Dámy a pánové, předpokládám, že většina z vás ví, že legendární film Blair Witch Project z roku 1999 dal za vznik úplně novému hororovému žánru – found footage. Někteří z vás pravděpodobně vědí i to, že hlavní důvod, proč se záhada čarodějnice z Blair tak moc proslavila, je fakt, že lidé jednoduše nevěděli, zda právě zhlédli fiktivní film, anebo opravdové videokazety, které někdo našel jen tak ležet v lese. Věděli jste ale, že po 22 letech od vzniku této kultovní legendy se sami můžete vydat do prokletého lesa poblíž městečka Burkittsville? Stačí vám k tomu jen VR headset a notná dávka odvahy.

ZNÁMÁ NOČNÍ MŮRA V NOVÉM KABÁTKU

Ano, je tomu tak. Blair Witch – počítačová a konzolová hororová hra na přežití z roku 2019, za kterou stojí vývojáři z Bloober Team, se letos dočkala virtuálního kabátku. Nově si tento psychologický horor můžete užít na vlastní kůži, a to hned přes několik VR zařízení. Musíme zmínit, že jsme titul recenzovali na Oculus Questu 2, což je ze všech nabízených možností ten nejslabší stroj, na kterém Blair Witch VR můžete hrát.

Jelikož se jedná pouze o VR verzi původního titulu, základ hry zůstal naprosto stejný. Stále hrajete za bývalého policistu Ellise, který se v roce 1996 vydává do lesa poblíž městečka Burkittsville hledat mladého ztraceného chlapce. Samozřejmě v doprovodu všemi milovaného psího společníka Bulleta. Vaše vyšetřování se ale velmi brzy změní na děsivou noční můru, protože tajemný les a neznámé síly v něm budou klamat vaše smysly a stavět vás tváří v tvář strachům z Ellisovy temné minulosti. Jednoduše řečeno, tohle nebude příjemná procházka lesem.

Mám pocit že úplně první věc, o které musím mluvit, je grafika. Zvláště na Questu můžete vidět, že kvalita Blair Witch VR není ani zdaleka ta nejvyšší. Svět kolem vás je často prázdný, větve a tráva jsou očividně hranaté... jednoduše to vypadá, jako kdybychom se vrátili zpět do éry PlayStation 2. Nebuďte ale ukvapení a nelamte hned nad tímto titulem hůl, protože jakmile si nasadíte headset, tato slabší grafika vám nebude vadit ani zdaleka tolik. Při hraní si vás dostatečně vtáhne stylizace světa, velmi pěkná hudba a děsivě moc povedené zvukové efekty. Opravdu, audio stránka zachraňuje atmosféru Blair Witch VR tak moc, jak by ji ta grafická shazovala. Připadalo mi, že vývojáři naprosto přesně vypočítali, jak často a v jakých momentech se budou ozývat náhodné děsivé zvuky jako třeba praskání větviček v dálce anebo silný poryv větru. Když procházíte temným lesem a snažíte se co nejrychleji cupitat dopředu, protože Bullet zrovna chytil pachovou stopu a nečeká na vás, náhodné kroky, které z ničeho nic uslyšíte kousek za sebou, vás dokážou pěkně vyděsit. A myslím tím opravdu vyděsit, jelikož to vskutku zní, jako kdyby někdo přišel a zastavil se přímo za vašimi zády. V tenhle moment sbíráte veškerou odvahu, abyste se otočili, a proklínáte to pitomé psisko, že odběhlo a nechalo vás tu samotné.

O POLOVINU ZKRÁCENÁ HERNÍ DOBA

Herní doba byla z původních šesti hodin sestřihnuta na necelé tři hodiny, což je bohužel rozhodnutí, které stojí za většinou chyb, které na Blair Witch VR vidím. V první řadě titul obsahuje spoustu příběhových mezer. Například na začátku hry, když jsem s pomocí Bulleta našla kšiltovku onoho ztraceného chlapce, kvůli nedostatku signálu jsem se nemohla přes vysílačku dovolat šerifovi a říct mu, že jsem danou kšiltovku nalezla. Přesto hned v dalším rozhovoru, který jsem se šerifem měla, o té kšiltovce věděl. Jak zjistil, že ji mám, to vážně netuším, ale okamžitě mě to vytrhlo zpět do reálného světa, což zrovna u VR her nesnáším.

Dalším velkým záporem je jakási přímočarost celého titulu. Kouzlem původního Blair Witch bylo to, že jste se v prokletém lese ztratili. Nevěděli jste, kam jdete, jak dlouho jdete, kde jste a jak jste se tam dostali, a právě proto jste měli strach – strach z neznáma a nejistoty. To vás přinejmenším v první polovině Blair Witch VR vůbec nečeká, protože les je kvůli technickým omezením velmi prázdný a jednoduše přímočarý. Nejdete otevřeným lesem, jdete po předem připravených cestičkách. Párkrát se mi dokonce stalo, že po načítání jsem prošla jednu rovnou cestu, aniž by se cokoliv stalo, aniž bych cokoliv objevila, a hned na mne vyskočilo načítání další. To je prostě smutné a nezachrání to ani skvělé audio.

