Hra, ktorá ma donútila stiahnuť si EPIC Games Launcher, to je Borderlands 3. To nie je pozitívne hodnotenie, ale konštatovanie, pretože je to EPIC Games exkluzivita a ja som to musel zrecenzovať ALE je taká dobrá ako predchádzajúce diely? Alebo je snáď lepšia? Nuž, je tam Clap-trap a to hovorí za všetko...

Nie nehovorí. Poďme sa na tretie pokračovanie Borderlands pozrieť tak ako sa patrí, profesionálne, objektívne a hlavne nie zbytočne vážne. Je to predsa Borderlands.

Zábava jménem Loot&Shoot

Táto herná séria od Gearboxu úspešne urobila to, o čo sa mnohé iné hry stále neúspešne snažia. Urobila z Loot and Shoot naozaj zábavnú vec. Poznáte to, otvoríte skrinku, záchod, chladničku,  trezor, práčku, náhodné vrece odpadkov či vnútornosti zabitého giga švába a ak máte šťastie, tak vám z toho okrem nahnevaného trpaslíka a pár dolárov vypadne aj o trošku lepšia zbraň, ako vaša aktuálna Jakobs Dastardly Amazing Grace s poškodením 474! Aj keď to asi preháňam, to už je legendárka. Každopádne zbrane!

Veľa zbraní, granátov, štítov, vylepšení, ďalších zbraní a ešte aj pár zbraní medzi inými zbraňami obložené zbraňami, to je to, o čo tu ide a vy niekedy strávite dlhé minúty porovnávaním všetkých vlastností, aby ste získali o trochu vyššiu výhodu do ďalšieho boja, čomu nepomáha ani možnosť podrobne si prezrieť každú zbraň aj s jej konkrétnymi súčiastkami.

No a potom je tu ešte aj nejaký príbeh, ale koho ten zaujíma, že? Mňa zaujíma, takže si ho pekne vypočujete!

Nový lidi, nový příběh

Ste nová partička karmínových jazdcov... to znie v preklade strašne sprosto. Skrátka ste noví Crimson Raiders, ktorí nastúpia do autobusu, chvíľku sa vezú počas čoho vás kontaktuje Lilith, siréna z prvého dielu. Povie vám veľmi dôležitú informáciu...(fast forward effekt a strih na nejaký riadne cool boj, kde sme všetci traja a totálne to kosíme) no a tak sa opäť raz kúpete v hektolitroch krvi, mozgomiechovom moku a obhorených, prípadne zmrazených zvyškoch vašich psychopatických nepriateľov. Skrátka bežná streda na Pandore.

Ha, lenže tentoraz sa ocitneme aj na iných planétach s inou gravitáciou, inými stavbami, inou kultúrou a inými pohyblivými terčmi. Ale pády zo sto kilometrovej výšky vás ani tu nezabijú, takže môžete byť v pohode.

Taktiež je super zistenie, že vo svete Borderlands neexistuje prakticky žiadny problém, ktorý by sa nedal vyriešiť pár dobre mierenými výstrelmi do prakticky čoho a kohokoľvek. Cestou stretnete množstvo známych a menej známych postáv, ako aj hráčske charaktery z predchádzajúceho dielu, ktoré sú tu viac cool, ako keď sme za ne hrali my. Bodaj by nie, keď sme si ich vtedy poctivo vylevelovali. Hra je každopádne veľmi vtipná takým tým hlúpym, školáckym, ťažko cynickým nedospelým spôsobom presne tak, ako sme si už zvykli a inak by sme to ani nechceli.

Ako obvykle, aj tentoraz máte na výber zo štyroch hlavných postáv. Každá z nich je iná, každá má iné vlastnosti, ale v skutočnosti ide o povolania, na ktoré sme zvyknutí. Miesto ZeroA, za ktorého som hral v dvojke tu tentoraz máme na pozícií Operatívca Zanea, ktorý je cool, má trefné hlášky, peckovú briadku a vôbec, je zo všetkých samozrejme najlepší, lebo som si ho vybral. Novou sirénou je Amara, ktorej špecialitou je vyvolávanie éterických pästí, vojačka Moze vyrábajúca a vezúca sa v gigantickom mechovi a nakoniec robot FL4K alebo FL4K, majster všetkých možných aj nemožných krvilačných zvierat. Každá postava má vlastný strom schopností, ktoré si postupne môžete vylepšovať rovnako, ako v predchádzajúcich dieloch. A hoci sa pár sekundové bonusy a pár percentné vylepšenia môžu zdať ako málo, keď sa to postupne nazbiera, zmeníte sa z pôvodne neistého rangera na vraždiaci kombajn.

