(Recenze Early Access verze hry) Jako milovnice Disney a Pixar pohádek jsem si tento titul nemohla nechat ujít. Doslova jsem se na něj těšila jako dítě na zmrzlinu. Nejen, že můžu ve hře potkat své oblíbené postavičky z animáků, ale zároveň jsem si nemohla nevšimnout podobností se hrou Animal Crossing, kterou si plánuji pořídit už celé roky. Mělo to však jeden háček – nemám potřebnou konzoli. Disney Dreamlight Valley je však připravené na všechny dostupné platformy – a chystá se i na MAC – takže si ho v pohodlí svých herních křesel mohou užít i striktní PC hráči.

Podobnost s titulem Animal Crossing ze hry doslova čiší, což ale vůbec ničemu nevadí. Svým tematickým zaměřením je na první zahrání velmi chytlavá a rychle vás vtáhne do záchrany kouzelné vesničky s názvem Dreamlight Valley. Rozhodně nečekejte žádnou akci. Jedná se o kombinaci simulátoru života a adventury s pestrobarevnou 3D grafikou a kouzelným soundtrackem velmi příhodně inspirovaným klasickými Disney melodiemi. Ve svém domečku máte dokonce rádio, kde si můžete tyto známé písničky pustit. Samozřejmě jsou bez textu a ne zcela kompletní, ale to ještě více dodává tu magickou atmosféru. Nutno však zmínit, že hra obsahuje režim pro streamery, takže se nikdo nemusí bát případných porušení autorských práv.

Celkově si myslím, že je hra určena spíše mladším hráčům, kteří kreslené sousedy v podobě Mickey Mouse, Ariel nebo třeba královny Elsy ocení asi nejvíce. Musím však podotknout, že hra obsahuje velké množství textu, který si musí sám hráč přečíst. Mně osobně to sice nevadí, ale myslím si, že pro cílovou skupinu to rozhodně není příliš lákavé a vhodné. Postavy nejsou nadabované, alespoň tedy ne tak, aby s vámi přímo vedli konverzaci, což je, myslím si, velká škoda. Na druhou stranu dabovat takové velké množství textu by bylo asi velmi drahé a náročné.

Sem tam můžete slyšet některé jejich ikonické hlášky a rozhodně jsou všichni slušně vychovaní, protože pokaždé, když vás potkají, se od nich dočkáte radostného pozdravu a můžete pozorovat i jak se postavy baví mezi sebou. Občas vás chválí za dobře odvedenou práci v záchraně jejich vesničky, hlavně čaroděj Merlin. Ačkoli jsou tyto jejich reakce na vás, jako na hráče při každém střetnutí, neměla jsem pocit, že by mě to nějak otravovalo.

Merlin je vůbec první postavou, kterou na začátku svého dobrodružství potkáte hned po krátké cut-scéně, která vypráví o nostalgii. Merlin vám pak krátce vysvětlí, co se v Dreamlight Valley stalo, a na zbytek si musíte postupem času přijít sami během čištění světa od zrádného Zapomnění.

Stejným způsobem se musíte dopracovat i k dalším obyvatelům kouzelného světa. Někteří se totiž rozprchli zpátky do jejich vlastní říše a na Dreamlight Valley úplně zapomněli. K tomu je potřeba, abyste co nejrychleji očistili Dream Castle od hrozivých trnů, které ho obklopují, a to bude vaším prvním velkým cílem.

Ve hře jsou dvě měny – klasické peníze a potom Dreamlight, který právě dopomáhá k odemykání dalších lokací. Oboje získáváte plněním úkolů, kterých je obrovské množství, ale také sbíráním a těžením materiálů, rybařením či vařením. Dalo by se říci, že získání Dreamlightu je napojené na systém podobný achievmentům. Některé úkoly jsou denní a jiné se zase stupňují vaším postupem. Peníze pak získáváte náhodně z již zmíněných činností nebo prodejem nasbíraných věcí.

Zajímavým aspektem hry je časová synchronizace – tedy pokud hrajete ve dne, ve hře je den a naopak. Samozřejmě to má svůj vliv i na to, co třeba zrovna můžete chytit za ryby nebo jaké květiny či plodiny rostou rychleji. Je to opět mechanika inspirovaná Animal Crossingem, stejně jako obchod strýčka Skrblíka, ve kterém se předměty k nákupu mění denně. Umožní vám to tak získávat nábytek a oblečení z různých kolekcí, což vás u hry může zdržet na poměrně dlouhou dobu, pokud jste jedním z těch, kdo potřebují mít stoprocentní dokončení hry.

