Crash Bandicoot 4: It’s About Time je dlouho očekávané pokračování naší milované série s bláznivým bandikutem. Čtyřka už tu sice byla… A technicky vzato i pětka, šestka a sedmička. Ale po tom, co Naughty Dog ztratili práva na sérii, už to šlo s Crashem lehce z kopce. Úspěšný comeback zažil až v roce 2017, kdy k nám zavítal plný remake původní trilogie. Studio Toys for Bob to poté vidělo jednoduše. Vše po trojce jako by se nestalo a nový moderní Crash Bandicoot 4 je tady!

A je to opravdu pořádný comeback. Všechno na tomto díle srší kvalitou. Crash Bandicoot 4 jde věrně ve stopách původní trilogie a bere si z každého dílu to nejlepší. Celkového obsahu je zde taky tak za tři hry. Děj navazuje přímo na konec trojky, kde jste uvěznili záporáckou bandu v časovém vězení. Ta se celých 22 let, tedy dobu od vydání Crashe 3, snažila dostat ven. Zlá maska Uka Uka vyčerpala zbytek sil na otevření obrovského mezi-dimenzionálního portálu, který nadělal pár děr v univerzu a tak trochu spojil reality dohromady. Vaším úkolem je tedy zmocnit se čtyř kvantových masek, které dohromady dokáží pozavírat všechny trhliny.

Průběh hrou je silně lineární, přesně jako tomu bylo v prvním Crashovi. Místo warp roomu, kde máte na výběr vždy skupinu pěti úrovní, máte teď rovnou čáru a cestujete vždy po jednom levelu dál. Vývojáři tak mohli obtížnostně mnohem lépe vyladit úrovně, protože věděli přesně, jak po sobě půjdou. Skrze příběh ale budete postupně poznávat staré známé postavy z předešlých her a zjistíte, že vám v průběhu několika úrovní vypomohly. Odemknou se vám tak zpětně na mapě nové úrovně, kde hrajete za tyto nové postavy. To široce rozšiřuje hratelné možnosti a je skvělé, že se Toys For Bob nebálo vyždímat z pohybových pravidel Crashe co nejvíce. Dovednosti Crashe a Coco zůstaly od minulého dílu víceméně stejné, ale jak postupně budete potkávat kvantové masky, dostanete nové schopnosti. Ty však nedostanete permanentně a jsou vždy vázané na daný segment úrovně, což mi přišlo jako skvělá volba vývojářů. Hra vám tyto speciální schopnosti necpe do tradiční hratelnosti Crashe, které je tam tím pádem dostatek. Každá úroveň má izolované sekce, kde se můžete vyblbnout s maskami a pak o ně přijdete a jde na řadu opět klasické crashovské skákání.

Remake původní trilogie byl často nazýván Dark Souls skákaček. Je na tom tedy stejně i čtyřka? Fajn, je potřeba podotknout, že s obtížností si hra servítky nebere. Čtvrtý díl věrně opisuje obtížnost původních dílů, ale dělá to moc dobře. Ano, hra je obtížná, ale jen pokud chcete výzvu. Klasický průchod hrou až do konce příběhu je jednoduchý, a nevyžaduje tolik úsilí. S takovou ale dosáhnete necelých 35 % celkového postupu hrou. Ta reálná výzva přichází až se zbytkem obsahu, kterého je neskutečně moc. A myslím tím opravdu moc. V každém předešlém díle bylo zhruba, plácnu, 40 gemů a 30 časových trofejí. Tady se připravte na 450 gemů, 38 časových trofejí a třikrát rupnuté nervy. A ani se neptejte, kolikrát jsem došel na konec levelu a chyběla mi jedna jediná krabice. Stále jde ale jen o férové zvýšení obtížnosti. Dalo by se říct, že hra vám v této části naprosto opodstatněně nakope zadek, pokud na to nejste připraveni. Ale to je to skvělé. Příležitostní hráči si užijí dostatek zábavy se základem hry a ti, kteří chtějí výzvu navíc, zde mají dobrovolně hromadu obsahu. A pokud vám klasické levely nebudou stačit, každá úroveň má svou zrcadlovou verzi, ve které je pár věcí trochu jinak. Tyto obrácené levely mají unikátní stylistiku, která se také mění od úrovně k úrovni. Celou hru můžete hrát buďto v klasickém módu, kde máte pevně daný počet životů, a za 100 jablek dostanete další. Pak je tu ale i moderní mód, který absolutně zahazuje životy a máte jich zkrátka nekonečno.