K tomu všetkému si pripočítajte možnosť kúpiť si stále lepšie zbrane či granáty v automatoch takmer na každom kroku, špeciálne ponuky dňa, vylepšenia a rozšírenia vášho inventára, množstva nábojov a to je vlastne všetko.

Víc lidí víc trefí

Ak máte kamarátov, veľmi vám odporúčam hrať to ideálne vo štvorici, ale aj traja sa budete baviť dostatočne. Vtedy totiž vždy nabehnete strieľajúc zo všetkého, čo máte po ruke priamo do klbka nepriateľov a sledujete všetky mikrokúsky, ktoré ostávajú z vašich protivníkov po tom, čo ich úbohé fyzické schránky odpálite na okraj filozofického metafyzična. Keď ste totiž na všetko sami, musíte sa pohybovať oveľa opatrnejšie a viac plánovať svoje kroky, šetriť muníciou, dávať si pozor aby ste neumreli. Ale aj to môže byť veľmi krásne.

Na kooperatívne hranie to však skrátka nemá, pričom v tomto diely je možnosť zapnúť si individuálne rozdeľovanie lootu a prispôsobovanie úrovní nepriateľov hráčom, ale to sa mi zdalo ako zbytočne jednoduché, tak som zvolil klasický systém, kedy si loot môžete kradnúť spred nosa a ak niekto vynechá hru, tak sa musí skrátka viac snažiť, lebo mu nestačí jeho zanedbaný level. No a tak mali Fiola s Terkou smolu, lebo sa viac venovali iným hrám.

Ok, hra je rovnako zábavná ako predchádzajúce diely, loot and shoot systém funguje stále rovnako dobre, príbeh je plný emócií, záchodového humoru a... clap trapa, hlášky NPCčiek aj herných postáv sú vtipné, atmosféra je dychberúca, grafické spracovanie je opäť omnoho lepšie. Kde je teda háčik? Nuž, je ich tam viac.

Kdo je bez chyby, až hodí ClapTrapem

Grafika je síce krajšia, Borderlands 3 však vytvára nezmyselnú záťaž na váš hardvér a vaše internetové pripojenie. Ani neviem spočítať, koľkokrát začala hra neuveriteľne sekať uprostred boja, alebo pri načítavaní nových asetov. A to dokonca aj v hre jedného hráča a nie, nebolo to kvôli tomu, že by nestačil môj hardvér, niekedy za to mohol internet a to napriek tomu, že mám zavedenú vysokorýchlostnú optiku. Keď kvôli tomu potom neviete trafiť obrneného vojaka veľkého ako dva domy a následne umriete, máte chuť vraždiť. Čo znie ironicky, lebo to vlastne celý čas v tejto hre robíte. Každopádne áno, sekanie a frame dropy, ako tesne po načítaní hry, tak aj pri rýchlom presune do novej oblasti až po väčšie súboje. A to dokonca aj po patchi, ktorý už medzičasom stihli k hre vydať.

Ďalším problémom je nie úplne prehľadné menu, mapa a vôbec interface. Tlačidlá rôznych akcií máte rozhádzané kade tade bez nejakej väčšej logiky, takže kým prídete na to, ako používať rýchle cestovanie, dostať sa v rámci mapy na iné planéty, alebo skrátka len bližšie skontrolovať vašu zbraň, nejakú tú chvíľu to potrvá. Porovnávanie zbraní v inventári je kostrbaté, samotný inventár často seká, všetko je také akési nevýrazné a dizajn interfacu vám rozhodne v ničom nepomáha.