Za zmínku určitě stojí i systém úprav. Upravit můžete téměř všechno. Je libo růžové kalhoty se vzorem inspirovaným pohádkou Coco? Žádný problém, stačí si v režimu úpravy vybrat, co byste zrovna rádi nosili, a přidat si tam co chcete. Nelíbí se vám umístění vašeho domova? Žádný problém, v režimu stavby si ho přesuňte třeba na pláž nebo do lesa, stejně jako dekorace, nábytek nebo domovy dalších obyvatel vesničky. Svět si můžete přizpůsobit naprosto podle sebe a téměř nic vám v tom nebrání. Nábytek i dekorace lze tvořit na truhlářském ponku z nasbíraných surovin. Jako pozitivum vyzdvihuji propojení ponku se všemi truhlami, které po světě máte. Materiály na výrobu tedy nemusíte stále nosit u sebe, stačí je mít uskladněné.

V získávání dalších prvků na úpravu světa vám dobře poslouží desítky questů, které vás provedou jak hrou samotnou, tak i jednotlivými příběhy postaviček. Některé z nich si musíte odemknout vylepšováním si vztahů s obyvateli. Noste jim dárky, povídejte si s nimi, berte je s sebou rybařit, zahradničit, kutat kameny či jen sbírat větvičky. Nejen, že to posílí vaše přátelství, ale můžete z toho i získat suroviny navíc.

Jak jsem již zmínila, jedná se o oddechovku, ale rozhodně se u toho občas i zapotíte, když povedete lítý boj s velkým grindem, který je ve hře potřeba. Dostat se na konec není vůbec snadný úkol a často se zaseknete na tom, že nemáte dostatek surovin na splnění úkolu nebo na vytvoření předmětu. Proto je důležité sbírat všechno, co vidíte a zařídit si dostatek úložného prostoru kolem vašeho obydlí, kde budete vše uskladňovat. To se bohužel pere s faktem, že peníze, za které vylepšujete naprosto veškeré budovy a nakupujete semínka či dekorativní předměty, se získávají opravdu hodně pomalu, takže je občas potřeba suroviny i prodávat.

Jak již bylo řečeno, hra je dostupná na všechny platformy a tomu je samozřejmě uzpůsobeno i velmi jednoduché ovládání, které, troufám si říct, je velmi „konzole friendly“. Na počítači má toto vliv hlavně na diagonální pohyb. Při chůzi k tomu dobře slouží otáčení kamery myší, ale to nelze dělat například při rybaření nebo vykopávání zeminy, protože při nich akci směřujete pomocí WASD, a tak to občas chce pár pokusů, než se trefíte přesně tam, kam chcete. Není to sice nic dramatického, ale občas to může být problematické. Proto si myslím, že i na počítači by bylo vhodnější používat při hraní ovladač.

Bohužel ani mně se nevyhnuly nějaké chyby, jako je přeskakování kamery do středu vesničky při ukončení rozhovoru s některými postavičkami nebo že se mi hra uprostřed rozhovoru zasekla a nešlo udělat nic jiného, než ji „natvrdo“ vypnout přes správce úloh, stejně jako když mi jen tak zmizelo uživatelské rozhraní a sem tam jsem potkala levitující keře. Možná mi ve hře trochu chybí i čeština. Na závěr ještě zmíním, že pro mě bylo poměrně velkým překvapení, že titul v aktuálním stavu obsahuje pouze 17 Disney postav, přestože na reklamních obrázcích můžeme vidět i mnohé další. Uklidňuje mě však, že je stále v předběžném přístupu, a tak je dost možné, že všechny chyby budou opraveny. Stejně tak jako že další prvky a postavy přidají postupně. A rozhodně jim neodpustím, že je moje jméno moc ofenzivní!

Celkově na mě titul udělal dobrý dojem a až na ty občasné chybičky má rozhodně potenciál rozvíjet se dál a pojmout nový zajímavý obsah. Mohu ho doporučit všem, kteří mají kreativního ducha, milují Disney a Pixar pohádky a také všem, kdo si prostě jen chtějí u hraní odpočinout či obdarovat mladší generaci hráčů. Hra je velmi chytlavá a myslím si, že každý si v ní najde to své. Za tým Indiana uděluji Disney Dreamlight Valley doporučení na 8 bodů z 10 za nostalgický zážitek, příjemný relax a dostupnost pro všechny.