Co se týče příběhu, v celé trilogii se sem tam mihnula cut-scéna na začátku nebo na úplném konci. Čtyřka naopak v celkovém storytellingu a cut-scénách strká všechny tři hry do kapsy a vyhrává. Díky lineárnímu postupu hrou je teď v průběhu děje rozeseta po úrovních hromada cut-scén a vtipných dialogů. Nový díl navíc dostal naprosto nový grafický styl, který se dost liší od trilogie. Jde o více expresivní, kreslenější podání, ve kterém i cut-scény vypadají jak vytržené z animáku.

Setkáte se s mnoha záporáky z předešlých her - jeden z nich se k vám dokonce přidá a budete za něj moct hrát. Jde o starého dobrého Dingodila, který svou záporáckou kariéru zabalil a založil si vlastní restauraci. Jednoho dne mu ji ale někdo vyhodí do povětří a aby toho nebylo málo, ještě ho vcucne trhlina do jiné dimenze. Stihl si ale s sebou vzít svůj silný vysavač, a tak můžete přisávat daleké objekty nebo se chvíli vznášet ve vzduchu. Další hratelnou postavou je Tawna, kterou můžete znát jako naparáděnou přítelkyni Crashe z prvního dílu. Ta ale pochází z jiné, trochu soběstačnější a drsnější dimenze, a tak si s Tawnou pořádně zamlátíte a máte k dispozici hák s lanem, kterým se můžete přitahovat k portálům a ničit bedny na dálku. Poslední postavou, za kterou můžete bokem hrát, je ten nejzápornější záporák ze všech. Ano, zahrajete si i za samotného Cortexe, který se bude všemožně snažit Crashovi zabránit v postupu, ale často mu spíše omylem pomůže. S tímto proklatým zlounem budete moct střílet po nepřátelích a měnit je v platformy nebo se prudce odpálit do jednoho směru. Všechny tři postavy dodávají hře velice vítanou dynamiku a přináší pěkné rozptýlení od jádra Crashe.

A aby toho nebylo málo, ve hře můžete také nalézt takzvané Flashback Tapes. To jsou staré VHS kazety různě rozeseté po úrovních. Za každou nalezenou kazetu se vám následně odemkne retro level, který vás vezme až do roku 1996, kdy se Cortex snažil vycvičit Crashe, aby se stal generálem jeho armády. Jde o sérii pořádně těžkých úrovní, ve kterých jde pouze o chytré a plánované rozbíjení krabic.

I přes všechny tyto novinky to ale není vše. Mimo hlavní hru pro jednoho hráče si můžete zahrát ve dvou až čtyřech hráčích i dva typy miniher v jakékoliv úrovni, kterou jste si odemknuli. Můžete buďto soutěžit, kdo se rychleji dostane k dalšímu checkpointu, nebo kdo nasbírá více bodů rozbíjením krabic do dalšího checkpointu. A pokud byste si spíše chtěli pomáhat, můžete spolu lokálně projít celý příběh a střídat se buďto při každé smrti nebo při každém checkpointu. Hra se v tomto bodě zastaví, a je na čase dát ovladač druhému hráči.

Tak co? Už je to všechno? Ani náhodou, ještě jsem zapomněl na skiny. Pokud v každé úrovni získáte dostatek gemů, dostanete jeden z desítek kreativních skinů jak pro Crashe, tak pro Coco.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time je neskutečně napumpované dobrodružství plné zábavných úrovní, hromadou výzev a vtipných referencí na předešlé díly i jiné hry. Po 22 letech jde opravdu o ten nejlepší návrat Crashe, který jsme si mohli přát. Za tým Indiana si hra odnáší perfektních 10/10.