Malé nezávislé studio v Paříži s názvem Sloclap si kdysi řeklo, že udělá fakt dobrou hru zaměřenou na bojová umění. A to se mu povedlo. Definitivně se jednalo a pravděpodobně ještě i jedná o nejlepší bojové MMORPG. Ano, někteří tuší, mám na mysli Absolver, který bohužel byl schovaný ve stínech tak moc, až v nich zhasl. Studio Sloclap to ovšem nevzdalo a pokračovalo v tom, co umí nejlíp, a přeneslo soubojový systém do jednoduššího, leč návykovějšího loopu. Rok 2022 byl pro Sloclap ten výherní, protože Sifu si svým zpracováním a kvalitou získalo srdce mnohých. No a když víte, že bojová umění ve hře pro jednoho hráče jsou to pravé ořechové, tak je jasné, že další titul, který uděláte, je: Běž! Běž! Nahrávám!

GOOOOOOOOOOOOOOOL! Hodně divné pokračování, říkáte si? To já taky, protože to poslední, co bych od studia Sloclap čekal, je fotbal. Nemyslím to nějak zle, jsem fanda tohoto týmu již od vydání jeho první hry. Už tehdy jsem obdivoval ty dobře padnoucí, precizní pohyby napříč bojovým uměním, které tvůrci dokázali tak věrně přenést do hry. A pak vydají prostě fotbal. Fotbal. Když jsem viděl oznámení titulu Rematch na The Game Awards, byl jsem sice překvapen, ale věřil jsem, že to bude naprostá pecka.

Rematch je fotbalová hra, ve které se ujmete role pouze jednoho z fotbalistů. Jelikož se jedná čistě o titul pro více hráčů, tak zbytek vašeho i soupeřova týmu je doplněn dalšími sportovci, kteří se dali na stejnou kariéru jako vy. Rematch je spíše arkádový, takže nečekejte nějakou simulaci reálných hráčů či týmů. Očekávejte futuristické arény, zrychlení a triky, o kterých by se nám normálně mohlo jen zdát. Již na první pohled je Rematch znatelně barevně stylizovaný. Hladký, minimalistický, ale přesto velice barevný. Je to přesně ten styl, který studio Sloclap rádo promítá do svých projektů. A nejenom při soubojích, ale i ve fotbale nechcete být rušeni zbytečnými detaily - a to vítám. Musím pochválit, že oproti předběžnému přístupu je plná verze hry stabilnější a plynulejší.

Děj je zasazen do roku 2065 a dle toho vypadají i samotné arény, které projektují na stěny vizuál jiných míst. Díky tomu si zahrajete uprostřed džungle, mezi horami nebo ve středu neonového města. Můžete se dokonce dopracovat i do vesmíru nebo na dno oceánu. Musím říct, že nápad i zasazení jsou zpracované uvěřitelně. Klidně si dokážu představit, že bych se na takový fotbal i podíval. Tak snad se něco takového zrealizuje o trošku dříve než v roce 2065.

Jak se hraje fotbal, asi většina z vás tuší, ale jak se teda hraje Rematch? Základ je čistá hlava, naučené pohyby a ty správné přihrávky. Nebudu lhát, přihrávky jsou něco, co se budete učit opravdu dlouho. Rematch vyniká svojí arkádovostí, ale chování mezi hráčem a míčem je vlastně dost realistické. Nečekejte žádné auto-zaměřování nebo magnetické míče, které letí rovnou na nohu vašeho spoluhráče. Nejde totiž jenom o to vystřelit, ale i o to akci následovně dobře zpracovat.

Důležité je si uvědomit, že přihrávky jsou většinou mířené do prostoru a ne na hráče. A tak jako v reálu, pokud si budete troufat poslat míč daleko, zvyšujete šanci, že poletí úplně mimo nebo k soupeři. Samotné střílení už je zpracované trochu jednodušeji, prostě to tam napálíte. Po natažení můžete určovat i faleš, což věřím že si rychle osvojíte. Na místě jsou samozřejmě obehrávačky, různé triky a sprint v podobě zrychlení, které si musíte setsakramentsky hlídat, protože když vám kvůli němu dojde energie, spadne vám míč z nohy.

Energie se vám po chvíli pomalého běhu začne naplňovat sama. Vedle jejího ukazatele je ukazatel menší, stejně tak důležitý. Máte zde vyznačené jakési turbo, které při spuštění vyžene rychlost vašeho hráče na maximum. A věřte, že pokud jej dobře načasujete, otočíte nejeden souboj ve svůj prospěch.

