ArtFormer: Ancient Stories není největší, ani nejúžasnější hrou a asi ani mezi řadou indie titulů na Steamu nijak z řady nevynikne. I tak je to zajímavá jednohubka s ještě zajímavějším vizuálem, který pochází z českých luhů a hájů. O to smutnější je, že tohle 2D putování skrze dějiny nedopadlo úplně nejlépe.

Co mají společného jeskyní malby, papyrus z Egypta, řecké amfory a mozaiky ze starého Říma? Na první pohled pravděpodobně téměř nic. Ovšem právě ve hře ArtFormer vám tyto čtyři styly odvypráví čtyři zcela unikátní příběhy. Grafika se totiž pro každý příběh změní právě do stylu, který byl pro určité období specifický.

Vy se tak vydáte honit mamuty v době kamenné jakožto jeskynní malba, pohřbívat faraona na kusu papyru nebo jakožto freska dobývat srdce fanynek a bojovat o slávu jako gladiátor. Každé zpracování příběhu je unikátní a na jednotlivé styly je radost pohledět. Celkově za grafické zpracování, stylistiku a vlastně celý nápad si vývojáři zaslouží chválu. Bohužel kromě toho už to jde s ArtFormer jen z kopce. Ovládání se totiž stane vaším největší nepřítelem a příběhově toho ze hry taky moc nedostanete.

Začneme u toho ovládání. Hra po vás bude často chtít kvůli skákání, lezení či vyhýbání se pastem přesné pohyby. Bohužel tomu ale neodpovídají pohyby vaší postavičky. Po každém pohybu následuje nezastavitelný dvoumetrový úskok, po každém otočení dlouhá animace a jakýkoliv skok vyžaduje geometrické znalosti, abyste věděli, kam vaše postavička dopadne. Právě v momentech, kdy chcete něco sebrat ze země, vyhnout se pastem nebo jen vejít do dveří, vás každý pohyb začne velmi rychle štvát A právě překonávání sama sebe a ovládání se stane vaším úhlavním nepřítelem.

Často se pak budete dostávat do situací, kdy každý váš špatný pohyb bude znamenat smrt. Vy tak budete nuceni opakovat jednu a tu samou část pořád a stále dokola, než se naučíte ne to, jak daná past funguje, ale jak funguje vaše postavička. Takže ano, člověk si postupně na ovládání zvykne, ale až potom, co na stý pokus u jedné pasti bude hlavou mlátit do klávesnice.

Příběh, nebo rovnou všechny čtyři příběhy, mají většinou hezký základ, ale ve finále se jedná jen o určitý náčrtek s hromadou bezduchých a místy až opravdu špatných dialogů, které se do dané situace a vlastně do tak krásně stylizované hry opravdu nehodí. S každou úrovní se navíc budou odemykat i nové mechaniky. Postupně se tak dostanete i k soubojům, závodům nebo dokonce ke správě vlastního inventáře v něčem, co by se dalo nazvat i lehké RPG.

Souboje, ač jsou udělané jednoduše a vlastně se jedná jen o silný, slabý útok a krytí, tak se táhnou v příjemném duchu a určitě se dají pokládat za jeden z těch lepších prvků ve hře, i když hit boxy si často taky dělají co chtějí. Celkově se dá u ArtFormer vidět značná inspirace u old-school titulů z minulého století. Pohyb, souboje i nástrahy, co na vás budou čekat, se totiž mnohdy podobají hrám, které jsou starší než já sám. Bohužel tyhle mechaniky už působí mnohdy zastarale a vaše smrt vám tak kvůli nástrahám nebude připadat, že si za to můžete vy sami, ale bude vám spíše připadat značně frustrující.

Bohužel ani technický stav tomu všemu nepomáhá. Několik chyb má pak i fungování světa, kdy pokud se rozhodnete udělat něco jen trošičku jinak, hra s tím nepočítá a vy se zaseknete na konci cesty s nucením opět celou túru opakovat. Hezký příklad je mise v egyptu, kde musíte odnést tělo faraona k lodi spolu s dalšími otroky. Pokud se k lodi vydáte bez náboru otroků, hra s tím počítá a vrátit se nemůžete a musíte misi restartovat.

Ve finále, když se to tak vezme, je ArtFormer na první pohled velmi zajímavým titulem. Jeho vizualizace je povedená, ale hezká grafika a nápad nedokáže zachránit celý zbytek hry. Z ArtFormer je tak spíše podprůměrný titul, který trpí na celkem dost nedostatků. Je to škoda, snaha vývojářů se nedá upřít. Ovšem i tak bych to neviděl všechno tak černě. Jde vidět hodně práce, která za tím stojí a doufám, že tohle nebude poslední hra, kterou od vývojářů vidíme. Pokud se ze svých chyb poučí a nebudou se vzdávat, můžou před sebou mít ještě zajímavou cestu.

Bohužel pro teď si od nás ArtFormer: Ancient Stories odnáší doporučení na 4 body z 10. I tak na sebe vývojáři můžou být pyšní. Jedná se o zajímavý titul, který vám zabere cca pět hodin, ovšem nevyhnul se řadě chyb, ze kterých se snad tým pro příště poučí. Jako malý bezvýznamní plusík na konec se dá brát aspoň encyklopedie, která vám období z hraní aspoň trochu přiblíží.