tady. Jenom mě mrzí, že nelze zvolit konkrétní typ závodu.

FINÁLNÍ VERDIKT

Stojí tedy Forza Horizon 5 za to? Jasně, že stojí. Tohle je nejlepší závodní hra, co jsem měl kdy možnost hrát. Už u minulých dílů jsem si myslel, že to Playground Games nemůžou posunout o moc dál, ale dokázali mi, že opak je pravdou. Mapa je úžasná, audiovizuál absolutně geniální, příběhy jsou zajímavější, zvuky aut a přírody jsou lepší. Struktura postupu hrou je zábavná, multiplayer vypadá, že konečně funguje, a nabídka aut je větší než kdy dřív.

Na této hře jsem opravdu byl nucen chyby vysloveně hledat a našel jsem akorát doskakování objektů. Jasně, jsou tu nějaké maličkosti – dialogy mi přišly občas divné, rád bych viděl větší důraz na roční období a na město ze třetího dílu to nové bohužel stále nemá. Nicméně toto nejsou žádné zásadní chyby, vlastně to jsou spíše preference.

Rozhodně jsem nečekal, že pátý díl série Forza Horizon bude špatný, ale taky jsem nečekal, že bude až takhle dobrý. Forza Horizon 5 je opravdu skoro dokonalá hra, a tak jí za tým Indiana uděluji doporučení na deset bodů z deseti. A pokud jste tuto sérii ještě dosud nehráli, tohle je perfektní čas do ní naskočit.