Celkové učení se různých pohybů, pravidel a triků, které můžete udělat, bych nazval až mírně opojným. Mám za sebou opravdu hodně zápasů a myslím si, že radost z každého zákroku vedoucího ke gólu je vždy veliká. A to je hra teprve na začátku. Je mi jasné, že hráči brzy přijdou na ještě vychytanější techniky. Jak jsem již na začátku naznačil, pohyby a zpracování míče jsou velice přirozené a příjemné. A věřím, že to je díky zkušenostem Sloclapu s bojovými hrami, kde na těchto pohybech a jejich odezvách opravdu záleželo. V Rematch je opravdu dost pohybů, které se dají zužitkovat, a vlastně mě stěží napadá, který z těch základnějších by mohl chybět. 

Vím jen o aktuální absenci naznačeného výstřelu, ale to je schválně, protože dříve byl přespříliš zneužíván.

Změřit síly můžeme v pravdilech tři proti třem, čtyři proti čtyřem a pět proti pěti. Takže nejste omezeni na přesný počet kamarádů. A po několika hrách, je možné navštívit i hodnocené zápasy, které se odehrávají v režimu pět proti pěti.

Celková ambientní hudba a dynamické zpracování je schopno vás vtáhnout do zápasu a nepustit. Takže i pro někoho jako já, kdo se ve fotbale zase tak moc nevyzná, ale je fanouškem futuristicky zpracovaných kompetitivních scénářů ve hrách, je Rematch pohlcující. Když hraju, tak se naplno soustředím na samotnou hru. Rematch jsem zkoušel na grafických kartách RTX 4050 a RTX 4070 a zápasy byly bez znatelných záškubů či poklesu snímků za sekundu. Bohužel nemůžu takto pochválit stabilitu celkově. Protože stále můžete zažít chvíle, ve kterých komunikace se servery pokulhává a míč se vám ukazuje na místech, kde ve skutečnosti není. Což by se zrovna u fotbalu by se dít nemělo a může to vést až k prohře. Někdy se i stane že vás server vyhodí úplně. Alespoň vývojáři aktivně vydávají patche.

Titul je sice čerstvě vydán, ale některé tyto chyby mohly být vyřešeny už během předchozích testovacích fází. Stejně tak je škoda absence nějaké hry pro jednoho hráče. Protože díky Sifu víme, že studio Sloclap zvládá i tohle. V hlavním menu máme náznak toho, že v sezónách bude vycházet jakási cesta vašeho úspěchu, která je zároveň i naučným interaktivním videem. Ale tahle cesta trvá zhruba 10 minut – a to prostě nestačí.

Vzhledem k aktuální oblíbenosti hry věřím, že herní módy ještě přibudou. Ale zatím bych se klidně nestyděl titulu nechat nálepku předběžného přístupu. Naopak mě překvapila možnost modifikací svých avatarů. Když se proklikáte všemožnými záložkami, jste schopni se dostat do úprav, ve kterých si můžete nastavit detaily jako třeba velikosti očí, rtů či nosu, takže co se týká vzhledu, můžete se aspoň trošku vyřádit v tom, jak byste chtěli, aby vypadal váš profesionální hráč budoucnosti. Protézy, šíleně barevné vlasy, stařík střílející svůj hattrick – toho všeho můžete dosáhnout. Modifikovat lze i vzor punčoch nebo celkovou kartu hráče, což v průběhu oslavování vašeho gólu rozhodně oceníte. A pokud vám něco chybí, odemknete další předměty v šatníku či v obchodě, ve kterém toho zatím není moc k zakoupení. Aktuálně zakoupíte jen jeden balíček s Ronaldinhem.

K dispozici je i battle pass, za který si buďto připlatíte, nebo jej získáte, jako součást Premium verze hry. Koupě sama o sobě není nijak drahá, ale i tak by bylo pěkné gesto, kdyby alespoň první battle pass byl pro všechny zdarma. Titul rozhodně není dokonalý a ještě musí uběhnout velkou vzdálenost k perfektnímu výsledku, ale rozhodně baví a je to něco, po čem toužilo nemálo z nás. Protože až doteď v podobných hrách dominoval Rocket League, a to bez nějaké větší konkurence.

Mnoho hráčů na hru reaguje dost podobně. Prvně obdivují, pak se vztekají, co je se hrou špatně. A nakonec pochopí, že jsou špatní oni. A chtějí se zlepšit, protože výsledky stojí za to. A přesně tak by měly kompetitivní hry působit. Rematch je určitě něco, co si zaslouží být v knihovně her už teď, ale rozhodně bude třeba trocha péče do budoucna.

Přečtěte si také: Série Warcraft, Little Nightmares 2, Rematch a další zajímavé hry míří do Game Passu