A to tu ešte máme zoznam vedľajších misií, ktorý vám síce povie, čo máte ísť spraviť, zápisu však zvyčajne chýba informácia o lokalite alebo dokonca planéte, kde sa misia odohráva. Vy potom musíte klikať na jednotlivé misie a pozerať, či sa ukazovateľ questu objavil na mape, na ktorej sa práve nachádzate, alebo nie. Ono by možno stačilo len vyčleniť questy aj podľa planéty, na ktorej sa odohrávajú, alebo im skrátka dať aspoň NEJAKÉ členenie, nie len na hlavé, vedľajšie a splnené.

Je to jízda!

V hre sa nachádza niekoľko vozidiel. Časť z nich je podobná ako v predchádzajúcich dieloch, nájdu sa tu však aj nové, originálne kúsky ako napríklad monocykel vhodný predovšetkým do úzkych ulíc. Vozidlá si navyše môžete premaľovať a pridávať si do nich rôzne modifikácie a súčiastky, ktoré získavate kradnutím nepriateľských vozidiel s týmito vylepšeniami a ich dopravením do garáže. Jazdný model je však rovnako mizerný ako v dvojke. Teda, ak sa vám jazdný model páčil doposiaľ, tak v tom prípade vám gratulujem, nič sa na ňom nezmenilo. Časté zasekávanie sa o veci, alebo rôzne neviditeľné steny, ktoré vás niekam nepustia hoci vaše vozidlo by sa tadiaľ zmestilo sú však gamedizajnovými prvkami, ktoré som v jednotke akceptoval, v dvojke ešte chápal, no tu sa to skrátka dalo riešiť aj lepšie. Napríklad reálnymi stenami.

No a čo ma tiež občas štvalo boli chýbajúce bounding boxy. Najskôr som si myslel, že nehmotný je iba Claptrap, ktorý bol mojim hlavným chodiacim terčom počas celého hrania. Ale potom sa objavilo pár ďalších predmetov, NPCčiek či miest, kde bounding boxy mali byť, ale neboli. Alebo naopak som našiel miesta, kde bola neviditeľná stena, takže som nemohol niekam ísť či vyskočiť. A to je pri hre, ktorá od vás chce aby ste hľadali rôzne cesty a fungovali tak trochu parkourovo fakt vážny problém, pretože to znamená, že nakoniec aj tak všade vedie len jedna cesta a všetci sa tu na nejakú otvorenosť iba hráme. Opäť, prvý diel pochopiteľné, druhý akceptovateľné ale teraz? Teraz je niečo také už trochu trápne.

A tak sa konečne dostávame k finálnemu verdiktu. Borderlands 3 je skrátka vylepšená dvojka, čo je presne to, čo sme od Gearboxov chceli. Keď sa však nad tým človek zamyslí, tých vylepšení nie je zas tak veľa a všetky sú skôr estetického, ako funkčného charakteru. Isteže, máme tu pokračovanie príbehu, vtipné hlášky, uletený humor, hustokrutoprísne súboje pri ktorých sa cítite ako geroj, skvelú atmosféru, funkčný loot and shoot systém a ClapTrapa. Zároveň tu však máme aj zastaralé gamedizajnové prvky, nevysvetliteľné framedropy a sekanie, problematický vizuálny dizajn, jazdný model doslova skopírovaný z dvojky a ClapTrapa. Preto mám z hry tak trochu zmiešané pocity.

Je to zábava, super sa to hrá, skvele sa pri tom bavíte predovšetkým v kooperatívnom hraní, na druhej strane však Gearbox neodstránil skoro žiadne problémy druhého dielu a ešte k tomu aj pridal nejaké nové. Pozitíva však predsa len prevládajú nad negatívami, preto hre dávam 7 bodov z desiatich. A pohrával som sa aj so šestkou, ale na to je tá hra až príliš zábavná. Možno si zase myslíte, že som až veľmi prísny, ale je rok 2019 a Gearbox má na viac. A my, ako hráči, tiež. Každopádne ak vás staré Borderlands bavili, tento vás bude tiež a rozhodne viete, do čoho idete takže nemáte čo riešiť. Len sa nachystajte na to, že v niektorých momentoch budete asi trochu sklamaní.