Pokud mám Blair Witch VR nějak shrnout po příběhové stránce, řekla bych jednoduše, ať si raději zahrajete počítačovou verzi. Kvůli tomu, jak je příběh sestříhaný do pouhých 3 hodin, není ani zdaleka tak záživný, jak původně byl. Dokonce i předrenderované cutscény, které mohly být ve VR suprově imerzivní, jsou jenom hozené na velké plátno před vámi, zatímco sedíte ve tmě. Je to škoda a nijak vás to do příběhu nevtáhne. Pro mne třeba bylo dost těžké vytvořit si k Ellisovi nějaký vztah už v původní PC verzi, takže takto v osekaném VR je to v podstatě nemožný úkol.

PŘÍBĚH LEPŠÍ NA PC, ZÁŽITEK NEPORAZITELNÝ VE VR

Co ovšem Blair Witch VR dělá zatraceně dobře, je atmosféra. Jak jsem právě říkala, příběh si lépe užijete v počítačové či konzolové verzi hry, ale pokud chcete pořádný zážitek, tak rozhodně šáhněte po virtuální realitě, protože osobní zážitek tomuto psychologickému hororu vážně sluší. O co víc, prokletý les byl obohacen o spousty maličkostí, které ho v některých částech lehce víc oživují a vás jakožto hráče zabaví. Nově můžete například psát do knížek a na mapy, které najdete. K původním dřevěným soškám, které fungovaly jako sběratelské předměty, byly přidány i pohozené odpadky, co můžete sbírat pro radost, a samozřejmě i váš věrný společník Bullet prošel spoustou změn. Nejenom, že hladit ho je teď mnohem větší zábava, jelikož vám umí podat packu nebo se překulit na bříško (velmi relaxační, uprostřed temného prokletého lesa doporučujeme provádět alespoň 5x za hodinu), ale dokonce máte možnost změnit jeho vzhled či barvu jeho obojku ku své preferenci. Váš psí kamarád je obecně jedna ze skvělých částí hry, o to větší škoda ale je, že není bezchybný. Často se seká, a to ať už v tom slova smyslu, že například nepřinese předmět, co potřebujete k pokračování, anebo si prostě sedne a odmítá jít dál.

Všechny předměty, které jste měli v původní verzi hry, máte i tady, akorát s tím rozdílem, že teď je máte vskutku pověšené na svém těle. Například starý telefon nás velmi mile překvapil, protože jeho ovládání na Oculus Quest 2 ovladači bylo velmi příjemně navržené, takže jsme se často přistihli, že projíždíme SMSky anebo hrajeme hada jen proto, že můžeme. Stejně tak vysílačka a psí píšťalka jsou do VR skvěle implementovány a budete je rádi a hojně využívat. Kdo zná Blair Witch, ví, že kamera vždy hraje veledůležitou roli v celém příběhu, a zde nemáme výjimku. Zatímco procházíte lesem, narazíte na pár logických hádanek, k jejichž vyřešení často potřebujete nadpřirozené magické schopnosti vaší kamery. Tyto hádanky jsou snad nejzábavnější částí hry, ačkoliv nejsou vůbec těžké. Jelikož ale jediná další herní mechanika v celém titulu je takový nemastný neslaný boj proti příšerám lesa, tak těch pár hádanek s magickou kamerou nemá moc velkou konkurenci.

Co se ale třeba mně osobně na Blair Witch VR líbilo absolutně nejvíc, byla baterka. Ano, taková maličkost jako je svítilna. Jednoduše řečeno je určité kouzlo v tom doopravdy v ruce držet zdroj světla, který sami ovládáte, zatímco procházíte děsivým temným lesem. I když atmosféra v první polovině hry není až tak extrémní, hlavně kvůli již zmiňované přímočarosti, zvlášť druhá část titulu, kde prozkoumáváte záhadný dům, pořádně nabírá obrátky. Prolamovaní reality, jako jsou vidiny, zde funguje úplně skvěle. Poprvé v životě se mi stalo, že bych se otočila a řekla si: „počkat, nebyla tady před chvilkou stěna?“ a byla při tom doopravdy upřímně nervózní a zmatená.

Když si to tedy všechno tak nějak shrneme. Blair Witch VR má spousty chyb, které většinou pramení z toho, že délka hry byla zkrácena na polovinu. Příběh obsahuje nespočet děr a není vůbec zajímavě vyprávěný, jednoduše si vás do sebe nevtáhne. Prokletý les působí velmi přímočaře, což v první polovině hry nesmírně kazí atmosféru, a i když si na technicky omezenou grafiku zvyknete, vskutku není nejhezčí. Všechny tyto nedostatky ale zachraňuje povedené audio a zvláště v druhé půlce hry dokonalá hororová atmosféra. Důkladné možnosti VR nastavení, díky kterým si můžete zážitek upravit přesně podle svého gusta, jsou vyloženě třešničkou na dortu, protože zamezují možnosti vzniku pohybové nemoci. Jak tedy sami vidíte, Blair Witch VR se jak velmi povedlo, tak velmi nepovedlo, a právě proto ho doporučujeme na 6 bodů z 10.